Anàlisi de 4 Obres Literàries: Narrativa, Poesia i Misteri
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,8 KB
Anàlisi de "Les Bruixes" de Roald Dahl
\n
"Les bruixes" narra les aventures d'un nen orfe que, acompanyat per la seva àvia, descobreix l'existència de bruixes reals que odien i volen eliminar els nens. Durant una estada en un hotel, topen amb una convenció de bruixes liderades per la Gran Bruixa, que té un pla per convertir tots els nens en ratolins. El nen i la seva àvia han de trobar la manera de desbaratar aquest pla.
\n
Temàtica
\n
La lluita entre el bé i el mal, amb les bruixes representant la maldat i la crueltat, i el nen i la seva àvia simbolitzant la innocència, la valentia i la bondat. També es tracten temes com el coratge, la supervivència i la importància de la família.
\n
Personatges Principals
\n
- \n
- Nen: Valent i enginyós, es converteix en ratolí però no perd l'esperança.\n
- Àvia: Sàvia i protectora, té un coneixement profund sobre les bruixes.\n
- Gran Bruixa: La líder despietada de totes les bruixes, representant principal del mal.\n
- Bruixes: Malvades i cruels, amb aparença humana però amb característiques que les delaten (com la falta de dits als peus).\n
\n
Altres Aspectes
\n
Gènere: Fantasia i horror, amb elements de comèdia fosca. Aquesta combinació permet que la història sigui tant emocionant com accessible per a un públic jove.
\n
Narrador: Intradiegètic i protagonista, ja que el nen narra la història des del seu punt de vista. Aquesta veu narrativa aporta un to subjectiu i íntim, fent que el lector se senti més connectat emocionalment amb el personatge principal.
\n
Temporalitat: Es desenvolupa de manera lineal i cronològica, sense salts temporals importants. La narrativa avança seguint els esdeveniments des de la perspectiva del nen.
\n
Estructura: La narració té una estructura lineal i clara, amb un desenvolupament coherent dels esdeveniments. Els capítols estan ben definits i cada un contribueix a l'evolució de la trama.
\n
To: El to és una barreja d'humor i tensió, amb moments de por equilibrats amb altres més lleugers i còmics. Aquesta combinació manté el lector interessat i alleuja la tensió en els moments més intensos.
\n
Final: Positiu dins de la seva ambigüitat, proposant una reflexió sobre l'acceptació i la lluita contínua. El fet que el protagonista romangui en forma de ratolí però segueixi decidit a combatre les bruixes ofereix una conclusió esperançadora.
\n
Recursos utilitzats: Llenguatge senzill però efectiu, amb diàlegs dinàmics i descripcions vives. Les il·lustracions de Blake amplifiquen l'impacte emocional i còmic de la història. A més, Dahl utilitza recursos com la repetició per crear tensió i humor.
\n
Inici: L'inici presenta el protagonista i la seva àvia, establint la seva relació i introduint la idea que les bruixes són reals. S'instal·la un pacte narratiu que combina realitat amb fantasia, captant l'interès del lector amb interrogants sobre la naturalesa de les bruixes i la seguretat del protagonista.
\n
Anàlisi de "Oi, Eloi?" de Miquel Desclot
\n
Com està plantejat el llibre? És un recull de poemes il·lustrats molt ben ordenats: a partir d'un títol hi trobem un recull de poemes, endevinalles, cantarelles, etc. Per exemple, al principi tot són textos sobre vehicles, hi trobem endevinalles d'un avió, proverbis, cançons, balls, embarbussaments, jocs literaris (tots amb el seu corresponent títol).
\n
Llenguatge i voluntat: Desclot fa servir un llenguatge ric i variat, ple de jocs de paraules, rimes i al·literacions que no només fan que la lectura sigui divertida, sinó que també ajuden a desenvolupar les habilitats lingüístiques dels nens. Aquest ús lúdic del llenguatge és un dels punts forts del llibre, ja que transforma la lectura en una experiència interactiva i educativa. Pel nom dels nou temes diferents, considero que responen més a una voluntat lúdica, tot i que en tractar-se de poemes, cançons, cantarelles, etc. també hi podem considerar que hi ha una voluntat rítmica. Hi destaca l'oralitat, la musicalitat i la sonoritat dels versos. La riquesa lingüística del llibre ofereix als infants una oportunitat excel·lent per aprendre noves paraules i estructures gramaticals de manera divertida i atractiva. El ritme dels poemes pot ser una mica irregular, cosa que pot desentonar lleugerament durant la lectura en veu alta.
\n
Com són els poemes?
\n
Trobem endevinalles, però no enigmes ni reflexions; són poemes que sempre tenen una voluntat de jugar, de riure, lúdica, de passar-ho bé llegint-ho. Tenen la voluntat de jugar amb el llenguatge. Estan escrits per treballar la lectura en veu alta. Els poemes sovint tenen un caràcter juganer i alegre, dissenyats per atraure i entretenir els infants. Cada poema explora temes i situacions quotidianes des d'una perspectiva infantil, però amb un toc de màgia i sorpresa que desperta la imaginació. Els jocs de paraules i la imaginació desbordant són elements que mantenen els nens compromesos i interessats.
\n
Recomanat per a Cicle Mitjà
\n
És ideal per a cicle mitjà, perquè és un llibre on no hi trobem acció ni conflicte. Es té molt present el ritme i l'expressivitat. Els poemes del llibre tenen una arquitectura: textos llargs, textos de dues línies, línies llargues, línies de dues paraules. També hi trobem endevinalles, cançons, cantarelles, proverbis, etc. Aquest és un moment ideal perquè els nens ja han adquirit una base sòlida en lectura i estan en una etapa de desenvolupament lingüístic i cognitiu que els permet gaudir i beneficiar-se de la riquesa lingüística i la creativitat de la poesia de Desclot.
\n
Propostes d'activitats
\n
- \n
- Escollir un poema i llegir-lo en veu alta, per tal d'aturar-se en el llenguatge i tenir una actitud de contemplació.\n
- Il·lustrar els poemes.\n
- Crear un poema per parelles.\n
\n
Anàlisi de "El gat que va desaparèixer misteriosament"
\n
Temàtica
\n
El llibre tracta temes com la responsabilitat que suposa tenir una mascota i també tracta el tema dels animals abandonats i la importància de trobar un lloc perquè visquin. També inclou el concepte de família, incloent-hi els animals de companyia, i els rols que assumeix cada membre de la família a les feines de casa. Per últim, el model de comunicació familiar de la família Gaskitt és un exemple a seguir, ja que comparteixen els problemes i cerquen solucions conjuntes.
\n
Gènere i Narrador
\n
Gènere: Infantil de misteri i aventura. La combinació d'elements de suspens amb un to accessible per als nens fa que sigui una lectura atractiva i emocionant per al públic jove.
\n
Narrador: Extradiegètic (3a persona i no participa a la història). Omniscient (coneix tots els detalls de la història, tot el que passa i el que passarà. No participa a la història però pot aprofundir més en la relació i la construcció dels personatges.).
\n
Quan narra? La narració és contemporània al temps en què es diu que succeeixen els fets. El narrador explica la història a mesura que els fets s'esdevenen. Narrador fiable.
\n
Focalització narrativa: Distància: La història et narra tot el que va succeint però no amb gran detall, els detalls són poc abastables. Freqüència: Va narrant tot el que va succeint.
\n
Temporalitat i Estil
\n
Temps extern o històric: Present.
\n
Temps intern, narratiu o del relat: Una setmana. Al final del llibre el narrador diu concretament "una setmana més tard...".
\n
El text és probablement senzill i directe, adequat per a lectors infantils. Les il·lustracions, si n'hi ha, complementen el text ajudant a visualitzar la història i proporcionant un suport visual que enriqueix l'experiència de lectura.
\n
Inici i Final
\n
L'inici del llibre presenta la desaparició del gat, establint el misteri principal que impulsa la trama. A partir d'aquí, es plantegen les primeres pistes i es comencen a introduir els personatges principals i les seves motivacions per trobar el gat.
\n
Final: Feliç, ja que recuperen tots els animals que "Joan l'Honest" havia segrestat i l'empresonen a ell. També, perquè neix el tercer fill de la família.
\n
Resum
\n
L'Horaci, el gat de la família Gaskitt, desapareix com per art de màgia. Però no és l'únic; a més d'ell, altres animals semblen haver-se esvaït. Els nens de l'escola, alguns veïns, el senyor Gaskitt i els bessons Gus i Glòria surten a buscar les mascotes; tots menys la senyora Gaskitt, que no es mou del llit (perquè està embarassada). En la seva cerca, les pistes condueixen els nens a la botiga d'ocells de Joan l'Honest, que, en realitat, les està robant per vendre-les. Mentre els nens intenten alliberar totes les mascotes capturades, el senyor i la senyora Gaskitt corren a l'hospital, on naixerà el seu tercer fill.
\n
Anàlisi de "Les millors rondalles de Hans Christian Andersen"
\n
L'encenedor
\n
Un soldat veterà, en el seu camí cap a casa, s'atura en un bosc on coneix una bruixa. A canvi de diners, la bruixa li dóna un encenedor màgic que pot invocar soldats per ajudar-lo, però només tres vegades. Utilitza els desitjos per superar obstacles fins a arribar a casa. Allà, desitja diners però la seva dona queda decebuda, i finalment desitja ser el rei del castell, però ho troba buit i solitari.
\n
Jocs Intertextuals: Aladí (la llàntia = l'encenedor).
\n
Destacats: La història destaca per la seva reflexió sobre la naturalesa de la felicitat i els desitjos, posant èmfasi en el preu dels desitjos egoistes.
\n
Clàssic: És considerat clàssic per la seva moralitat i la seva capacitat de connectar amb temes universals com l'anhel de la felicitat i els límits de la codícia humana.
\n
La princesa del pèsol
\n
Un príncep busca una princesa autèntica i sensible. Una nit de tempesta, una dama humil es presenta al castell afirmant ser princesa. Per comprovar-ho, la reina posa un pèsol sota vint matalassos i vint coixins, i la suposada princesa no pot dormir. Així es demostra la seva autenticitat.
Jocs Intertextuals: Fa una referència directa al conte popular del "Pesesito" o "La Princesa del Guisante”. Destacats: Aquest conte destaca per la seva utilització d'una prova aparentment absurda per determinar la qualitat d'una persona, posant en qüestió els estàndards socials de noblesa i dignitat. Clàssic: És considerat clàssic per la seva senzillesa i la seva crítica subtil a la superficialitat i la falsa noblea.La sireneta de la mar. La sireneta, envejosa de la humanitat, es sacrifica per amor a un príncep humà. La seva veu és presa pel bruixot del mar a canvi de potes humanes. Però el príncep s'acaba casant amb una altra i la sireneta es converteix en espuma de mar. Jocs Intertextuals: Basat en el conte de la sireneta, és un joc intertextual en si mateix, però també es relaciona amb altres contes de fades que tracten temes com el sacrifici per amor. Destacats: Destaca per la seva narració romàntica i tràgica, així com per la seva exploració de la naturalesa humana i la cerca de la felicitat. Clàssic: És considerat clàssic per la seva bellesa lírica i la seva exploració de temes com l'amor, la identitat i el sacrifici.