Anàlisi Artística: De la Visió Mística Bretona a Els Jugadors de Cézanne
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB
Visió Mística Bretona i Primitivisme Artístic
Temàtica i Inspiració
L'obra utilitza una temàtica medieval, traslladant-la a l'època contemporània. S'hi observen dones de Bretanya agenollades, com si fossin les Tres Maries, al voltant d'un crucifix inspirat en una talla del segle XVII d'una capella pròxima de Pont-Aven. També s'observa un home saltant una tanca, com fugint o evadint-se.
Aquesta temàtica enllaça amb el primitivisme i la senzillesa de les dones bretones, de la mateixa manera que a Visió després del sermó, ja que sembla que aquest Crist és conseqüència de la visió de les dones a causa de la seva devoció extrema.
Composició i Estructura
La composició és oberta, s'observa com les dones no estan completament dins el quadre, i és una mica asimètrica. Crist ocupa el centre, però desplaçat cap a la nostra esquerra. Les dones es concentren també a l'esquerra, formant un arc, mentre que al costat dret hi ha un ampli espai per al paisatge, que apareix de tardor pels tons emprats que encomana al propi Crist o que sembla convidar-nos a prendre l'actitud de les dones.
Formes i Tècnica (Cloisonisme)
Les formes són molt bàsiques, senzilles, delimitades per un dibuix (tècnica derivada de l'art de les vidrieres o cloisonisme) de color vermellós que delimita les figures. Aquestes figures es completen amb colors plans distribuïts en àmplies superfícies, com s'observa molt bé en el Crist.
Aquests colors poden ser arbitraris, com el to groc del propi Crist.
Cromatisme i Contrastos
En l'obra es perceben contrastos cromàtics amb predomini de colors càlids, com el groc del Crist i del paisatge, i el vermell dels arbres, que contrasta amb el fred del blau dels vestits i del cel, alguns verds i el blanc de les còfies.
Els Jugadors de Cézanne: Anàlisi Detallada
Context i Sèrie
Cézanne va fer una sèrie amb el tema dels jugadors de cartes, començant amb cinc figures fins a quedar reduït a aquests dos jugadors.
Llum i Ambientació
Per la llum artificial que incideix sobre l'ampolla i la foscor insinuada darrere de la finestra, la partida es desenvoluparia a última hora de la tarda.
Composició i Figures
La composició és equilibrada, però una mica asimètrica. L'ampolla amb reflex blanc (indici de llum artificial) sembla ocupar el centre, però una mica desplaçada cap a l'esquerra. Darrere s'intueix el paisatge.
A la banda esquerra, el personatge madur de la pipa (el jardiner del seu pare) és lleugerament més gran i apareix complet, assegut sobre la cadira i amb un petit espai darrere. Mentre que al costat dret, el personatge jove està incomplet, per tant, la composició és oberta.
Si es tracen dues diagonals, el punt de tensió (les mans i les cartes) estaria on convergeixen. Amb les dues diagonals imaginàries es formarien quatre triangles; en dos d'ells quedarien els jugadors amb les seves mirades, i en el triangle inferior, la taula.
Els braços doblegats en angle recte convergeixen en diagonal sobre la taula.
Contrast Cromàtic i Tècnica
És important el contrast de colors que intensifica la idea de confrontació:
- El jugador amb pipa porta jaqueta amb tons marrons i malves, i pantalons grocs.
- El seu contrincant porta jaqueta groga i pantalons marró i malva.
S'observen ombres violàcies. A la finestra, les pinzellades són soltes i juxtaposades.
Expressió i Simbologia
Els dos jugadors estan concentrats mirant les seves cartes. El més gran té el cap aixecat, i l'altre el té més baix i un rostre més seriós; sembla més preocupat i tens perquè potser li toqui jugar o no veu clar el resultat de la partida.
Per tant, les cartes més clares i el cap més dret semblen indicar el triomf.