Anàlisi Comparativa: Conjunt Icònic de Sant Climent de Taüll i Santa Maria del Mar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,21 KB

Conjunt Icònic de Sant Climent de Taüll

Documentació General

  • Catalogació: Dècades entre 1919-1923. Traslladat al MNAC l'any 1934.
  • Ubicació: Palau Nacional, Vall de Boí.
  • Consagració: 10 de desembre de 1123 pel bisbe de Barbastre, Ramon.
  • Autor: Desconegut. Van participar el Mestre de Taüll (pintant l'absis) i el Mestre del Judici Final (pintant les altres parts de l'església).
  • Suport: Absis amb superfície mural amb volta sobre la qual es troben les figures.
  • Tècnica: Pintura al fresc (color de base clar, línies negres per delimitar les figures) i pintura al tremp per als detalls.

Anàlisi Formal

  • Composició: Simetria i geometria subordinades al marc arquitectònic. La cintura del Crist actua com a eix horitzontal, creant dos triangles. El braç alçat compensa el fons blanc del llibre.
  • Línia: Gruixuda per delimitar les figures.
  • Colors: Plans, sense barreja. Destaquen el blau, blanc, grisos, amb punts vermells i verds. Colors bàsics brillants.
  • Llum: Certs indicis d'ombra a les túniques o colls. No hi ha una preocupació per la profunditat o per crear espai.
  • Perspectiva: Jeràrquica (el Crist és el més gran).
  • Tractament: Antinaturalista, amb rigidesa en les figures i poca expressivitat.
  • Iconologia: Religiosa.
  • Tipologies: Absis al mur (al fresc) i frontals d'altar sobre taula (al tremp). En escultura, relleus en capitells i timpans, i volum rodó en la Mare de Déu amb el Nen.
  • Característiques Generals: Composició senzilla, dibuix gruixut que emmarca la silueta, colors plans i brillants. Influències franceses i italianes.

Interpretació

  • Iconografia: Apocalipsi de Sant Joan i Teofania. L'arc triomfal presenta dues pintures: *Dextera Domini* i l'Anyell Místic. L'absis té tres nivells: a la part superior, la figura de Crist en posició frontal (model bizantí); a la part inferior, el Tetramorf (lleó, bou, àguila i àngel). Serafins als extrems del nivell superior amb sis ales.
  • Significat Simbòlic:
    • Teofania: Manifestació de la divinitat.
    • Mà Divina: Símbol de poder diví.
    • Agnus Dei: Passió i resurrecció, perdó dels pecats.
    • Crist: Senyor totpoderós, origen del món.
    • Tetramorf: Símbols dels quatre evangelistes, representant moments clau de la vida.
    • Serafins: Plenitud de coneixement.
    • Sants i Mare de Déu: Testimonis de la vida de Crist.
  • Encàrrec: Relacionat amb Alfons I, el seu confessor era el bisbe de Barbastre.
  • Funció: Religiosa, il·lustrativa, didàctica i moralitzant.
  • Relació amb el Marc Històric: Lligat al cristianisme com a concepció metafísica del món.

Santa Maria del Mar

Documentació General

  • Tipologia: Arquitectura gòtica religiosa de Catalunya.
  • Arquitectes: Bernat Llull (inici), Berenguer de Montagut i Ramon Despuig.
  • Cronologia: Construïda entre 1324 i 1383.
  • Localització: Barri de la Ribera, Barcelona.
  • Materials: Carreuats regulars de pedra nua.
  • Sistema Constructiu: Voltat.
  • Elements de Suport: Murs de càrrega regulars a les finestres ogivals. 16 pilars octogonals llisos sense decoració.
  • Elements Sostinguts: Voltes de creueria i arcs apuntats.
  • Estil: Gòtic.

Anàlisi Formal

  • Espai Interior: Obra valuosa per la creació de l'espai interior. Cap element impedeix la visió des de cap angle. Planta de saló, sense creuer, amb tres naus cobertes amb volta de creueria i capelles laterals. 8 pilars de 18 m separats cada 13 m.
  • Exterior: Caracteritzat per la horitzontalitat i les grans superfícies que tanquen l'església. Sense arcs ni ornamentació visible exteriorment. Contraforts massissos i amples. Sensació d'equilibri i harmonia.
  • Façana: Dues torres octogonals amb finestres i un cos dividit en dos plans.
  • Elements No Constructius: Sobrietat decorativa. Claus de volta, vitralls i escultures a la façana.
  • Estil (Detalls): Predomina la horitzontalitat a l'exterior i la verticalitat a l'interior. Poca ornamentació, pragmatisme i poca diferència d'alçada entre les naus.

Interpretació

  • Encàrrec i Funció: Construïda entre 1324 i 1383 amb la col·laboració de tots els gremis.
  • Significat i Relació: Reflecteix trets bàsics de la societat del moment: una societat urbana, burgesa i cristiana.

Entradas relacionadas: