Activitats de Lectoescriptura per a Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Desenvolupament de l'Activitat

Activitat 1: El plafó de la paraula del dia

Aquesta activitat es treballa a llarg termini. Durant tot el curs farà que l'infant practiqui la seva lectoescriptura. Consta de cinc passos:

  1. Primer, ha de seleccionar les consonants i vocals correctes per formar la paraula del dia.
  2. Segon, haurà d'escriure amb guix aquesta paraula.
  3. Tercer, haurà d'identificar quines vocals hi apareixen.
  4. Quart, haurà de comptar el nombre de síl·labes a través de copets de mans.
  5. Cinquè, escriure una lletra sota cadascun dels números per poder comptabilitzar-los.

Activitat 2: El dòmino de les lletres

Es tracta d'un dòmino. En cadascuna de les fitxes hi haurà una imatge i, a l'altra banda, la lletra inicial del nom de cada nen. Una vegada consolidades les lletres inicials, es podrà fer per síl·labes i, finalment, amb la paraula sencera. Aquest joc té com a element positiu l'autoavaluació dels nens.

Habilitats

Activitat 1: El plafó de la paraula del dia

  • S'utilitza l'habilitat de recerca, en totes les fases del plafó, perquè els nens observen i esbrinen quines consonants i vocals necessiten per a formar la paraula del dia.
  • S'utilitza l'habilitat de conceptualització i anàlisi en aquesta activitat, quan agrupen i classifiquen les lletres que es necessiten per a formar la paraula del dia o en la tercera fase s'agrupen les vocals que hi ha en la paraula del dia.
  • S'utilitza l'habilitat de comunicació perquè els nens expliquen de forma argumentada, descriptiva i interpretativa allò que fan en cadascuna de les fases del plafó.

Activitat 2: El dòmino de les lletres

  • S'utilitza l'habilitat de recerca, perquè els nens han d'observar les imatges de les fitxes i relacionar-les amb la lletra que li correspon a la paraula.
  • S'utilitza l'habilitat de conceptualització i anàlisi perquè diuen les semblances i diferències de les lletres minúscules i majúscules.
  • S'utilitza l'habilitat de comunicació perquè descriuen verbalment les lletres i imatges que veuen.
  • També s'utilitza la de raonament perquè estableix relacions entre la lletra i les imatges que apareixen.

Millora de les Activitats

Activitat 1: El plafó de la paraula del dia

En relació amb el plafó de la paraula del dia, podem afegir un apartat on els infants puguin dibuixar el significat de la paraula que han treballat aquell dia. Fins i tot, també es poden dur els objectes que representin la paraula treballada per facilitar als infants l'aprenentatge.

Una altra variant consistiria a permetre als nens crear les lletres a través de l'experimentació amb materials plàstics, com per exemple la plastilina o la pintura. D'aquesta manera, podran treballar la motricitat fina i gruixuda. A més, també es podria representar amb el propi cos.

Activitat 2: El dòmino de les lletres

Es poden treballar les lletres amb diferents mides, perquè treballin la motricitat fina i gruixuda.

Nivell de Desenvolupament de l'Escriptura

Fase d'escriptura alfabètica: aquí l'infant arriba a establir i generalitzar la correspondència entre sons i grafies. A cada consonant i vocal de la paraula, li correspon una lletra. Però que entengui que hi correspon una lletra no vol dir que sigui correcta.

Entradas relacionadas: