Anàlisi i Comentari de Cartells: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,12 KB
Aspectes a Tenir en Compte
Un cartell es dissenya tenint en compte un concepte i una estètica o part formal.
El concepte, grosso modo, és la idea (o el missatge) que es vol transmetre.
L'estètica o part formal són els recursos creatius i formals que s'utilitzen per aconseguir transmetre el concepte o la idea. La part estètica d'un cartell s'ajuda de diferents tècniques creatives, com poden ser la pintura, el dibuix, la fotografia, el fotomuntatge o el collage.
En tot cartell, com a qualsevol imatge, ens hem de fixar en la composició, l'espai, el color i, específicament en el cartell, l'ús i la integració en la imatge de les tipografies.
Composició
Acció de compondre. En un cartell, cal fixar-se en la disposició de les figures, dels colors o d'altres elements en un espai determinat.
- Composició simètrica axial: Els elements compositius es col·loquen simètricament a banda i banda d'un eix vertical.
- Simètrica radial: Els elements compositius es col·loquen al voltant d'un centre de circumferència de manera radial.
El Color
- La utilització dels colors pot ressaltar per contrast: per exemple, entre colors complementaris, o d'un sol color de to saturat amb blancs.
- L'ús dels colors pot crear una sensació harmònica quan s'apliquen colors propers dins de la roda cromàtica.
Diferències en el significat:
a) Colors calents: solejat, opac, estimulant, dens, terrer, proper, pesat, sec.
b) Colors freds: Ombriu, transparent, calmant, diluït, aeri, llunyà, lleuger, humit.
Tipografies
Igual com els colors, les lletres poden expressar idees o sentiments. Dins un cartell, poden reforçar la idea que es vol comunicar i el significat de les paraules escollides amb la seva forma, contrast o mida. Jerarquitzen la informació i, tot sovint, s'acaben convertint, elles mateixes, en una imatge. Es pot donar el cas que un cartell només contingui text; és a dir, que sigui estrictament tipogràfic.
- Lletres de pal sec: El pal principal de la lletra no porta cap terminació. Exemples: Tipus Futura, Arial, Avalon, AvantGarde. Pot servir per reforçar idees d'actualitat, dinamisme, mecanisme, força, indústria.... És funcional i de fàcil lectura.
- Família romanes: Es caracteritzen per portar el pal principal de la lletra una terminació que li fa com de suport i s'anomena serif. Exemples: Tipus Times, Garamont, Didot, Bodoni, Serifa, Courier... Expressa sobrietat, art, classicisme, solemnitat...
- Lletres angleses o manuscrites: Són lletres generalment inclinades i que imiten l'escriptura a mà. Exemples: Tipus Campaign, English, Brochure... Expressa conceptes de suavitat, debilitat, elegància i luxe.
- Lletres decorades (família ornamentals): Són lletres decorades per potenciar el que es diu.
- Combinació de diferents tipografies: Un cartell pot incorporar diverses famílies tipogràfiques per enriquir i reforçar el seu missatge.