El 3 de Maig de 1808 de Goya: Anàlisi i Significat Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,91 KB

El 3 de Maig de 1808 de Goya: Anàlisi Completa

La pintura El 3 de Maig de 1808, creada per Francisco de Goya el 1814, és una obra mestra que es troba al Museu del Prado de Madrid. Aquesta peça, que combina elements de l'estil neoclàssic i romàntic, és un oli sobre tela de gran impacte històric i artístic.

Context Històric: La Guerra del Francès

A començament de 1808, les tropes napoleòniques van entrar a Espanya i van ocupar les principals ciutats. Aquesta ocupació francesa va provocar una llarga guerra per la independència (1808-1814), coneguda a Catalunya com la Guerra del Francès.

Aquesta pintura fa al·lusió als fets que es van produir a Madrid el maig de 1808 i que van provocar l’inici de la Guerra del Francès. El 2 de maig de 1808, el poble de Madrid es va rebel·lar en un aixecament popular espontani contra les tropes d’ocupació francesa. Com a represàlia d’aquest aixecament, a la matinada del 3 de maig es va produir l'afusellament dels patriotes de Madrid a la Muntanya del Príncipe Pío, per part de l’exèrcit de Napoleó.

Descripció Formal de l'Obra

La composició s’articula en dos grups principals:

  • A l’esquerra, una filera de persones que ha estat, és o serà executada.
  • A la dreta, l’escamot de soldats arrenglerats en diagonal.

La llum, que il·lumina els personatges de l’esquerra i deixa en la penombra els soldats de la part dreta, reforça la diferenciació dels dos grups. La figura amb els braços oberts, que sembla encarar-se als soldats, esdevé el focus central de l’obra, al voltant del qual es distribueixen les altres figures.

Una ratlla de l’horitzó alta fa que l’espectador es converteixi en un protagonista més i, alhora, potencia el realisme del tema representat. Goya descriu l’expressivitat dels personatges a partir d’escorços violents i amb una àmplia descripció de les actituds humanes: por, horror, resignació, heroisme, etc. Per contra, els soldats francesos semblen autòmats, figures no humanes que representen màquines de matar.

La gamma cromàtica és força reduïda (ocre, negre, blanc, groc i vermell), i les pinzellades llargues i obertes potencien el dramatisme de l'escena.

Funció i Significat de la Pintura

El tema històric de l'obra són els fets succeïts a Madrid quan el poble es va rebel·lar contra les tropes napoleòniques. El moment que reflecteix el quadre representa l’afusellament de les persones que havien participat en l’enfrontament del dia anterior entre el poble de Madrid i l’exèrcit invasor.

L’escena, carregada de realisme, mostra als patriotes com a gent civil, del poble. És un crit davant de la irracionalitat i la crueltat de la guerra, alhora que serveix de denúncia de la repressió i la violència.

Iconogràficament, es pot veure un simbolisme en la figura de l’home que aixeca els braços, que es relaciona amb la crucifixió. Els colors grocs i blancs podrien representar l’Església i la llum, la figura de Déu. El quadre simbolitza una denúncia de la guerra i la seva funció sembla haver estat lligada al retorn del rei Ferran VII i la restauració absolutista. Va ser un encàrrec de la Junta de Regència.

Característiques Artístiques

Entre les característiques artístiques de l'obra, destaquen:

  • Perspectiva lineal.
  • Predomini del dibuix sobre el color.
  • Ús de colors purs.
  • Temàtica del món clàssic.
  • Continguts ideològics.

Entradas relacionadas: