Anàlisi del Discurs Docent a Educació Infantil: Característiques i Estratègies

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,53 KB

Característiques del Discurs Docent

1. Característiques genèriques del discurs docent:

  • Contextual: Situació oral i immediata (en directe i improvisat).
  • Intenció didàctica: component explicatiu i argumentatiu (transmetre coneixement).
  • Relació desequilibrada entre els participants: diferències per edat, gènere, etc.

Discursives i lingüístiques:

  • Característiques de l’oralitat i de l’escriptura: frases inacabades, anacoluts.

Estratègiques:

  • Argumentatives de relació social (distanciació i aproximació).
  • Explicatives: sobre com fer que una explicació funcioni (contextualitzar, etc.).

Discurs Docent a Educació Infantil (EI)

2. Característiques del discurs docent a l’EI:

No hi ha explicacions de més de 45 minuts, és molt més conversacional. El mestre d’EI serveix com a model per als nens en la seva manera de parlar.

Característiques de la parla de la mestra:

  • La mestra parla 2/3 del temps total.
  • Interromp però no és interrompuda.
  • Inicia les interaccions.
  • Utilitza expressions de control i de gestió.
  • Utilitza expressions de control del discurs.

Tipus de converses:

  • Conversa interaccional: L'important és la conversa en si (per exemple, parlar sobre el cap de setmana).
  • Conversa transaccional: L'objectiu és transmetre coneixements.

Estratègies discursives del docent d’EI

Estratègies de relació social: Suport o correcció a través de la cortesia positiva i negativa.

  • Cortesia negativa: atenuants per salvar la imatge de l’altre (ex: "Podries passar-me la pinta, si us plau?").
  • Cortesia positiva: reforç positiu (ex: "T'ha sortit molt bé").

Estratègies de regulació de la interacció: Regular la interacció a l'aula.

  • Explicitar objectius i dinàmica.
  • Justificar el que es diu.
  • Contextualitzar.
  • Anticipar.
  • Explicitar rols.
  • Seleccionar participants.

Estratègies de regulació de la parla dels infants: Regular la parla dels infants.

  • Completar aportacions.
  • Focalitzar el que s'ha dit.
  • Reformular amb més precisió.
  • Corregir.

Estratègies per a la construcció del coneixement.

Entradas relacionadas: