Anàlisi del Discurs Docent a Educació Infantil: Característiques i Estratègies
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,53 KB
Característiques del Discurs Docent
1. Característiques genèriques del discurs docent:
- Contextual: Situació oral i immediata (en directe i improvisat).
- Intenció didàctica: component explicatiu i argumentatiu (transmetre coneixement).
- Relació desequilibrada entre els participants: diferències per edat, gènere, etc.
Discursives i lingüístiques:
- Característiques de l’oralitat i de l’escriptura: frases inacabades, anacoluts.
Estratègiques:
- Argumentatives de relació social (distanciació i aproximació).
- Explicatives: sobre com fer que una explicació funcioni (contextualitzar, etc.).
Discurs Docent a Educació Infantil (EI)
2. Característiques del discurs docent a l’EI:
No hi ha explicacions de més de 45 minuts, és molt més conversacional. El mestre d’EI serveix com a model per als nens en la seva manera de parlar.
Característiques de la parla de la mestra:
- La mestra parla 2/3 del temps total.
- Interromp però no és interrompuda.
- Inicia les interaccions.
- Utilitza expressions de control i de gestió.
- Utilitza expressions de control del discurs.
Tipus de converses:
- Conversa interaccional: L'important és la conversa en si (per exemple, parlar sobre el cap de setmana).
- Conversa transaccional: L'objectiu és transmetre coneixements.
Estratègies discursives del docent d’EI
Estratègies de relació social: Suport o correcció a través de la cortesia positiva i negativa.
- Cortesia negativa: atenuants per salvar la imatge de l’altre (ex: "Podries passar-me la pinta, si us plau?").
- Cortesia positiva: reforç positiu (ex: "T'ha sortit molt bé").
Estratègies de regulació de la interacció: Regular la interacció a l'aula.
- Explicitar objectius i dinàmica.
- Justificar el que es diu.
- Contextualitzar.
- Anticipar.
- Explicitar rols.
- Seleccionar participants.
Estratègies de regulació de la parla dels infants: Regular la parla dels infants.
- Completar aportacions.
- Focalitzar el que s'ha dit.
- Reformular amb més precisió.
- Corregir.
Estratègies per a la construcció del coneixement.