Activitats, Son i Hàbits de Descans en la Infància
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,33 KB
Tipus d’activitats
- Les activitats quotidianes. Són les d’alimentació, descans i higiene. Aquestes activitats marquen els talls del temps en el ritme diari.
- Les activitats de joc. Són molt diverses i canvien amb l’edat. A través del joc, cada infant es va construint a si mateix com a persona i es va adaptant a la realitat que l’envolta. Alguns exemples són:
Activitats sensoriomotrius d’observació, repetició i exploració. Activitats o jocs de moviment.
Activitats de coneixement i observació de la realitat.
Activitats de llenguatge.
Joc simbòlic.
Activitats musicals.
Sortides i excursions.
Celebració de festes populars, tradicions, etc.
Fases del son
- En la infància les fases del son es distribueixen de manera diferent:
La fase REM és més llarga ( el 50% de la durada d’un cicle de son, enfront del 20% de les persones adultes).
Els nounats comencen a dormir-
Se en REM.
Se en REM.
- Els nens i les nenes es desperten molt més sovint i amb més facilitat que les
Persones adultes.
En el son es poden diferenciar tres moments:
*L’adormiment: va des del moment d’anar-se’n a dormir fins que la persona està adormida ( apareixen els badalls, els músculs es relaxen, el cos es torna pesat, les parpelles cauen..).
*El son. Presenta dos estadis: el son lent i el son REM, tots dos conformen el cicle del son. Un cicle de son complet dura aproximadament dues hores i al llarg de la nit es produeixen entre quatre i cinc cicles. En el son lent, correspon a l’estadi 1, el son és calmat , la respiració és regular...Pot durar entre 90 i 105 minuts en els adults i en els infants dura uns 50 minuts. En el son REM, correspon a l’estadi 2, la respiració i el pols són irregulars, el ritme cardíac s’accelera, els ulls es mouen. Aquest estadi 2 dura aproximadament 15-20 minuts. *El despertament: generalment va acompanyat d’una sensació de benestar, tot i que cada persona té la seva manera de despertar-se.
Mètodes per ensenyar a dormir
*** Mètode Ferber o “deixar-los plorar”. El mètode es basa a definir clarament uns horaris i unes rutines. Quan arriba l’hora d’anar a dormir, cal seguir les rutines que correspongui ( reduir la il·luminació, cantar una cançó, llegir un conte, donar un objecte de transició, etc.). I seguidament es desitja bona nit i es deixa l’infant sol en el seu bressol, encara que plori durant períodes de temps cada vegada més llargs.
***Mètode Sunderland o “coallitar”. Aquest mètode defensa que els infants han de dormir en el llit del pare i la mare fins que tenen uns cinc anys. Argumenta que fer-los dormir sols des de les primeres setmanes és nociu, ja que la separació dels progenitors incrementa el nivell d’hormones de l’estrès; en canvi, dormir amb els pares proporciona seguretat i confiança als infants i millora el seu creixement i desenvolupament.
Dificultats en l’aprenentatge dels hàbits de descans
- El problema de la separació.
-Les dificultats en l’adquisició de l’hàbit de dormir:
Horaris irregulars.
Falta de rutines adequades.
Condicions ambientals poc idònies.
Pautes d’actuació poc clares.
No respectar els ritmes individuals.
-Falta de coordinació família-escola.
Trastorns del son
- En els primers sis mesos de vida les alteracions del son són molt freqüents.
- Les principals alteracions:
*** Dissòmnies: Les dissònmies són aquelles alteracions que afecten a la quantitat, la qualitat i l’horari de son.
- La més freqüent en l’edat infantil és l’insomni, que es refereix a les dificultats per anar-se a dormir o a la tendència a desvetllar-se diverses vegades durant la nit.
-L’insomni pot estar desencadenat per:
-Hàbits incorrectes d’alimentació:
Per no seguir un bon horari en els àpats.
Per errors dietètics: que mengi aliments de difícil digestió poc abans d’anar a dormir.
-Pertorbacions orgàniques que li causin dolor o malestar. També problemes respiratoris.
-Conflictes emocionals que es produeixen quan l’infant poc sentir-se poc protegit o acceptat, això dificultarà que pugui dormir normalment
***Parasòmnies: Són trastorns del son caracteritzats per episodis o conductes anormals associades al son.
- La majoria són espectaculars però no són nocives per als infants.
-L’edat en la qual tenen més incidència és entre els 3 i els 6 anys.
-Les alteracions que podem trobar dins d’aquests trastorns són:
* Malsons (suposen aproximadament el 45% de les parasòmnies infantils.)
-Solen aparèixer amb més freqüència entre els 8 i els 12 anys.
-L’infant es desperta de sobte a causa d’un somni. Es desperta ansiós, cridant i assegurant que té por.
-Es produeixen durant el son REM, sent més freqüents cap al final de la nit.
-Quan es desperta l’infant està orientat i normalment pot explicar el contingut
Detallat del somni. Després d’això pot tenir dificultat per adormir-se de nou.
-Solen estar relacionats amb el cansament mental, l’ansietat i la vivència d’esdeveniments estressants.
-Intervenció que s’ha de fer:
Tranquil·litzar el nen o la nena, dient-li que està a la seva habitació, amb totes les seves coses, que els pares estan a prop, etc.
*Somnilòquia: (suposen aproximadament el 21% de les parasòmnies infantils.)
És un tipus de parasòmnia que:
-Consisteix a parlar, cridar, riure o plorar en somnis en qualsevol fase del son, tot i que és més habitual durant la matinada.
-Normalment es tracta de paraules soltes, inintel·ligibles o no, frases curtes...Relacionats
Amb els fets de la vida quotidiana.
-L’endemà l’infant no record res.
-Pot estar relacionat amb l’estrès, encara que generalment no presenta cap problema per a la persona que el pateix.
*Somnambulisme: (suposa entre el 10 i el 15% de les parasòmnies infantils)
-Són episodis repetits en què el subjecte es lleva del llit, camina i realitza activitats mentre segueix dormida.
-Quan es desperta no recorda res del que ha passat.
-Es produeixen en les fases 3 i 4 de son lent,
De manera que el subjecte està profundament dormit.
-Els episodis poden durar des d’uns segons fins a 20 minuts.
-Se’n desconeix la causa però són freqüents en infants amb
Progenitors que tenen antecedents.
-Solen manifestar-se quan l’infant està cansat físicament i solen desaparèixer en l'adolescència.
-Respecte a la intervenció:
Intentar reconduir al somnàmbul al llit, parlant a poc a poc, utilitzant frases senzilles. No se l’ha d’intentar despertar.
Adoptar mesures de seguretat per evitar accidents fortuïts.
*Terrors nocturns: (suposen entre el 8 i el 13% de les parasòmnies infantils)
- Es caracteritzen per episodis repetits de despertar brusc, que normalment s’inicien amb un crit de pànic i continuen amb signes d’intensa ansietat i moviments estereotipats.
- No respon als intents tranquil·litzadors dels pares, a qui no reconeix, i és incapaç de contactar amb la realitat.
-Sol durar entre 2 i 10 minuts i normalment no es recorda.
-L’edat d’inici se situa entre els 3 i els 12 anys i solen desaparèixer a
L'adolescència.
-Les actuacions en aquestes situacions es limiten a quedar-se amb els petit, per evitar que caigui, i esperar al fet que passi l’episodi intentant mantenir la calma.
* Bruxisme: (suposa aproximadament el 4% de les parasòmnies infantils)
-Consisteix a fer carrisquejar les dents.
-Es produeix a causa de l’acumulació de tensió a la zona de la mandíbula, que es descarrega durant el son.
-Es pot relacionar amb l’estrès i amb factors genètics.
-Resulta molest pels altres.
- Pot ser perjudicial per a la salut dental de l’infant.
- Desapareixerà amb els anys.
* Jactatio capitis: ( suposa aproximadament el 4% de les parasòmnies infantils.)
- És una hàbit motor que consisteix a moure rítmicament el cap sobre el coixí, que apareix en començar a dormir-se, per relaxar-se.
-Es pot iniciar cap als 6 mesos i mantenir-se fins als 2 o 4 anys.
-Es considera normal i inofensiu. Sols si es manté més enllà dels 4 anys pot ser
Senyal de malaltia.
-Actuació: evitar que l’infant es lesioni amb el moviment. *Roncs
- Entre el 7 i el 10% dels infants són roncadors habituals.
-Si es presenten roncs persistents, acompanyats de la boca oberta i certes dificultats de respiració, serà necessari consultar a un especialista.