Adequació i Cohesió Textual: Funcions, Varietats i Mecanismes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Adequació

L'adequació es manifesta a través de:

  • Funcions del llenguatge:
    • Expressiva: Expressa opinions, sentiments i emocions.
    • Apel·lativa: Orientar la conducta d'algú.
    • Referencial o representativa: Transmetre informació de manera objectiva.
    • Fàtica: Assegura la continuïtat de la comunicació.
    • Metalingüística: Parla del sistema lingüístic.
    • Poètica: Finalitat estètica.
  • Varietat lingüística:
    • Varietat diacrònica: Mostra una adaptació a un temps espacial.
    • Varietat diatòpica: Mostra un entorn espacial, català oriental (central i balear) i occidental (valencià).
    • Varietat diastràctica: Mostra diferents dialectes procedents d'estats socials.
    • Varietat diafàsica: Depèn de la situació comunicativa de l'emissor i l'àmbit d'ús, registre formal, estàndard, col·loquial i vulgar.
  • Dixi: Marques lingüístiques que fan referència al context comunicatiu.
    • Dixi personal: Fa referència a l'emissor i receptor.
    • Dixi social: Manifesta el tipus de relació social dels interlocutors, relació formal i informal.
    • Dixi espacial: Marca la proximitat a l'emissor, posició intermèdia i llunyania.
    • Dixi temporal: Marca els elements que remeten al temps de l'enunciació.
  • Modalitat oracional: L'actitud de l'emissor en l'acte comunicatiu: enunciatives, interrogatives, imperatives, exclamatives, dubitatives i desideratives.
  • Impersonalitat: L'emissor s'amaga i no hi ha dixi personal. Procediments: verbs impersonals, construccions amb "es" i amb subjecte genèric...
  • Modalització: L'emissor hi apareix amb la seua subjectivitat. Elements lingüístics: derivació, fórmules d'expressivitat de l'emissor, canvis de llengua i registre.
  • Polifonia i intertextualitat: Hi ha un emissor i un receptor que poden manifestar-se amb la seua presència des de diferents perspectives: autor model (lector es fa una idea de l'autor a través de la lectura) i real, lector model (autor té uns lectors preferents a qui va dirigit) i real, locutor (qui parla), al·locutari (el destinatari implícit) i enunciadors (veus diferents al locutor).

Cohesió

Propietat del text segons la qual les diferents parts d'un text estan ben enllaçades i organitzades amb una sèrie de mecanismes.

Mecanismes de referència gramatical i lèxica:

  • Anàfora: Repetició d'un significat al llarg del text en forma de pronom, possessiu, demostratiu... Ens referim a un element que ja ha aparegut en el text.
  • Catàfora: L'element gramatical substitut precedeix en el text l'element conegut. Recursos anafòrics: repeticions, sinònims, hiperònims, hipònims...
  • Connectors: Elements que fan de lligam entre diferents parts del text. Dues funcions: ordenar les parts i establir relacions de tipus lògic.
  • Temps verbals: Temps díctics, per narrar fets esdevinguts en el passat sobre la situació de parla; temps anafòrics, es fa servir l'imperfect en un sentit duratiu respecte d'un punt de referència del text.
  • Condensació: Un dels recursos principals, la nominalització: l'ús de substantius que deriven de verbs o d'altres categories gramaticals i condensen gran quantitat d'informació.
  • Ampliació: Estendre la informació amb aposició (entre comes), exemples, citacions, notes a peu de pàgina...
  • Signes de puntuació: Elements fonamentals de la cohesió textual, ajuden a modular la prosa i marcar les pauses.
  • Procediments de cohesió tipogràfica: Perquè es puga diferenciar la informació principal de les secundàries.

Entradas relacionadas: