Aldagai askea
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,91 KB
2. TEKNIKA METODOLOGIKOAK
Badaude teknika metodologiko desberdinak eralbiltzen direnak Psikologiaren eremuan. Aztertu nahi den Arazoaren arabera aukeratuko da teknika bat edo bestea. Tekniken artean garrantzitsuenak hurrengoak Dira : A- TEKNIKA ESPERIMENTALA
Esperimentu bat laborategian artifizialki eraikitzen den egoera bat da, zeinetan ikusi ahal den nola faktore batek, hau da , aldagai askea-
K beste faktore edo menpeko aldagaia baldintzatu eta eragintzen Duen. Aldagai askea manipulatuz gero ea menpeko aldagaian aldaketaren bat ematen den ikustea da Helburua. Modu honetan aldagai aske eta menpeko aldagaien arteko erlazio kausalak ezar daitezke. Azpian, beti dago hipotesiren bat eta faktore hauen manipulazioa hipotesia frogatzeko erabiltzen da.
1- Erakuskari ikertu nahi den populazioaren erakuskari tipikoa izan behar da.; horrela gerta ezean Emaitzak edo ondorioak ezin izango dira isladatu orrokorrean.. Ez litzateke izango isladapen erreala. Bi motatako erakuskari egon daiteke : -Ausazko erakuskariketa . Edozein subjektua izan daiteke aukeratua, baldintza berberetan. -Erakuskariketa estratifikatua: azpitalde batzuek populazio osoaren portzentaia errepresentatzen Dute.
2- TEKNIKA KOERLATIBOA
Badaude teknika metodologiko desberdinak eralbiltzen direnak Psikologiaren eremuan. Aztertu nahi den Arazoaren arabera aukeratuko da teknika bat edo bestea. Tekniken artean garrantzitsuenak hurrengoak Dira : A- TEKNIKA ESPERIMENTALA
Esperimentu bat laborategian artifizialki eraikitzen den egoera bat da, zeinetan ikusi ahal den nola faktore batek, hau da , aldagai askea-
K beste faktore edo menpeko aldagaia baldintzatu eta eragintzen Duen. Aldagai askea manipulatuz gero ea menpeko aldagaian aldaketaren bat ematen den ikustea da Helburua. Modu honetan aldagai aske eta menpeko aldagaien arteko erlazio kausalak ezar daitezke. Azpian, beti dago hipotesiren bat eta faktore hauen manipulazioa hipotesia frogatzeko erabiltzen da.
Aldagai askea
Ikertzaileak aukeratzen duen baldintza da manipulatzen dena beste faktore batean Izango duen eragina ikusi ahal izateko. Aldagai askea ikertzailearen kontrolaren menpe dago. Berau Manipulatuz zer-nolako ondorioak sortzen diren menpeko aldagaian ikus daiteke. Normalean, aldagai Askeari “x” deritzo.Menpeko aldagaia
Manipulatzen ez den faktorea da eta beti dago aldagai askearen menpe. Normalean, menpeko aldagaiari “y” deritzo. Bi motatako hipotesiak daude :Zero Hipotesia
Hipotesi mota honetan ikertzaileak frogaren baldintzetan egindako aldaketek Frogaren emaitzak ez dituztela aldatuko esaten da.Hipotesi alternatibo
Hipotesi honetan kontrakoa esaten da, hau da, esperimentuaren baldintzetan Egindako aldaketak honen emaitzat aldatzen dituela. Baldintza bat aldatuz gero, emaitzak ere aldatzen Dira. Hipotesi bat egiaztatu aurretik, hipotesiaren kontzeptuak operazionalki definitu baher dira . Kontzeptu bat Operazionalki definitzen da bera neurtu et behatzeko erabiltzen diren prozedurekin lotzen denean . Adibidez : “gosea hogeitalau orduz elikadurarik ez hartzea” bezala definitu bagenu, gosearen definizio Operazional bat izango genuke. Ikertzaileak esperimentua aurrera eramateko pertsona talde batzuk erabiliko ditu. Bi motatako taldeak Egongo dira; biak guztiz beharrezkoak dira konparakleta egin ahal izateko : A- Kontrol-talde : Talde honetal esperientzia baldintza normaletan egiten da. B- Esperimendu-talde : Talde hauetan elementu baten kantitatea aldatu egiten da eta esperientzia Egiten den modua (baldintzak) nahi den bezalaxe aldatzen da. Azkenik, esperimentu bat ondo eraikita egoteko baldintza batzuk eman behar dira :1- Erakuskari ikertu nahi den populazioaren erakuskari tipikoa izan behar da.; horrela gerta ezean Emaitzak edo ondorioak ezin izango dira isladatu orrokorrean.. Ez litzateke izango isladapen erreala. Bi motatako erakuskari egon daiteke : -Ausazko erakuskariketa . Edozein subjektua izan daiteke aukeratua, baldintza berberetan. -Erakuskariketa estratifikatua: azpitalde batzuek populazio osoaren portzentaia errepresentatzen Dute.
2- TEKNIKA KOERLATIBOA
2- Esperimentuan eragina duten baldintza arrotzen kontrola guztiz beharrezkoa da. Horregatik zatitzen
Da esperimendua eta alde batetik, kontrol-taldea dago eta bestetik, esperimendu-taldeak.
3- Esperimentuak barruko baliozkotasuna izan behar du (aldagaien arteko harremana) , baita
Kanpoko baliozkotasuna (generalizazioa posible izan behar da) ere.
Koerlazioa faktore biren arteko neurri estadistikoa da. Faktore bat aldatzen denean nola eragintzen duen
Beste faktore batean erakusten du. Behaketak egiten direnean konturatuz gero jokabide mota bati beste
Jokabide mota bat jarraitzen diola pentsa dezakegu bien artean erlazio bat dagoela. Fenomeno bat eta
Bestearen arteko erlazioaren intentsitatea koerlazioa-ren bidez adierazten da. Koerlazioaren kasuan
Ikertzaileak ez du aldagaiak manipulatzeko aukerarik.
Bi motatako koerlazio egon daiteke :
1- KOERLAZIO POSITIBOA : Koerlazio positiboak erlazio zuzena adierazten du, hau da, bi
Aldagaiak aldi berean igo edo bajatzen direnean.
Adibidez : telebistan ikusitako bortizkeriak positiboki koerlazionatzen badu jokabide
Agresiboarekin , ikusitako programen edukin bortitzaren arabera pertsonen ohiturek hauen
Agresibitatea aurrikusteko aukera emango dute
2- KOERLAZIO NEGATIBOA : Alderantzizko erlazioa, hau da, aldagai batek igo egiten duenean
Bestea gutxitu egiten da.
Adibidez : autoestima eta depresioaren artean dagoen koerlazio negatiboa : deprimituta dagoen
Pertsona baten autoestima txikia izaten da.
Nahiz eta faktore biren artean koerlazioa egon honek ez du esan nahi bata bestearen kausa denik.
Koerlazioak aurrikusmen batzuk ezartzeko aukera ematen badu ere ez du azalpenik edo kausalitaterik
Adierazten. Koerlazioak , beraz, gehiago balio du fenomenoak deskribitzeko azaltzeko baino.
Metodo koerlatiboa sarri erabilia izan da Psikologiaren eremuan , adibidez, adimena edo nortasuna
Aztertzeko