L'Acció Social: Fonaments, Desigualtats i Acompanyament Professional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB
Factors de Risc i Exclusió Social
- Xarxa relacional feble o sense recursos.
- Incapacitat d’establir relacions de reciprocitat.
- Rebuig social o estigmatització.
- Falta d'autonomia per accedir a espais de socialització.
- Falta d'accés o coneixement en l'ús de les noves tecnologies.
- No reconeixement de drets de ciutadania.
- Viure en entorns de socialització associats a activitats estigmatitzades o no legals.
- Falta de cultura associativa.
- Falta d’espais de participació en l’entorn.
- No accés a espais de decisió.
Conceptes Clau en Inclusió Social
Inclusió Social
Espais en els quals les persones puguin trobar-se i relacionar-se. Enfortir polítiques de conciliació familiar, d’habitatge, etc.
Àmbit Participatiu
Plans locals de participació ciutadana.
Eixos de Desigualtat Social
Aspectes que, de manera transversal i per a qualsevol dels àmbits, reflecteixen escenaris de desigualtat que poden intensificar les situacions de risc o exclusió de les persones.
Eixos Transversals de Desigualtat
- Classe social.
- Gènere.
- Edat.
- Procedència o origen ètnic.
- Diversitat funcional.
L'Àmbit Professional de l'Acció Social
Fonaments de l'Acció Social
L'Acció Social comprèn accions que tenen com a objectiu:
- Millorar les condicions de vida de les persones.
- Afavorir els seus processos de participació i promoció social.
- Reduir la seva situació de desavantatge.
Pot ser duta a terme per diversos actors:
- L’Estat i les administracions.
- Entitats organitzades i de caràcter privat.
Tipologies d’acció social segons els seus objectius:
- Prevenció.
- Promoció.
- Reinserció.
Necessitats i Demandes
La demanda és la manera en què s’expressa la voluntat d’un subjecte de satisfer determinades necessitats o interessos personals, socials, materials o simbòlics, per als quals requereix suport professional o institucional.
Una demanda concreta deriva d’unes necessitats i unes expectatives determinades de satisfer-la.
Diagnòstic Social
- Centrar la demanda.
- Identificar les necessitats.
- Identificar les potencialitats.
Tipus de Demandes
- Explícita
- Implícita
- Derivada
- Indirecta
La necessitat és allò que tota persona ha de satisfer per mantenir la seva vida, la seva salut i el seu benestar.
Teories sobre les Necessitats
L’Escala de Necessitats de Maslow
Distingeix 5 tipus de necessitats que apareixen successivament i de manera jeràrquica:
- Necessitats fisiològiques: fonamentals per a la supervivència.
- Necessitats de seguretat: seguretat física i de salut, seguretat de recursos, seguretat de protecció de béns.
- Necessitats de pertinença, afecte i amor: necessitat de relacionar-se amb la resta de la societat.
- Necessitat d’estima: cap a un mateix i el respecte i l’afecte dels altres.
- Necessitat d’autorealització: capacitat de desenvolupar el propi talent al màxim.
El Model Biopsicosocial
L'ésser humà és un tot global i indivisible; es poden diferenciar 3 components:
- El físic/biològic.
- El psíquic.
- El social.
Així, es distingeixen:
- Necessitats biològiques.
- Necessitats psíquiques.
- Necessitats socials.
Segons el seu abast, les necessitats poden ser:
- Necessitats humanes universals.
- Necessitats condicionades.
L'Abordatge Integral
Els processos d’exclusió són multifactorials i acumulatius, per la qual cosa l’acció professional requereix mirades de professionals de diferents disciplines:
- Psicologia.
- Pedagogia.
- Sociologia.
- Educació.
- Treball social.
- Antropologia.
- Integració social.
Això fomenta escenaris de treball en equips interdisciplinaris i ajuda a focalitzar la mirada per analitzar els recursos i capacitats de la persona usuària i mobilitzar-los.
El Treball en Xarxa
És el treball conjunt i coordinat entre professionals i serveis diversos, amb l’objectiu comú de facilitar la inclusió social de persones o grups.
L'Acompanyament Professional
Acció professional orientada a satisfer necessitats i interessos, a promoure capacitats i habilitats, a estimular la motivació i a millorar l’autonomia de les persones amb les quals treballa un professional social.