Anàlisi de Composició IV (la Batalla) de Wassily Kandinsky
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,88 KB
Catalogació i Descripció
- Nom de l'obra:
- Composició IV (la Batalla)
- Autor:
- Wassily Kandinsky
- Cronologia:
- 1911
- Tipologia:
- Oli sobre tela
- Estil:
- Abstracte
- Localització:
- Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, a Düsseldorf
- Mides:
- 1,59 x 2,50 m
Anàlisi Formal
Composició i Estructura
A nivell formal, l'obra de Kandinsky mostra una clara consciència compositiva que divideix el quadre en dues parts. A la part esquerra del quadre, trobem un conjunt de línies i colors independents, formant un entortolligat de línies que expressen, amb els colors, un violent moviment. A la dreta, trobem una suavitat de formes amb una gamma de colors més harmònica, que ens mostra una sensació de tranquil·litat. Al centre, dues línies negres, verticals i gruixudes, travessen el quadre de dalt a baix, dividint així la composició.
Espai i Perspectiva
Tot sura en un espai sense gravetat. En ser bàsicament abstracte, la perspectiva desapareix; taques i línies es troben en la superfície, disposades segons el criteri del pintor.
Ús del Color
El pintor representa en la seva obra una simfonia de colors i formes. El predomini del color és total i absolut, i ens obliga a mirar d’un costat a l’altre del quadre. Els colors són vius i molt contrastats. Trobem un domini de les tonalitats groguenques, amb una disputa entre els blaus, vermells i verds. Al centre, hi ha un predomini del blau fort.
Línia i Punt
La línia ocupa un paper bàsic juntament amb el punt en aquesta obra. El punt en moviment dona lloc a la línia. La línia negra també adquireix un caràcter fort. L'artista fa uns traços forts i segurs, marcant així formes entre reals i abstractes. Predominen les línies rectes, verticals i diagonals, i les corbes en algunes parts.
Wassily Kandinsky: Biografia i Trajectòria
Wassily Kandinsky està considerat el pioner en la creació de l’art abstracte. Després d’abandonar una carrera prometedora d’advocat, Kandinsky es va traslladar a Munic, a l’edat de 30 anys, per començar una trajectòria artística d’èxit.
Cofundador amb Franz Marc del grup expressionista Der Blaue Reiter l’any 1911, va arribar a l’abstracció en una data no gaire precisa, entre el 1910 i el 1913, amb la creació de la primera aquarel·la abstracta. El començament de la Primera Guerra Mundial el va dur a exiliar-se a Moscou.
L’any 1921 tornà a Alemanya, on entre els anys 1922 i 1933 va exercir com a professor de la Bauhaus i va desenvolupar en la seva obra un estil abstracte de tendència geomètrica. La pressió del nazisme a Alemanya el va fer viatjar a París, on va desenvolupar una obra pròxima al Surrealisme.
La revolució pictòrica que va iniciar Kandinsky també va tenir la seva versió teòrica en els llibres: De l’espiritual en l’art (1912) i Punt i línia damunt el pla (1926).
El Context de l'Abstracció en l'Art del Segle XX
Entre el 1910 i el 1917, molts corrents de les primeres avantguardes desembocaren en l’abstracció, és a dir, en un tipus d’art que reivindicava la total autonomia de l’obra respecte de la percepció dels objectes del món sensible. L’abstracció no és un moviment únic ni posseeix un programa estètic comú als diferents artistes, sinó que esdevé el punt d’arribada de tendències diverses.
Aquesta revolució ja es començava a intuir en l’obra de pintors postimpressionistes, com ara Vincent van Gogh, Paul Gauguin o Paul Cézanne. Kandinsky, considerat el pare de l’abstracció lírica, va ser un dels primers artistes del segle XX que formularen l’abstracció pictòrica. El seu quadre Primera aquarel·la abstracta (1910) obrí un camí artístic revolucionari.