Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Universidad

Ordenar por
Materia
Nivel

Exploración del Arte Renacentista y Barroco: Arquitectura, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,16 KB

Arquitectura del Renacimiento

Órdenes clásicos, fustes con formas abalaustradas, capiteles clásicos (corintio), columnas puras y esbeltas adosadas, bóvedas de aristas, de cañón y cubierta plana con casetones, arcos de medio punto y cúpulas apoyadas sobre tambor y pechinas.

Quattrocento

Gran decoración, exteriores con gran sobriedad, almohadillas muy salientes, medallones y guirnaldas. Interior con decoración fantástica y vegetal: predomina lo grotesco.

Cinquecento

Masas y enormes líneas constructivas.

Escultura del Renacimiento

Quattrocento

Se inspiran en las grandes obras clásicas y en el naturalismo. Los artistas viajan a Roma a estudiar las manifestaciones clásicas.

Cinquecento

Profunda idealización, consonancia con los ideales paganos,... Continuar leyendo "Exploración del Arte Renacentista y Barroco: Arquitectura, Escultura y Pintura" »

Historia del Arte: Del Gótico al Renacimiento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,58 KB

Gótico (Siglo XII - XV)

El Gótico, un arte europeo que surgió en Francia y se expandió por todo el continente, abarcó desde la segunda mitad del siglo XII hasta el siglo XV. Se divide en tres periodos: Clásico (siglo XII), Pleno (siglo XIII) y Final (siglo XIV - XV). Este arte, fundamentalmente religioso y urbano, floreció durante el auge de las órdenes mendicantes como los franciscanos y dominicos, coincidiendo con el surgimiento del humanismo y las primeras universidades. La catedral se convirtió en el edificio característico del estilo gótico.

El Arco Apuntado y la Bóveda de Crucería

El gran invento del Gótico en arquitectura fue el arco apuntado. Su diseño con dos centros permitía distribuir el peso de manera más eficiente,... Continuar leyendo "Historia del Arte: Del Gótico al Renacimiento" »

Palau Música Catalana: Anàlisi Arquitectònica i Històrica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,9 KB

Catalogació

Arquitecte: Lluís Domènech i Montaner
Cronologia: 1908
Localització: Carrer Sant Francesc de Paula, Barcelona
Estil: Modernisme
Materials: Ferro, maó, vidre i ceràmica
Sistema constructiu: Materials industrials
Tipologia: Auditori i la seu social de l'Orfeó Català

Declarat monument històric i Patrimoni de la Humanitat.

Anàlisi Formal

Elements de suport i suportats

Es considera un dels millors exemples del modernisme perquè crea una estructura de ferro com si fos una gran capsa de vidre. Això permet la planta lliure tancada amb vidre i la integració de l'arquitectura i les arts decoratives tradicionals. Per tant, tenim un entramat metàl·lic i columnes de ferro, i també la combinació amb maó vist, la ceràmica, pedra, etc.,... Continuar leyendo "Palau Música Catalana: Anàlisi Arquitectònica i Històrica" »

Avantguarda i Moviments Artístics del Segle XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB

El terme avantguarda ha estat un dels més utilitzats per al desenvolupament de l’art al segle XX, per definir postures davant l’art i per ordenar l’estudi de la història del mateix segle. El terme es d’origen medieval i s’usava en el llenguatge militar, al segle XIX va començar a ser utilitzat per l’art. Es coneix com a avantguardes històriques als estils artístics que van aparèixer en la primera meitat del segle XX ej: “la dona de la cafetera Cézanne”. Context històric: Es va posar de manifest un sentit del present i una ànsia de trencar amb els estils del passat. El rebuig de la màquina i acceptació de noves tecnologies, a més de la crisi art-societat la caract de les avantguardes. Tres esdeveniments polítics:... Continuar leyendo "Avantguarda i Moviments Artístics del Segle XX" »

Maman de Louise Bourgeois: Anàlisi i Context Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB

Maman de Louise Bourgeois

FITXA TÈCNICA

  • Títol: Maman
  • Autora: Louise Bourgeois (París, 1911 – Nova York, 2010)
  • Cronologia: 1999
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Tècnica: Bronze, acer inoxidable i marbre
  • Mides: 8,95 x 9,80 x 11,60 m
  • Estil: Expressionista
  • Tema: Metafòric, simbòlic
  • Localització: Museu Guggenheim (Bilbao)

Context Històric

Es tracta d’una obra recent, en la transició del segle XX al XXI. Aquesta època es caracteritza per un fort relativisme i subjectivisme, sorgit del replegament de les ideologies fortes del segle XX i de la desconfiança davant les religions tradicionals. Democràcia, correcció política, drets humans, ideologia de gènere i laïcisme són els corrents ideològics dominants. L’art occidental sol tenir vinculacions... Continuar leyendo "Maman de Louise Bourgeois: Anàlisi i Context Històric" »

La Pedrera de Gaudí: Anàlisi Arquitectònica i Simbolisme Modernista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,33 KB

Informació clau sobre La Pedrera:

  • Nom: La Pedrera (Casa Milà)
  • Arquitecte: Antoni Gaudí
  • Cronologia: 1906-1912
  • Estil: Modernisme català
  • Tipologia: Civil
  • Materials: Pedra, maó, ceràmica i ferro
  • Localització: Barcelona, Catalunya, Espanya

Context Històric i Cultural de La Pedrera

Ens trobem en la Renaixença, una època de fort impuls nacionalista català i de reivindicació històrica i lingüística. Catalunya era la regió més industrialitzada, dinàmica i europeista d’Espanya, amb una burgesia que demandava una estètica moderna. Aquesta burgesia celebrava amb optimisme el progrés tecnològic i impulsava la renovació tant de l’arquitectura com de la pintura, l’escultura i les arts decoratives. Els artistes catalans modernistes es van... Continuar leyendo "La Pedrera de Gaudí: Anàlisi Arquitectònica i Simbolisme Modernista" »

Magatzems Carson Pirie Scott: Estudi d'un Icona de Chicago

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB

Magatzems Carson Pirie Scott

Planta

Consta d'una planta rectangular de gran senzillesa, que crea a l'interior un espai espaiós, lluminós i diàfan, només trencat per una sèrie de pilars disposats regularment.

Alçat

Elements sustentadors: Els elements de suport són els pilars, fets de formigó armat que constitueixen tota una carcassa metàl·lica que suporta el pes de l'edifici. D'aquesta manera, el mur queda totalment alliberat de la seva funció de càrrega, fet que permet obrir-hi grans finestrals de vidre. Aquests pilars, a l'interior de l'edifici es transformen en columnes de fust nu amb originals capitells.

Elements sustentats i de cobriment: L'element sustentat és la gran coberta plana que tanca la part superior de l'edifici.

Espai

... Continuar leyendo "Magatzems Carson Pirie Scott: Estudi d'un Icona de Chicago" »

El Discòbol de Miró i la Victòria de Samotràcia: Escultura Grega

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,88 KB

El Discòbol de Miró

Fitxa Tècnica

Autor: Miró
Cronologia: c. 460 aC
Tipologia: Escultura exempta
Materials: Original de bronze; còpia romana de marbre.
Mides: 1,55 m d'alt
Estil: Grec clàssic
Tema: Ideal anatòmic atlètic
Localització: Museo Nazionale Romano (Roma).

Biografia de l'Autor: Miró

Miró va ser un dels escultors més importants de la Grècia clàssica. Segons Plini, fou deixeble d'Agelades, el fonedor d'Argos, i va treballar a Atenes en l'època esplendorosa del govern de Pèricles, a mitjan segle V aC. Va fer la major part de la seva producció en bronze.

Context Històric i Artístic

El Discòbol pertany a la segona meitat del segle V aC, dins del període clàssic, l'etapa de més esplendor de l'art grec. D'aquest període... Continuar leyendo "El Discòbol de Miró i la Victòria de Samotràcia: Escultura Grega" »

Innovación Renacentista: El Legado de Brunelleschi y Ghiberti en Florencia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,01 KB

La Innovación Renacentista: Un Duelo de Maestros en el Sacrificio de Isaac

La Visión de Lorenzo Ghiberti: Elegancia y Refinamiento

La obra de Lorenzo Ghiberti, El Sacrificio de Isaac, se distingue por su exquisito refinamiento y atención al detalle. Los cabellos de las figuras, perfectamente rizados y tratados, denotan una meticulosidad excepcional. El ara donde se sitúa Isaac presenta formas vegetales, evocando un sabor antiguo y una conexión con la naturaleza. Cada elemento está cuidado con un esmero maravilloso, desde la elegante y singular curva de Abraham hasta la sofisticación de su cabellera, que, aunque inusual, añade un toque de enorme refinamiento.

La Propuesta de Filippo Brunelleschi: Dramatismo y Realismo

La pieza de Filippo... Continuar leyendo "Innovación Renacentista: El Legado de Brunelleschi y Ghiberti en Florencia" »

Arquitectura de Brunelleschi: Innovación y Legado en Florencia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,68 KB

Características de su estilo

Brunelleschi utilizaba la Pietra Serena, una piedra gris que contrasta con los muros enfoscados en blanco (yeso). No lo hacía tanto por el efecto cromático, sino más bien arquitectónico (lo blanco es secundario).

Los capiteles tienen carácter clásico, aunque no los fustes. Es una especie de capitel compuesto, con hojas de acanto, canículas y ovas, pero con el fuste liso. Brunelleschi utilizaba elementos clásicos en una interpretación libre, no una imitación.

Sobre los capiteles se apoyan los arcos que modula con bastante abundancia y calidad, con un carácter muy cuidado.

Por encima de los arcos, se encuentra un entablamento que tampoco se había visto desde la antigüedad. No es exactamente canónico, pero... Continuar leyendo "Arquitectura de Brunelleschi: Innovación y Legado en Florencia" »