8 Trampes Mentals: Errors Comuns de Percepció i Atenció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB

Trampa 1: Il·lusió de coneixement

És creure que sabem més del que sabem i/o suposar que els altres saben més del que sabem. Segons Umbral Ok, això es coneix com la “zona de confort”. Produeix l’efecte de familiaritat. Pensem que una cosa, pel fet de ser-nos familiar, la coneixem perfectament. Exemple: repassar els apunts moltes vegades, però sense acabar d’entendre’ls. La il·lusió de coneixement dóna seguretat: preferim un metge que sense dubtar ens recepti pastilles a un altre que dubti.

Trampa 2: Atenció desenfocada

No veiem algun objecte o detall que tenim davant en un espai estàtic. No hi ha canvis al context que mirem i no veiem el que busquem. Exemple: no trobar el llibre que tenim al davant.

Trampa 3: Efecte Perky

Quan el que imaginem afecta allò que veiem: quan somiem desperts.

Exemple: buscar el mòbil i no veure’l, perquè recordem que és negre quan fa dos dies que l’hem canviat per un de blanc. No veiem el blanc.

La imaginació pot més que la realitat. Podem imaginar una cosa, o que ens provoquin la imaginació perquè creguem que un objecte o persona és com ells volen que sigui.

Exemple: que els accessoris d’un cotxe el facin semblar més potent o d’una gamma superior, sense que sigui cert.

Trampa 4: Percepció subliminar

És una percepció no captada conscientment. En publicitat algunes vegades s’utilitza, però no acaba de funcionar.

La trampa de les imatges subliminars es basa en l’activació del cervell més primitiu: el reptilià. Per això, gairebé sempre fa referència al sexe.

No sempre són imatges (percepció), sinó que també poden ser conceptes o textos (cognició). Llavors parlem de subtext escrit.

Exemple: L'eslògan del torró 1880: “El turrón más caro del mundo”.

Trampa 5: La fluïdesa perceptiva

Missatges que no veiem, o com a molt intuïm, però no ens hi fixem i ens condicionen. Apareixen fora del camp (focus) visual conscient.

Malgrat no estar-hi atents, entren en el camp visual i afecten la conducta. A diferència de la percepció subliminar, funciona.

Exemple: anuncis emergents (pop-ups) d'Internet.

Trampa 6: Misdirection

Ens amaguen alguna cosa perquè no la detectem per fer-nos caure en la trampa. Una concentració intensa en un punt dificulta la percepció d'un altre element més petit (Exemple: la màgia). Evidentment, funciona millor quan no se sap que oculten una altra cosa.

Trampa 7: Observació cega (ceguesa al canvi)

No detectar canvis en un context que canvia. Focalitzem massa. No ens amaguen res; som nosaltres qui no ho captem.

Fonaments de la Misdirection i la Ceguesa al Canvi

La base d’aquestes trampes és:

  • No podem estar atents a dues coses o tasques alhora.
  • Podem fer dues coses, però una de manera mecànica.
  • Realitzar dues tasques amb la mateixa concentració no és possible.
  • Som seqüencials: alternem les tasques.

Trampa 8: Observació cega absoluta

Focalitzem allò que no entenem. Ens ofereixen un missatge expressament complicat perquè hi prestem atenció. Focalitzem perquè ho volem entendre.

Un exemple: l'anunci enigma.

Veiem unes imatges però no sabem què volen dir.

És aquest l'efecte desitjat?

Problema! En lloc de centrar-se en el producte, l'atenció es desvia cap a l'anunci en si o s'oblida la marca.

Entradas relacionadas: