Activitats de Compensació en Recreació: Organització i Tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,71 KB

Activitats de Compensació

Què són les activitats de compensació?

Les activitats de compensació són aquelles activitats recreatives d'intensitat moderada/reduïda per tal que la gent pugui descansar de les activitats recreatives sense desconnectar totalment. Sobretot les trobem en jornades llargues (mig dia/dia complet).

Organització de les sessions

Principalment diferenciem tres estructures d'organització, amb diferències en quant als següents aspectes:

  • Grau de consecució dels objectius associats.
  • Grau d'aportació dels practicants.
  • Organització i actuació dels animadors/es.
  • Organització del grup.
  • Tipus de comunicació emprat.

Així, podem organitzar una sessió de recreació de tres maneres diferents (que poden torbar-se alhora en una mateixa sessió, segons les activitats):

Dirigida

L'activitat és dirigida de manera directa per l'animador/a.

  • Informa de les activitats directament (comunicació verbal i directa).
  • Marca temps d'inici i final.
  • Tria i organitza el material, i el seu ús.
  • Determina l'organització i característiques de l'espai.
  • Els practicants s'agrupen de forma predeterminada i, habitualment, estable al llarg de tota la sessió.
  • Permet poc grau d'aportació als usuaris (poca flexibilitat).
  • Els practicants fan les activitats en l'ordre, i amb el nivell d'execució i exigència que determina l'animador/a.

Avantatge principal: Majors garanties de complir els objectius associats. / Avantatges organitzatius (millors temps de treball) / Major control sobre els practicants.

Inconvenient: Menys motivació.

Programada

L'activitat està dirigida per l'animador, de manera indirecta.

  • Informa de les activitats indirectament (cartells, pòsters informatius, etc.).
  • Marca temps d'inici i final, de manera indirecta.
  • Tria i organitza el material, i el seu ús.
  • Determina la organització i característiques de l'espai.
  • Els practicants s'agrupen de forma espontània d'acord amb criteris de l'animador.
  • Permet cert grau d'aportació als usuaris (flexibilitat).
  • Els/les practicants fan les activitats en ordre lliure.
  • Nivell d'execució i exigència adaptat, a partir de criteris indicats de manera indirecta per l'animador/a.

Avantatge principal: Participació/aportació dels practicants que genera major motivació.

Inconvenient principal: La consecució dels objectius associats és relativa.

Lliure

L'animador no intervé directament.

  • Informa del plantejament general de l'activitat a l'inici d'aquesta.
  • Marca temps d'inici i final de la sessió (no el temps d'execució entremig).
  • Tria i organitza el material, però no el seu ús de manera estricta, sinó que l'insinua.
  • Determina la organització i característiques de l'espai amb un ús lliure per part del practicant.
  • Els practicants fan les activitats en ordre lliure, i a partir de criteris d'execució propis.
  • El nivell d'execució i exigència està adaptat per ells, a partir de criteris propis.
  • Els practicants s'agrupen de forma lliure i canviant.
  • Permet alt grau d'aportació dels usuaris (alta motivació i flexibilitat).

Avantatge principal: Elevat grau de creativitat/aportació dels practicants.

Inconvenient principal: Reduïda garantia de consecució dels objectius associats. Organització i control de la sessió.

Organització dels/de les Animadors/es

En quant a la organització dels animadors/es, vindrà condicionada per tres factors:

  • Característiques del grup.
  • Característiques de l'espai de pràctica.
  • Format de l'activitat (dirigida, programada o lliure).

D'aquesta manera, i a partir del condicionament per part dels factors anteriors, podem diferenciar tres tipus d'animadors/es:

Animador/a principal

  • Responsabilitat general de la sessió.
  • Coordinació del grup d'animadors/es.
  • Possibilitat d'incidir en la motivació del grup.

Animador/a de grup, zona o activitat

  • Responsabilitat organitzativa sobre grup, zona o activitat.
  • Dinamització sobre grup, zona o activitat.

“Animador/a” de suport (temes logístics, d'ajuda, etc.)

  • Control d'aspectes logístics (material, seguretat, etc.) imprescindibles per una bona organització.

Entradas relacionadas: