Anàlisi de Context en Educació: Guia Pràctica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,76 KB
Què estudia l’anàlisi de context?
Implica l’avaluació i l’examinació de l’entorn i les circumstàncies que envolten els infants. Aquest enfocament pot tenir diverses conseqüències metodològiques, les quals poden influir en la planificació i el desenvolupament de la pràctica educativa. L’anàlisi de context ens ajuda a comprendre les causes i efectes dels fenòmens, a identificar oportunitats i riscos o a prendre decisions. Sense aquest, estaríem avançant en un món ampli de possibilitats desconegudes.
Importància en la situació d'aprenentatge
L’anàlisi de context permet adequar els continguts i la metodologia a les característiques de la situació d’aprenentatge. Això permet dissenyar-ne una més significativa per a la realitat a la qual volem donar resposta. També ens permet crear reptes o situacions que els infants puguin anar assolint al llarg del curs.
Conseqüències metodològiques
L’anàlisi de context té un impacte significatiu en la metodologia d’aprenentatge, ja que permet adaptar-la a les necessitats específiques dels infants i del seu entorn.
- Adaptació de la resposta educativa: Permet adaptar la resposta educativa de manera flexible, preventiva i temporal, focalitzant la intervenció educativa en aquells aspectes del procés d’aprenentatge que poden comprometre l’avanç personal i escolar.
- Desenvolupament de competències: Implica el desenvolupament de diferents competències i la posada en pràctica de les habilitats cognitives.
- Disseny de continguts i metodologia: Permet adequar els continguts i la metodologia a les característiques dels destinataris de la proposta educativa.
- Aprenentatge cooperatiu: Pot ajudar a facilitar el desenvolupament de l’autoestima i convertir les aules en veritables espais d'inclusió.
Anàlisi de context del nostre grup: exemple
Després de fer un estudi de l’escola, ens hem fixat en les característiques en què ens trobem i, d’acord amb això, per fer un estudi de context s’ha de tenir en compte diversos punts: la situació geogràfica, el nivell econòmic i sociocultural del grup i de la institució. Si ens situem en la nostra situació d’aprenentatge, que consisteix a trobar o buscar aigua per poder fer pasetets a l’hora del pati, hem de dir que es basa en la informació obtinguda de l’estudi geogràfic. La situació és que vivim en un context en què les construccions han acabat amb el medi ambient i els nostres valors ens impulsen a col·laborar amb la recuperació del medi i la seva importància. Pel que fa al nostre grup i l’activitat proposada, hem valorat que les condicions ambientals han perjudicat...