Anàlisi de l'Art Contemporani: Dona i Ocells a Catalunya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,21 KB

5, /Dona i ocell A Catalunya s’havia recuperat l’autonomia amb l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia (1979) i l’any 1980 esdevingué el triomf de CiU a les eleccions al Parlament de Catalunya i la presidència de Jordi Pujol. A Barcelona es registrà el triomf del PSC a l’alcaldia de la ciutat, 1982, que va revalidar en eleccions successives; BCN va experimentar una transformació urbanística sota l’impuls d’Oriol Bohigas de l’ajuntament socialista; preparació de les instal·lacions dels futurs Jocs Olímpics de Barcelona: Estadi Olímpic [Federico Correa]; torre de la Telefònica [Santiago Calatrava], Palau Sant Jordi [Arata Isozaki]... A Espanya, després del fracàs del cop d’estat de Tejero (23 de febrer de 1981), el 1982 les eleccions donaren la majoria absoluta al PSOE i Felipe González fou elegit president, que revalida en successives eleccions; a destacar que el 1985 Espanya va ingressar a la Comunitat Econòmica Europea. A nivell mundial destaca el boicot dels EUA als Jocs Olímpics de Moscou (1980) i de l’URSS als Jocs Olímpics d’Atlanta (1984); la Guerra del Líban (1982); la Guerra Iran-Iraq (1980-1988). / Promotor: L’ajuntament de Barcelona va convidar artistes de renom a participar per refrescar l’ambient de Barcelona. / Tema: Al·legòric, els elements presents són el món masculí per mitjà del fust, que el seu conjunt és una forma fàlica, i en el mateix fust està representat el món femení a través d’una obertura negra vertical. Altres elements presents són el cilindre i la mitja lluna. / Significat: L'obra és un exemple de l'univers iconogràfic del món de Miró, ell estableix una relació del món masculí a partir d’una forma fàlica i el món femení a partir d’una enorme inscripció negra vertical que suggereix el referent al sexe femení.


6. L'escultura esdevé un to hermàfroditic. Al capdamunt hi ha un cilindre que segons la interpretació d’alguns crítics podria suggerir la forma d’un nadó enfaixat. Es coronada per un ocell representat en forma de mitja lluna. Amb això, Miró integra un element poètic que connecta la realitat humana amb el món dels sastres. Una altra interpretació és l’esclat de la vida a partir de la unió dels dos sexes i l’aigua de l’estany que és un element vital. El cilindre és l’ocell que comunica el món terrenal amb el cel representat per la lluna amb la sèrie de constel·lacions de Miró. / Funció: Funció urbanística vinculada a la projecció de la ciutat; com a Dona i ocell dona la benvinguda als que arriben en cotxe ja que la Gran Via està a prop del parc de l’Escudero i a la vegada l’enllaça amb altres vies que connecten la ciutat amb altres llocs, i es relaciona amb els que arriben en tren. A més, aquesta obra fa conjunt amb altres obres més: el mosaic situat al paviment de les Rambles que dona la benvinguda als que desembarquen, i el mural de l’aeroport del Prat que dona la benvinguda als que arriben en avió. Repercussió: Destaca pel seu interès per assolir la llibertat creativa que ell va mantenir i tenen com a base l’inconscient per damunt de la raó. / Maman: A nivell mundial: La fi de la Guerra Freda. La caiguda del mur de Berlín (1989) i enfonsament de l’URSS i domini únic dels EUA. Creació de la Unió Europea (1991). La postmodernitat. Els moviments feministes. La globalització (internet, xarxes socials...) NYC capital artística del món occidental. Valoració del procés creatiu i sobretot teòric. Individualisme creatiu. Reivindicació dels estudis de gènere. Auge del disseny industrial. A Espanya: Es correspon amb la dècada dels 90.


7. Coincidint amb el final de l’etapa socialista, els governs del PSOE de Felipe González i l’inici del govern del Partido Popular de José Maria Aznar. [Museu]. Al País Basc: S’havia recuperat l’autonomia amb l’aprovació de l’Estatut d’Autonomia (1979). La construcció del museu a la dècada dels 90 es pot relacionar com una contribució en el procés de regeneració de l’estructura econòmica del País Basc, potenciant el sector serveis en lloc del sector industrial. / Promotor: Forma part d’una sèrie d’aranyes dels anys 90, aquesta va ser encarregada per les administracions públiques basques, per decorar l’extensió del museu Guggenheim que és un museu d’art contemporani com Sullivan V. Guggenheim. / Tema: Una aranya sobre vuit potes irregulars, que reprodueix el cos i potes d’una aranya en moviment. / Significat: Obra inspirada en la pròpia ment de Louise i les relacions amb la mare i l’aranya són: intel·ligència, paciència, neteja, utilitat, raonable i indispensable. La Maman forma part d’una sèrie d’escultures gigantines que són un homenatge que fa l’artista a la seva mare, que considerava com la seva millor amiga i com les aranyes donaven protecció encara que sigui fràgil. El tema de l’aranya ja apareix l’any 40 per part de l’artista. Aquesta obra és una oda per la seva mare i utilitza la metàfora del filar, el teixit, perquè també la seva mare tenia un taller d’arreglar tapissos. Considera a la seva mare molt intel·ligent i atribueix a l’aranya el benefici d’eliminar els mosquits que propaguen malalties, com la seva mare la protegía a ella de petita com les aranyes protegeixen a les seves cries. L’artista projecta algunes de les seves pors i emocions infantils en el conjunt de la seva obra, però en el cas de l’aranya utilitza el conjunt simbòlic que aquesta ha obtingut al llarg de la història i rememora la protecció rebuda per la seva mare.


8. Hi ha una referència amb l’industria que li ensenyava a la seva filla. / Funció: Funció útil monumental i urbanística. Pensada per ser exposada a l’exterior de grans museus com el museu de Guggenheim, i més llocs. Té una funció terapèutica ja que li serveix per alliberar-se dels seus records i traumes del passat. / Repercussió: Va rebre el reconeixement artístic l’any 1982, quan organitzava una exposició retrospectiva de les seves obres de manera que és la primera dona a la qual es va dedicar una retrospectiva. / Elogi de l’aigua (Context d’ocell) / Promotor: Obra encarregada per l’ajuntament de Barcelona amb la preparació dels Jocs Olímpics, el convida Oriol Bohigas que era regidor de l’ajuntament de Barcelona. / Tema: Tema al·legòric, es troba suspesa en l’aire, amb 4 braços que li donen una presència gigantina i que recorden els dits d’una mà amb intenció de tancar-se per atrapar l’aire que l’envolta. / Significat: Idea de relacionar l’entorn i l’escultora amb les tres pinces que conformen l'escultura del peine de los vientos. Aquesta escultura seria que el reflex a l’aigua duplica la seva existència, llavors això ho relaciona amb el mite grec de Narcís, que era un jove de gran bellesa el qual el desig de possessió a si mateix el va portar a ofegar-se en un llac. / Funció: Urbanística per decorar un espai urbà obert com el parc de la Creueta del Coll. A més, per investigar nous camins per l’escultura basar-se en la seva integració harmònica en el seu espai. / Repercussió: Les seves escultures monumentals es caracteritzen per la seva integració en l’entorn natural o urbà i va tenir un reconeixement internacional.

Entradas relacionadas: