Absentisme Laboral: Tipus, Causes i Control
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,69 KB
L’absentisme laboral: Definició i Tipus
L’absentisme laboral és qualsevol absència d’un treballador del seu lloc de treball, dins de la seva jornada laboral, en les hores corresponents a un dia laborable. L’absentisme laboral suposa un cost important per a les empreses.
Tipus d’absentisme
- Justificat (percep remuneració o prestació):
- Permisos per matrimoni, canvi de domicili, etc.
- Maternitat, paternitat, incapacitat temporal, etc.
- No justificat (no té dret a remuneració):
- Faltes de puntualitat.
- Absències injustificades.
- Absències justificades de forma fraudulenta, etc.
- Presencial: Estar en el teu lloc de treball però sense fer el que toca. Per exemple, treballadors que dediquen una part del seu temps a tasques alienes a la seva feina (consulta de pàgines web d’interès personal, correu electrònic particular, lectura de premsa, etc.).
Càlcul dels Índexs d’Absentisme
Són indicadors que ens serveixen per mesurar el grau d’absència del personal de l’empresa al seu lloc de treball.
Tipus d'índexs
- Justificat: Total hores absència justificada / total hores de treball x 100.
- Injustificat: Total hores absència injustificada / total hores de treball x 100.
- Presencial: Total hores absència / total hores de treball x 100.
Causes de l’Absentisme Laboral
Condicions de treball
- Satisfactòries (integració al grup, reconeixement i valoració dels superiors, expectatives de promoció, etc.):
- L’absentisme disminueix.
- Augmenta la productivitat.
- Precàries (falta de comunicació, horaris poc flexibles, baixes retribucions, estrès, etc.):
- L’absentisme tendeix a incrementar-se.
- Augmenten els costos directes i indirectes.
Mesures de Control Horari
Mesures de control horari i prevenció de l'absentisme:
- Observació directa: No és gaire efectiu. Depèn tant de l’horari com de la relació personal que el responsable tingui amb el subordinat.
- Elements de control: Fitxes, targetes. Hi ha risc de frau. És més efectiu que l’anterior ja que determina el temps exacte que el treballador roman a l’empresa sense dependre de cap altra persona. L'únic inconvenient seria que un treballador podria “fitxar” per un altre simplement tenint el seu element de control.
- Empremta digital: Elimina el risc de frau. És un sistema còmode per al treballador i molt segur, ja que evita que accedeixi personal aliè a l’organització.
- Altres mètodes: Posada en marxa de maquinària, ordinadors, etc. És el mètode més discret que evita la sensació d’excessiu control que podria tenir el treballador.
Mesures de Prevenció de l'Absentisme
- La comunicació interna: Entre els treballadors i els seus superiors i viceversa.
- La motivació: Incrementa quan existeix un reconeixement i una valoració de la tasca del treballador, un pla de formació, etc.
- El clima laboral: Ha de tenir una política salarial i de promoció justa, fomentant les relacions informals, etc.
- Les condicions de seguretat laboral: Menors índexs d'accidents i malalties professionals, això provoca menors índexs d’absentisme laboral.
- La flexibilitat horària: Permetrà conciliar millor la vida laboral i personal del treballador, això farà que disminueixi els índexs d’absentisme.
Justificants d'Absentisme Més Freqüents
Formulari de recollida de dades sobre absentisme laboral i justificants més freqüents:
- Matrimoni: Llibre de família, certificat judicial o certificat emès per la corresponent confessió religiosa.
- Naixement d’un fill: Presentació del llibre de família o certificat judicial.
- Consulta mèdica: Citació prèvia + justificant d’assistència.
- Malaltia greu de familiar fins a 2n grau: Certificat mèdic.
- Trasllat de domicili: Certificació d’empadronament al nou domicili.
- Exàmens prenatals i tècniques de preparació al part: Citació prèvia + justificant d’assistència.
- Compliment de deures de caràcter públic personal: Certificació emesa per l’òrgan que correspongui.
Les Vacances
Com a norma general, 30 dies per any treballat. S’han de conèixer amb una antelació mínima de 2 mesos.
Procediment de Vacances
- Proposta d’un període de vacances concret per part del treballador.
- Resposta de l’empresa, acceptant o modificant aquest període.
- Elaboració del calendari anual de vacances.
Per saber el que diu el conveni és convenient consultar el conveni col·lectiu.
Les Excedències
Les excedències són suspensions del contracte de treball per diverses causes, que permeten la reincorporació del treballador a l’empresa un cop transcorregut el període establert per l’Estatut dels Treballadors o pel conveni col·lectiu. Si no s’atengués el dret del treballador, aquest podria interposar una demanda judicial exigint responsabilitats a l’empresa.
Mecanisme de Registre i Control
- Arxivament de la carta de sol·licitud d’excedència del treballador a l’expedient de personal.
- Anotació al registre de control d’excedències del personal.
Tipus d'Excedències
- Forçosa (càrrec públic): Reserva lloc de treball.
- Voluntària (no es justifica el motiu): Dret preferent si existeix vacant d’igual o similar categoria.
- Cura d'un fill o familiars (fins a 2n grau):
- Primer any: Reserva del lloc de treball.
- Resta del període: Reserva de lloc de categoria similar.
Els Viatges de Feina
El personal de l’empresa pot ser desplaçat de forma temporal per realitzar les seves funcions en una altra localitat. En finalitzar el desplaçament, el treballador haurà d’emplenar un full de control de despeses. L’empresa lliura prèviament al desplaçament una quantitat estimativa (un avançament) i, després d’emplenar el document anterior, el treballador retornarà la quantitat sobrant o bé l’empresa li abonarà la diferència.