Anàlisi del Jardí de les Delícies de Hieronymus Bosch
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,61 KB
Presentació
Dades bàsiques
Autor:
Hieronymus Bosch
Títol:
El Jardí de les Delícies
Estil:
Gòtic
Cronologia:
Inicis segle XVI
Tècnica pictòrica:
Oli
Suport:
Retaule tancat de fusta
Mides:
220x195 cm
Ubicació:
Original:
Casa Nassau, Brussel·les
Actual:
Museu del Prado, Madrid
Breu biografia
Fill de pintors, va canviar el seu cognom. Va viure sempre a Flandes.
Pertanyia a un corrent religiós prereformista que buscava la regeneració de l'espècie humana.
Descripció formal
Iconografia
Retaule tríptic amb les parts laterals pintades per davant i per darrere, formant un armariet quan està tancat.
Tríptic tancat (porta): Representa l'origen del món creat per Déu, sense sol ni lluna. Inclou un fragment de la Bíblia: "Ell ho va dir i tot es va fer, ell ho va manar i tot es va crear".
Parts del tríptic:
- El Paradís Terrenal (esquerra)
- El Jardí de les Delícies (central)
- Infern (dreta)
Línia d'horitzó molt alta que uneix les tres pintures.
Esquerra: Representació de la creació d'Eva a partir de la costella d'Adam i la presentació d'Eva a Adam per part de Déu. Apareixen l'arbre del bé i l'arbre del mal. Lloc de pau i amor amb imatges que representen el pecat masculí (insectes, aus, ratpenats...) i animals fantàstics i reals.
Central: Representació de les delícies sexuals i la bogeria després del pecat d'Adam i Eva.
- Racó inferior dret: Única persona vestida, interpretada com Noè acompanyat d'Adam i Eva. Adam culpabilitza Eva. Noè com a salvador i únic home sant.
- Part superior: Quatre fonts que representen els rius del Paradís i la vida. Multitud de persones de diferents races gaudint del plaer, sirenes...
- Centre: Estany amb noies joves de diferents races amb atributs de seducció, ocells... Homes a cavall al seu voltant.
Representació de l'amor individual i homosexual, amb símbols sexuals com les maduixes i les mores. Ocells gegants, inclòs el mussol com a símbol del dimoni.
Dreta: Ciutat en flames al fons, similar a la ciutat natal de Bosch.
- Pla mitjà: "Home arbre" amb una taverna al seu interior, representant el caos. Porta una gaita, instrument considerat pecaminós.
Orelles tallades amb un ganivet, simbolitzant els pecats que entren per l'oïda.
Primer pla: Grup musical, considerat pecaminós, amb instruments com l'arpa i la viola de roda.
Peix dimoni que es menja un home i després l'expulsa. Animals com a element de tortura. Crítica a l'Església amb una monja representada com un porc.
Funció
Funció instructiva per mostrar les conseqüències del pecat o possible missatge ocult d'una secta religiosa.
Composició
Tancada
Línies compositives
Format per tres horitzons, un pla de fons, un pla mitjà i un pla general en cada un dels plafons.
Recursos tècnics
Grisalla a les portes tancades per a composicions monocromàtiques. Pintura a l'oli per a un detall màxim. Predomini del dibuix i ús de colors vius. Combinació de dibuix miniaturista amb colors que donen vida als ambients, llum i foscor.
Relació amb l'entorn
Possible encàrrec d'una família burgesa flamenca, la casa Nassau de Brussel·les. Ubicat a l'habitació privada de Felip II.
Significat de l'obra
Elements propis de l'estil
Estil propi i únic.
Relació forma i funció
Utilitza la forma habitual del retaule catòlic per a una obra amb un missatge menys convencional.
Iconologia
Primer plafó: Déu crea l'home en un paradís, però la dona introdueix el problema del pecat.
Segon plafó: Déu, adonant-se que la seva creació no és com desitjava, troba a Noè per salvar els pecadors del diluvi universal.
Tercer plafó: Infern, destí dels pecadors.
Relació època i obra
Edat Mitjana
Influències i transcendència de l'obra
Estil únic i original. Gran èxit de l'obra. Influència en artistes posteriors com Dalí, especialment en la idea de la transgressió.