Altes capacitats: Intel·ligència i rendiment
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,89 KB
Altes capacitats: Precocitat Intel·ligència
Coneixement o destresa d'un individu a una edat més primerenca de l'habitual. Sobredotació intel·lectual: Característiques personals d'un alumne que disposa d'un nivell elevat +75 de recursos en capacitats cognitives i aptituds intel·lectuals. Superdotació: = pero amb creativitat +75. Talent: Rendiment clarament per sobre de la mitjana en un o més camps de l'activitat humana.
Primeres investigacions: GALTON
darwinisme, Intel·ligència capacitat heredada amb influència genètica. Classe social-inte BINET: diferencia influència genètica i ambient al constructe d'intel·ligència. Primer test de quocient intel·lectual (QI)= dividir l'edat cronològica per l'edat mental i multiplicar per 100. QI SOBREDOTACIÓ 130 +, INTEL SUP 115-130, INTEL NOR 85-115, LIMITROFE 70-85, RETARD. MEN LLEU 50/55-70, RM MODERAT 35/40-50/55, RM GREU 20/25-35/40 RM PROFUND 20/25 –
Models teòrics basats en capacitats: Gardner
diu que Intel·ligència: habilitat o conjunt d'habilitats que permeten a l'individu resoldre problemes o crear productes originals dependents de l'escenari cultural. Teoria de les intel·ligències múltiples: es pot destacar en àmplia varietat d’intel·ligències. Intel·ligència associada al talent. Lingüística, lògica i matemàtica, musical, viso-espacial, corporal-kinestèsica, interpersonal i intrapersonal.
Models teòrics basats en rendiment: Renzulli
La intel·ligència psicomètrica per sí sola no assegura un alt rendiment. Calen altres factors. Teoria dels 3 anells: Alta capacitat intel·lectual: intel·ligència elevada: QI > 115. Implicació en la tasca o motivació: alt interès, curiositat, perseverança en les tasques Creativitat: capacitat de pensament divergent, obtenció de respostes originals i solucions diferents davant un problema. Monks i Van Boxtel: Introdueixen nous conceptes psicosocials que influeixen a les capacitats de l'individu. Model triàdic de la sobredotació (col·legi, família, companys)
Models cognitius: Stemberg, teoria triàrquica de la intel·ligència.
Subteoria componencial (Comprèn les habilitats pròpies del processament de la informació, independentment del context social on es produeixi) Subteoria experiencial (Explica que els alumnes superdotats processen millor la informació, realitzen les tasques noves amb major rapidesa i interioritzen i automatitzen millor l'après) Subteoria contextual (Les persones intel·ligents tenen gran facilitat per processar la informació d'acord amb els seus desitjos personals i en relació amb la vida diària) 3 tipus de superdotats: analítics (alt Qi i resultats acadèmics) creatius (form, solucions), pràctics (utilitza els coneixements a la vida diària. Teoria pentagonal implícita de la superdotació. Criteri d’excel·lència (Comparació amb altres ja que destaquen) Criteri de raresa (freqüència del talent) Criteri de productivitat (les dimensions han de ser explícites en productivitat real o potencial) Criteri de demostrabilitat. Criteri de valor (ha de ser valorat)
Models socioculturals: Model d’estrella de Tannenbaum
Excel·lència com a producte de 5 factors: 1) Capacitat general (el factor g o la intel·ligència general dels test). 2) Capacitat especial, aptituds i habilitats especials. 3) Factors no intel·lectuals (ex.: força personal, dedicació) 4) Factors ambientals: llar, col·legi, comunitat,... 5) Factors fortuïts. Circumstàncies imprevistes.
Indicadors bàsics altes capacitats:
ampli vocabulari, memòria, comprensió, aprenentatge fàcil, capacitat innata, curiositat, moltes preguntes, s’avorreix, interès, crític, autocritic, impacient, responsabilitat. En l’àmbit cognitiu a INFANTIL (molt vocabulari, apren amb altres mètodes, reconeix nombres o lletres, càlcul, apren autonomament) Àmbit socioemocional (arreglar conflictes, preocupació per la mort, univers, sensibilitat, no vol fer coses per si fracassa, humor.
Flexibilitat del període d’escolarització:
cal saber el Nivell de competència curricular, el seu desenvolupament, capacitat d’adaptar-se a coses noves. L’avaluació ha de decretar si s’avança un any, si els pares no volen no es fa. Possibilitat 1 any en primària i 1 en ESO. Pot rebre atenció del mestre de PT.
Enriquiment curricular:
posar continguts alternatius, acceptar i respectar diferències. Afegir continguts que els agraden quan terminen els establerts. Treballar amb metodologia per descobriment o cooperatiu. Organització de grups flexibles, TIC, biblioteca.
Tallers d’enriquiment extracurricular
fora de l’horari, per a altes capacitats, continguts diferents al currículum. Sobre matemàtiques, física, astronomia. Avantatges: ritme de treball elevat, autoexigència, enfocament lúdic, grups homogenis, professionals especialistes en cada taller.
Adaptacions curriculars:
Activitats àmplies amb diferents graus de dificultat, Activitats diverses per treballar un mateix contingut, Activitats obertes, Activitats de lliure elecció per l'alumnat. Activitats individuals per a l'alumne/a més capaç amb relació amb les del grup.
Millora creativitat:
actes desafiadors, principis de l'aprenentatge significatiu. Ressaltar la transcendència i significació de l'après, Tractar d“obrir la ment”. EX, Programa d'ingeni (Sternberg). Programa Noves Direccions en Creativitat (Renzulli).
Recursos educatius estudiants altes capacitats
OCW universitats publiquen el material de les seues classes. MOOCS: cursos en línia gratuïts de caràcter massiu poden participar molts. Nuvol de paraules: representacions visuals. Paraules repetides importants destaquen de manera visual. Blogs, del professor, d’aula o de l'alumne. E-Twinning- projectes educatius de manera conjunta EUROPA. 25 idiomes. Col·laboració amb països, TIC, projectes.