Anàlisi de les 5 Forces de Porter, Localització i Creixement Empresarial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

Model de les 5 Forces Competitives de Porter

1) Amenaces de nous competidors: La facilitat amb què nous competidors poden entrar al mercat afecta l'atractiu i la rendibilitat del negoci. L'amenaça es limita per les barreres d'entrada i sortida.

  • Barreres d'entrada: Factors que dificulten l'entrada al mercat, com la necessitat d'una inversió inicial elevada o l'existència de clients fidels.
  • Barreres legals.
  • Barreres de sortida: Factors que dificulten la sortida del mercat, com les dificultats en la desinversió.

2) Amenaces de productes substitutius: L'existència de productes substitutius obliga a competir amb empreses d'altres sectors. Es pot evitar amb:

  • Dificultat per als clients per substituir el producte o costos elevats per fer-ho.
  • Un nivell elevat de diferenciació del producte.

3) Grau de rivalitat dels competidors: Un mercat amb molta competència afecta l'èxit del negoci. La rivalitat depèn de:

  • L'estructura de la competència: La rivalitat és més intensa si hi ha molts competidors de poca dimensió.
  • El tipus de mercat: A més competència, més rivalitat (monopoli, oligopoli).

4) Poder de negociació dels proveïdors: Capacitat dels proveïdors per imposar condicions en preu, qualitat, lliurament i pagament.

5) Poder de negociació dels clients: Força dels clients per imposar condicions en el preu i altres variables.

Un cop examinats els 5 punts, l'empresa pot formular una estratègia corporativa per planificar la seva posició al mercat.

Localització de l'Empresa

La localització física de l'empresa és clau. S'ha de valorar:

  1. La demanda del mercat: interès en la zona i situació de la competència.
  2. El proveïment de matèries primeres: qualitat, cost i facilitat d'obtenció.
  3. El mercat de treball: coneixements tècnics i cost laboral.
  4. Les comunicacions i el transport: accessibilitat.
  5. Els subministraments: disponibilitat de gas, aigua, etc.
  6. El cost de la construcció i del solar: variacions segons la zona.
  7. La legislació: normativa fiscal i mercantil.
  8. La inversió i el finançament: facilitat d'accés a institucions financeres.
  9. El desenvolupament econòmic de la regió: futur de l'empresa.

Les empreses es situen en zones o polígons industrials, o en parcs tecnològics si tenen alta tecnologia. Les economies d'aglomeració redueixen costos.

Creixement Extern

El creixement extern implica l'adquisició, control, absorció o fusió amb altres empreses per accedir a nous mercats.

  1. Fusió pura d'empreses: Unió per crear una nova empresa que assumeix els drets i obligacions de les anteriors.
  2. Fusió per absorció d'empreses: Una empresa n'adquireix una altra, que s'extingeix.
  3. Participació en societats: Compra de capital per dominar-la (control absolut +80%, majoritari +50%, minoritari -50%).
  4. Cooperació d'empreses: Col·laboració per compartir recursos (joint ventures).
  5. Clúster: Concentració geogràfica d'empreses del mateix sector.
  6. Trust/concentració vertical: Empreses de diferents fases de producció per reduir costos.
  7. Càrtel/concentració horitzontal: Empreses del mateix sector que acorden preus i estratègies.
  8. Hòldings: Empresa matriu que controla altres empreses.

PIMES

Les PIMES són empreses petites i mitjanes:

  • Petites: menys de 50 treballadors i vendes inferiors a 10 milions d'euros.
  • Mitjanes: entre 50 i 250 treballadors i vendes inferiors a 50 milions d'euros.

Representen una part important de les empreses espanyoles.

Entradas relacionadas: