Adquisició d'Hàbits i Habilitats en la Infància: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,94 KB

Habilitats, Hàbits i Rutines en el Desenvolupament

Habilitats: És la destresa d'execució de capacitats o possibilitats físiques, motrius i cognitives per dur a terme una certa acció amb tant d'èxit com sigui possible i d'acord amb les normes i els valors culturals.

Hàbit: És l'automatització relativa d'una acció; són constants i flexibles. La diferència entre habilitat i hàbit suposa realitzar una acció tan bé com sigui possible, mentre que l'hàbit es refereix a la selecció i l'aplicació encertada d'una habilitat.

Rutina: Ens referim a l'automatització dels hàbits. L'adquisició d'aquests és possible després d'un procés repetitiu i rutinari de cada acció.

Autonomia: És l'objectiu final del procés d'adquisició de qualsevol hàbit. Significa poder prescindir de l'ajuda o del suport d'altres per prendre decisions i resoldre situacions quotidianes.

7.1.2. L'Adquisició d'Hàbits

L'aprenentatge dels hàbits és funcional, i és essencial adquirir-los i consolidar-los correctament, ja que s'aplicaran al llarg de tota la vida.

a) Existència de Capacitats Bàsiques

Es poden distingir dos tipus d'habilitats bàsiques que els infants han de tenir per començar l'adquisició dels hàbits:

  • Habilitats d'execució: Relacionades amb la motricitat. Impliquen que el nen ja té una certa força i aprehensió motriu a les extremitats superiors i inferiors.
  • Habilitats de planificació: Són les habilitats de tipus més cognitiu; es refereixen a la comprensió i al reconeixement de les accions que comporta cada hàbit.

b) Els Espais i els Instruments

És molt important la grandària i el nombre dels instruments o objectes necessaris, variarà en l'aprenentatge. A l'escola infantil es necessiten espais acollidors relacionats amb la vida quotidiana que els permetin de relacionar-se en un grup gran o en grups petits.

c) Relació Afectiva

Els hàbits s'adquireixen en la relació amb les altres persones i d'acord amb les exigències d'aquestes. La persona adulta ha de garantir que l'afecte està per damunt de qualsevol conflicte o dificultat que sorgeixi durant l'aprenentatge.

d) Quotidianeïtat

L'adquisició d'un hàbit suposa un aprenentatge que implica la quotidianitat, és a dir, la realització del procés dins de l'entorn natural on es desenvolupa l'individu, de manera que el procés sigui més fàcil i eficaç.

e) Adquisició d'Hàbits i Multidiversitat

Qualsevol hàbit porta una sèrie d'exigències de correcció de normes i valors concrets; per tant, hi ha diferents maneres d'executar correctament un mateix hàbit.

7.3. Hàbits Relacionats amb l'Alimentació

L'alimentació no es limita a la satisfacció d'una necessitat biològica. Per treballar l'alimentació és necessari:

  • No prendre la iniciativa per acabar abans, ja que això té l'efecte contrari i l'infant es torna més dependent.
  • Realitzar petits rituals amb els objectes necessaris per a l'alimentació.
  • Procurar prendre's amb calma el moment dels àpats i entendre que cadascú té un ritme.

De 1 a 3 Anys: Comportament a la Taula

  • Ha de menjar assegut.
  • Al final de l'etapa ha de menjar sol.
  • En la seva dieta s'han d'introduir tots els aliments.
  • Necessita pitet.

Utilització dels Coberts

Al final de l'etapa ha d'utilitzar els coberts amb precisió.

Correcció amb la Beguda

Utilització de vasos especials, per després passar amb totes dues mans un got normal.

Objectius d'1 a 3 Anys
  • Fer servir la cullera per a líquids o sòlids-líquids.
  • Utilitzar la forquilla.
  • Fer servir el got per beure.
  • Deixar la taula i l'entorn nets.
  • Mastegar i empassar bé.
  • Dur plats i gots plens o buits.
  • Esperar el torn per servir.
  • Menjar de tot.
  • Demanar la quantitat que vol consumir.
  • Fer servir tovalló.
  • Rentar-se les mans abans i després de menjar.
Objectius d'Entre 3 i 6 Anys
  • Controlar les porcions que es fica a la boca.
  • Separar els obstacles que es troben en el menjar.
  • Utilitzar forquilla i ganivet.
  • Pelar les fruites.
  • Rentar-se les dents.
  • Servir als altres.
  • Parar i desparar taula.
  • Valorar tots els aliments.
  • Diferenciar sabors i gustos.

7.4. Descans i Son

El descans és una activitat i una necessitat relacionades amb el benestar i la salut. En les etapes de creixement el descans serveix per proporcionar a l'organisme la possibilitat de desenvolupar-se i acumular energies. La programació de l'hàbit s'ha de desenvolupar en tres moments claus: (abans d'anar a dormir, durant el temps de descans i després de dormir).

Adquisició de l'Hàbit

De 1 a 3 Anys
Despertar
  • Durant els primers mesos de vida el nadó s'acostuma a despertar intranquil.
  • Quan ja camina pot anar a buscar companyia si es desperta a mitja nit.
  • Cap als 3 anys es pot despertar i buscar maneres d'entretenir-se sense molestar.
Dormir
  • Durant els primers mesos no hauria de necessitar ajuda per adormir-se.
  • A partir dels sis mesos hauria de dormir en una habitació diferent.
  • Durant els dos primers anys pot fer servir el xumet.
De 3 a 6 Anys
Despertar
  • Ha de ser capaç de despertar-se i organitzar petites activitats sol.
  • Si té malsons durant la nit, pot necessitar companyia.
  • Al final d'aquesta etapa comença a acceptar el fet de no estar amb la persona adulta.
Dormir
  • Hauria de dormir unes 12 h diàries.
  • Ja pot anar a dormir fora de casa.
  • Ha de saber preparar-se per anar a dormir.

7.5. Higiene

La higiene corporal està relacionada amb l'hàbit de desvestir-se. El control d'esfínters és un aprenentatge complex que requereix maduresa i motivació.

Adquisició: De 1 a 3 Anys

  • Passa d'utilitzar els bolquers per a tot a no utilitzar-los, encara que en alguns moments es puguin produir descuits.
  • Ha de saber demanar ajuda.
  • Ha de començar a entendre que ha de rentar-se les mans o la cara quan les té brutes.
  • Ha de començar a valorar el bany i a col·laborar.
  • S'ha d'iniciar la higiene bucal.
Objectius: Entre 1 i 3 Anys
  • Conscienciar en tenir les mans netes.
  • Demanar ajuda quan es té el nas brut.
  • Rentar-se les mans.
  • Eixugar-se les mans.
  • Eixugar-se la cara.
  • Usar paperera.
  • Gaudir del bany.
  • Rentar-se parts del cos quan és a la banyera.
  • Controlar els esfínters.
  • Demanar ajuda quan té caca o pipí.
Objectius: De 3 a 6 Anys
  • Netejar-se després de pipí o caca.
  • Tirar de la cadena.
  • Usar paper higiènic.
  • Utilitzar la dutxa.
  • Eixugar-se després del bany.
  • Usar tovallola.
  • Controlar l'ús del sabó.
  • Rentar-se les dents.

7.6. Roba

Forma part de les activitats que afavoreixen la comunicació amb les persones adultes i també el coneixement de l'esquema corporal.

Adquisició: De 1 a 3 Anys

  • Ha de mostrar interès per les activitats de vestir i d'ordenar la roba.
  • Ha de començar a intentar fer-se el velcro.
  • Ha de penjar i desar algunes peces de roba, adonar-se que va brut i demanar que el canviïn.

Adquisició: De 3 als 6 Anys

  • Ha de vestir i despullar sense ajuda.
  • Ha de saber botonar-se i començar a fer nusos.
  • Pot participar en la neteja de les sabates.

7.7. Relacions Socials

Per permetre la integració al grup humà, a més dels hàbits lligats a la satisfacció bàsica, cal fomentar les habilitats socials.

Entradas relacionadas: