Anàlisi Completa de l'Escultura El Pensador d'Auguste Rodin
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,59 KB
Anàlisi de l'Escultura "El Pensador" d'Auguste Rodin
1. Classificació de l'Obra
- Títol: El Pensador
- Autor: Auguste Rodin
- Cronologia: 1880-1900
- Localització Actual: Musée Rodin, París, França
- Estil: Impressionista
2. Temàtica i Font Literària
L'obra és de temàtica simbòlica i representa la imatge de Dante, tot i que no és una comparació física, sinó mental. Simbolitza la figura de l'home enfrontat a la tragèdia del seu destí mortal.
3. Descripció de l'Obra
a) Elements Tècnics
- Materials: Bronze
- Tècniques: Fosa. La tècnica de la fosa consisteix en la fusió de metall en un motlle.
- Cromatisme: Tonalitat pròpia del bronze.
b) Elements Formals
- Visió: Multifacial.
- Ritmes: Contrapposto.
- Tipus de Presentació: Escultura de volum rodó, exempta.
- Composició: La composició és tancada i centrípeta. L'escultura es desvincula de l'exterior; l'home està tancat en si mateix i no té cap mena de relació amb l'entorn ni amb l'espectador. L'escultura està formada per angles rectes i tota ella es pot incloure en una figura geomètrica regular.
- Volum Rodó: Modelat amb tensió en tots els músculs del cos.
4. Antecedents i Influències Posteriors
Rodin va ser influenciat per l'obra escultòrica de Miquel Àngel. Està considerat el gran renovador de l'escultura contemporània, i la seva obra va tenir un gran eco en l'escultura modernista, influenciant autors com Brancusi.
5. Relacions amb Obres Similars de l'Autor
Altres obres destacades de Rodin amb les quals es relaciona són La Porta de l'Infern (1880-1917) i El Petó (1886).
6. Diferències amb Altres Solucions Coetànies
Es diferencia de L'Esclau (1515) de Miquel Àngel, principalment pel material utilitzat, ja que L'Esclau està esculpit en marbre.
7. Relació amb l'Entorn Arquitectònic i Urbanístic
L'obra té una funció estètica i simbòlica, ja que va ser una manera de renovar l'escultura i dotar les ciutats de monuments per a la societat moderna. En el projecte inicial, El Pensador representaria Dante mirant cap a l'infern, adonant-se del tràgic destí de la humanitat. Actualment, el tema de l'escultura és un home anònim pensant, preocupat per la situació del món.
8. Significat i Funció de l'Obra en Relació amb la Clientela
Va ser encarregada pel Museu d'Arts Decoratives de París amb la finalitat de decorar la gran porta d'entrada. Aquesta porta havia de representar La Porta de l'Infern de la Divina Comèdia de Dante, inspirada en La Porta del Paradís de Ghiberti, que es troba a la catedral de Florència.
9. Context Històric i Artístic
Aquesta escultura va ser creada a finals del segle XIX, durant la Segona Revolució Industrial. Va ser una època de grans canvis en la societat a causa de la inseguretat generada per la proximitat de la Primera Guerra Mundial i també pels avenços tecnològics com la descoberta del petroli, l'automòbil, l'electricitat, la invenció del cinema i de la fotografia, entre d'altres. Aquests avenços van generar noves formes de viure, pensar i relacionar-se, provocant canvis socials que, al mateix temps, van fer sorgir un art diferent.