Anàlisi i Classificació dels Conflictes Socials i Estratègies de Resolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB

Tipus i Classes de Relacions Socials

  • Permanents (entre familiars).
  • Transitòries (amb el conductor d'autobús).
  • Contínues (dins d'un grup de música estable).
  • Accidentals (amb un company de viatge).
  • Ostensibles o públiques (el matrimoni).
  • Ocultes o secretes (una associació il·lícita).

Causes del Naixement d'un Conflicte

  • Canvis en l'estructura del grup.
  • La marxa d'un component que tingués posició de lideratge.
  • La competència entre líders i grups.
  • Els canvis de relació i amistats.
  • Les diferències de color, idioma o valors.
  • La manera de vestir.
  • Les mirades i actituds de provocació i dominació.

Classificació dels Conflictes Socials

Criteri 1: Segons la Possibilitat de Mediació

  • Dins de l'àmbit de mediació: visions oposades entre veïns, estudiants, familiars.
  • Fora de l'àmbit de mediació: aquells que impliquen delicte, submissió o violència.

Criteri 2: Segons el Grau de Visibilitat

  • Latent: Cap de les dues parts reconeix la seva existència.
  • Manifest: Les parts el reconeixen.
  • Pseudoconflicte: Les dues parts viuen una situació com a conflictiva encara que des de fora no es percep.
  • Endèmic: Les parts han après a viure amb aquesta situació.
  • Invisible: Una de les parts és submissa a l'altre i és difícil de detectar.
  • Inexistent: La part perjudicada creu que ha de ser així pel motiu que consideri.
  • Conflicte que passa a les institucions socials o jurídiques quan no es pot resoldre de forma privada.

Criteri 3: Segons les Causes

  • De relació: convivència familiar, laboral, etc.
  • D'informació: comunicació defectuosa de les parts.
  • D'interessos: una de les parts pensa que ha de limitar les necessitats de l'altre per complir les seves.
  • Estructural: grup que origina situacions poc democràtiques, no equitatives (estaments molt jeràrquics, policia).
  • De valors: entre dos sistemes de creences.

Moments del Conflicte

  1. Latència o incubació.
  2. Escalada.
  3. Bloqueig (situació de desacord).
  4. Destrucció/Reparació:
    1. Ajuda a les víctimes i principals perjudicats del conflicte.
    2. Reparació econòmica i material del que sigui possible reparar.
    3. Reconciliació entre els sectors enfrontats.
    4. Aplicació de mesures per evitar que es torni a produir (prevenció).

Tres Grans Grups d'Estratègies de Resolució

  1. La Imposició: Considera la millor sortida la imposició d'una solució preestablerta, sigui emprant les armes, una posició de poder o una situació d'avantatge.
  2. El Manteniment: Donar continuïtat a la situació de conflicte tal com està.
  3. El Pacte: Totes aquelles alternatives que opten per la recerca.

Nivells d'Escolta

  • Desatenció.
  • Simulen que escolten (pensant què diran després).
  • Escolta selectiva.
  • Escolta atenta (5 sentits).

Entradas relacionadas: