Alumnat NESE: Necessitats Específiques de Suport Educatiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,46 KB

NESE: els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu són aquells que necessitaran, al llarg de la seva escolarització o de manera permanent, una atenció educativa diferent de l'ordinària.

Marc Normatiu

Els referents normatius són:

  • Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE): Article 71, capítol I, títol II. Alumnat amb necessitats educatives especials.
  • Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE): Aquesta llei modifica l'article 71 de la LOE i afegeix el TDAH a la classificació d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Seguint el model integrador, correspon a les administracions educatives assegurar els recursos necessaris perquè l'alumnat que requereixi una atenció educativa diferent de l'ordinària pugui assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i els objectius establerts amb caràcter general per a tot l'alumnat.

La necessitat específica de suport educatiu vindrà determinada per les dificultats que manifesta l'alumne o alumna en el seu desenvolupament i aprenentatge, no únicament per les condicions personals o la discapacitat que pugui presentar.

Tipus de Necessitats

Discapacitat Intel·lectual

Limitació significativa tant en el funcionament intel·lectual com en la conducta adaptativa (conceptual, social i pràctica). Implica limitacions en: aprenentatge, raonament, resolució de problemes, comunicació i relació.

Nivells (basats generalment en el suport requerit):
  • Lleugera: Poden assolir habilitats socials i comunicatives i nivells acadèmics equivalents a l'educació primària tardana o secundària inicial amb suport.
  • Moderada: Poden adquirir habilitats comunicatives bàsiques i habilitats d'autocura i acadèmiques funcionals amb supervisió i suport.
  • Severa: Poden aprendre habilitats bàsiques d'autocura i comunicació simple amb entrenament intensiu. Requereixen suport extens.
  • Profunda: Dependència important per a totes les activitats. La comunicació és molt limitada. Requereixen suport generalitzat.
Estratègies i Àrees de Treball:
  • Habilitats cognitives: Treballar l'atenció, la memòria, el raonament i la resolució de problemes. Sovint presenten dificultats en habilitats metacognitives (planificació, autoregulació).
  • Llenguatge: Afavorir la comprensió i expressió de significats, sovint amb suport de logopeda.
  • Habilitats adaptatives: Ensenyar i reforçar habilitats per comprendre conductes socials i relacionar-se adequadament. Inclouen:
    • Habilitats d'autonomia personal (higiene, vestit, alimentació).
    • Habilitats socials (interacció, normes).
    • Habilitats acadèmiques funcionals (lectoescriptura i càlcul bàsic aplicat a la vida diària).
  • Comunicació: Ús de Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació (SAAC) si és necessari.
Pautes de Comunicació i Interacció:
  • Utilitzar un llenguatge senzill, clar i directe.
  • Dirigir-se de manera respectuosa i adequada a l'edat.
  • Utilitzar paraules curtes i frases clares.
  • Personificar textos si ajuda a la comprensió.
  • Fer ús d’exemples pràctics i concrets.
  • Evitar conceptes abstractes o explicar-los de forma senzilla.
  • Incloure una idea principal per frase o paràgraf.
  • Utilitzar llenguatge positiu i reforçant.
  • Evitar introduir paraules en un altre idioma innecessàriament.
  • Evitar abreviacions o sigles no explicades.
  • Donar temps suficient per processar la informació i respondre.
  • Evitar la sobreprotecció; fomentar l'autonomia.
  • Respectar el seu ritme individual d'aprenentatge i execució.

Discapacitat Física

Presenta mancança, alteració o limitació en la producció, regulació o execució de moviments i/o en la sensibilitat, degut a causes diverses (neurològiques, musculars, òssies, etc.).

Factors a considerar:
  • Grau d'afectació motriu: Dificultat o impossibilitat en l'execució de moviments (lleu, moderada, severa).
  • Incidència d'altres disfuncionalitats associades: Especialment les cognitives, comunicatives o sensorials (ex: paràlisi cerebral pot afectar moviment, parla i cognició).
Necessitats Educatives Comunes:
  • Adaptacions d'accés físic a l'entorn i al material.
  • Suport per al desplaçament.
  • Ajuts per a la manipulació (escriptura, ús d'objectes).
  • Estratègies per facilitar la participació en activitats acadèmiques i socials.
  • Estimulació i desenvolupament de la capacitat sensoriomotriu residual.
  • Sistemes alternatius o augmentatius per a la comunicació, si és necessari.
Estratègies i Adaptacions:
  • Entorn físic: Situar l'estudiant en un lloc accessible (prop de la porta, sense obstacles). Garantir espais amplis i adaptats (mobiliari, lavabos).
  • Accés al material: Facilitar l'ús de gravadores, ordinadors, llibres electrònics, faristols, etc. Adaptar estris d'escriptura o manipulació.
  • Participació: Fomentar la interacció i participació activa amb els companys. Adaptar les activitats (educació física, sortides).
    • Participació oral: Mirar l'estudiant directament, fer preguntes clares, respectar el seu ritme de resposta, permetre la utilització de comunicadors o intèrprets si cal.
  • Ajuts tècnics: Proporcionar o facilitar l'ús de materials personals específics (cadires de rodes, caminadors, fèrules, estoretes antilliscants, pinces adaptades, tisores adaptades, etc.).
  • TIC: Utilitzar ordinadors adaptats (teclats, ratolins especials, pantalles tàctils), programari específic (reconeixement de veu, predictors de text), comunicadors de veu, etc.

Discapacitat Auditiva

Limitacions significatives per sentir (hipoacúsia) o pèrdua total d'aquesta funció (sordesa).

Tipus segons el grau de pèrdua:
  • Sordesa: Pèrdua auditiva profunda o total. La via auditiva no és funcional per a la vida diària ni per adquirir el llenguatge oral de forma espontània.
  • Hipoacúsia: Pèrdua auditiva de lleugera a severa. L'audició és deficient però funcional amb o sense pròtesis auditives (audiòfons, implants coclears).
Classificació segons el moment d'aparició respecte al llenguatge:
  • Prelocutiva: La pèrdua auditiva està present abans d'adquirir el llenguatge oral (naixement o primers anys).
  • Postlocutiva: La pèrdua auditiva es presenta després de l'adquisició del llenguatge oral.
Necessitats Educatives Principals:
  • Superar les barreres d'accés a la informació auditiva i al llenguatge oral.
  • Desenvolupar un sistema de comunicació eficaç (llengua oral, llengua de signes, sistemes bimodals).
  • Garantir l'accés al currículum i al coneixement en igualtat de condicions.
  • Afavorir el desenvolupament socioemocional i la interacció amb oients i/o persones sordes.

Entradas relacionadas: