Anàlisi Comparativa: El Jurament dels Horacis i Els Tres de Maig

Enviado por Anónimo y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,94 KB

El Jurament dels Horacis: Anàlisi i Context

Autor: Jacques-Louis David

Any: 1784

Tècnica: Oli sobre tela

Dimensions: 3,30 x 4,25 m

Estil: Neoclassicisme

Localització: Museu del Louvre, París

Anàlisi Formal

Elements Plàstics

  • El dibuix predomina sobre el color, amb figures molt ben delimitades.
  • Línia ferma, segura i precisa.
  • Predominen els tons rojos, ocres i grisos.
  • La llum és focal, situada a dalt a l'esquerra, tot i que el focus no apareix al quadre.
  • La perspectiva és lineal, amb el punt de fuga a la unió de les espases.
  • És un quadre de poca profunditat.

Composició

  • Simètrica i tancada, l'espai es divideix en tres parts.
  • Els personatges es troben en primer pla.
  • Les línies rectes predominen en les figures masculines, mentre que les corbes ho fan en les femenines.
  • Es podrien estructurar en tres rectangles i, entre ells, en un triangle.

Ritme

Obra equilibrada que reflecteix un moment concret.

Interpretació, Contingut i Funció

Tema

El compliment dels deures per damunt dels sentiments personals.

Significat

La pintura mostra els tres germans Horacis jurant davant del seu pare, mentre les dones es lamenten de la decisió. Els germans juren defensar la pàtria i, si cal, lluitar fins a la mort.

Funció

Didàctica i propagandística, amb l'objectiu de mostrar al poble com s'ha d'actuar.

Recepció

L'obra va ser encarregada pel rei Lluís XVI per exaltar que el deure de la pàtria està per damunt de l'individual.

Context Històric

L'obra s'emmarca en un canvi de mentalitat. La burgesia s'havia imposat als aristocràtics i volia separar-se dels nobles que defensaven l'estètica del Barroc i el Rococó. En canvi, els burgesos defensaven la necessitat d'un estil nou, el Neoclassicisme.

Els Tres de Maig: Anàlisi i Significat

Autor: Francisco de Goya

Any: 1814

Tècnica: Oli sobre tela

Dimensions: 2,66 x 3,45 m

Estil: Neoclassicisme-Romanticisme

Localització: Museu del Prado, Madrid

Context Històric

A començaments del 1808, les tropes napoleòniques van entrar a Espanya i van ocupar les principals ciutats. L'ocupació francesa va provocar una llarga Guerra de la Independència. Aquesta pintura fa al·lusió als fets que es van produir a Madrid el maig del 1808. El 2 de maig, el poble de Madrid es va rebel·lar en un aixecament popular espontani contra les tropes franceses. Com a represàlia, a la matinada del 3 de maig es va produir l'afusellament dels patriotes de Madrid per part de l'exèrcit de Napoleó.

Anàlisi Formal

Elements Plàstics

  • La llum és clau; Goya utilitza el tenebrisme per augmentar el sentit dramàtic.
  • Il·lumina el grup d'afusellats o els que estan a punt de ser-ho i deixa la resta del quadre en penombra.

El Color

  • Paleta reduïda a tonalitats fosques: negres, grisos, marrons.
  • Destaca el groc, el blanc lluminós de la camisa i del fanal, i el vermell de la sang.
  • La llum i el color ajuden a crear profunditat.

Composició

Contraposa el desordre del grup de l'esquerra amb l'ordre del de la dreta.

Perspectiva

  • Les diagonals donen dinamisme.
  • Paisatge real al fons, que accentua la profunditat.
  • Horitzó alt, amb dues diagonals que marquen la profunditat.

Significat i Funció

La temàtica és històrica. Goya vol fer la crònica dels fets reals dels dies de maig. Amb aquest quadre, reivindica el seu patriotisme i també és un crit contra la irracionalitat i la crueltat de la guerra.

Entradas relacionadas: