L'Accent Diacrític: Guia Completa i Exercicis Pràctics

Enviado por titola y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,12 KB

L'Accent Diacrític: Guia Pràctica

Els mots monosíl·labs generalment no s’accentuen (pla, vi, pa, bo...). N’hi ha uns quants, però, que han de portar accent diacrític (és a dir, distintiu) a fi de distingir-los d’altres mots gairebé idèntics, però de diferent significat. Per la mateixa raó hem d’accentuar un curt nombre de mots plans que, segons les normes, no n’haurien de dur.

PORTEN ACCENT NO PORTEN ACCENT

bé, béns (adverbi, substantiu: possessions) = be, bens (xais)

bóta, bótes (recipient) = bota, botes (calçat)

Coll (poble de l’Alta Ribagorça) = coll, colls (part del cos)

QUÈ

QUE

Què fas? (pron. int. dir.)

Vull saber què fas. (pron. int. ind.)

No sé la raó per què ho has fet. (pron. rel.)

(per la qual)

La casa on viu és gran. (pron. rel.)

( en què)

PERQUÈ / PER QUÈ

1) Vull saber el perquè.

(subst.)

2) T’ho demanaré perquè vinguis. (conj. final)

3) Aprova perquè estudia molt.

(conj. causal)

__________

1) Per què ho fas?

( pron. int. dir. causal)

2) Vull saber per què ho fas.

(pron. int. ind. causal)

3) No m’ha dit la raó per què ho ha fet. (pron. rel. =per la qual)

* Per a què ho compres?

(pron. int. dir. FINAL)

*Vull saber per a què serveix.

(pron. int. ind. FINAL)

Que val molt, això? (pron. int. retòric)

Que gran és!

(adv.)

La dona que ve és ma mare. (pron. rel.)

M’ha dit que no vindrà.

(conj.)

(Loc. conj.)

... tot i que ...

... encara que ...

... malgrat que ...

És tan gran que ...



Definició:

Mot que substituïx un nom (substantiu) o un sintagma, o fins i tot pot ocupar el lloc d’una proposició.

Joan ve”. = “Ell ve.”

“Va al parc”. = “Hi va”.

“Vol que vingues”. = “Ho vol”.

Tipus:

personals forts:



1a persona

2a persona

3a persona

singular

masc./fem.

jo / mi

tu

ell / a; si

plural

masc./fem

nosaltres

vosaltres

ells / elles; si

pronoms febles:

FORMA

REFORÇADA:

FORMA ELIDIDA

VERB

FORMA

PLENA

FORMA REDUÏDA

(Verb començat en consonant)

(Verb començat en vocal o h)

VERB

(Verb acabat en con.,-eu,-iu)

(Verb acabat en vocal)

em

m’

VERB

-me

‘m

et

t’

VERB

-te

‘t

es

s’

VERB

-se

‘s


Estudia: 1. accents; 2. què/que/perquè/per què/per a què; 3. pronoms; 4. verbs; 5. determinats; 6. paraules derivades ... a partir del text següent. A partir dels apartats estudiats hauràs de corregir el text: escriu-lo a la llibreta ben escrit i amb els apartats estudiats trist A PARTIR DE L'ESTUDI DELS DIFERENTS APARTATS PODRÀS CORREGIR LA TEUA ESCRIPTURA I MILLORAR-LA: PODRÀS CORREGIR EL DICTAT INICIAL!

“No sé per què he d’anar a l’escola.

Digues-me la raó per què em fan fer aquestes coses.

La professora què m’ha dit que vagi és la més adequada.

El motiu per què no he estudiat és que tenim poques ganes de fer-ho.

L’entrevista què em va fer va ser perquè vaig guanyar.

Per a què he d’estudiar si igual suspenc?

Per què m’obliguen a fer-ho?

L’assumpte a què fem referència indica el per què d’aquesta situació,

perquè és clarament molt imprevisible.

Què bonic seria aprovar l’examen de català, perquè així podria menjar tranquil·lament torró aquest Nadal.”

Entradas relacionadas: