Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Universidad

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Delacroix i el Romanticisme: Estudi de 'La Llibertat guiant el poble'

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Autor: Eugène Delacroix (1798-1863)

Nascut a Saint-Maurice, als 18 anys entrà a l'Escola Superior de Belles Arts. Fou deixeble de David (neoclàssic). Va copiar obres de Géricault (romàntic), Rubens (barroc), Goya (considerat precursor del romanticisme) i Constable (paisatgista anglès). Va rebre encàrrecs oficials i va visitar el Marroc.

Context i Dades Bàsiques

Cronologia i Tècnica

Cronologia: 1830.

Tècnica: Oli sobre tela de gran format. És una obra figurativa i es troba al Museu del Louvre.

Descripció de l'Escena

L'escena es desenvolupa als carrers de París. Animant les masses hi ha la Llibertat en forma de noia amb el tors nu; a la mà esquerra duu un fusell i a la dreta aixeca la bandera tricolor. La burgesia volia manar, però amb... Continuar leyendo "Delacroix i el Romanticisme: Estudi de 'La Llibertat guiant el poble'" »

Art Romànic Català: Sant Vicenç de Cardona, Santa Maria de Ripoll i el Tapís de la Creació

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Sant Vicenç de Cardona

Descripció

Església romànica del segle XI, d'estil romànic català, construïda en pedra. Presenta una estructura arquitravada i voltada. Ubicada a Cardona (Bages).

Va ser construïda durant l'Alta Edat Mitjana, la primera etapa de l'època medieval, caracteritzada pel món rural i el feudalisme. Els edificis més representatius d'aquest període són els monestirs i els castells.

El territori de la Catalunya Nova en aquells moments estava en mans islàmiques, ja que el poder dels comtes catalans no estava consolidat. El territori conegut com a Catalunya Vella estava dividit en comtats que, a poc a poc, es van sotmetre a l'autoritat dels comtes de Barcelona. L'art romànic es caracteritza per un gran nombre d'escoles... Continuar leyendo "Art Romànic Català: Sant Vicenç de Cardona, Santa Maria de Ripoll i el Tapís de la Creació" »

Arquitectura Colonial en Argentina: Características y Ejemplos Destacados

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Arquitectura Colonial en Argentina

Buenos Aires Colonial

  • Conquista del territorio: De norte a sur. Primera ciudad estable: Mendoza (1561).
  • Buenos Aires fue fundada dos veces:
    • 1536: Pedro de Mendoza (abandonada) - Primera fundación.
    • 1580: Juan de Garay - Segunda fundación (refundada más al norte).
  • Características: La actual Plaza de Mayo abarcaba dos manzanas y estuvo forestada. Alrededor del conjunto se ubicaban el Cabildo, la iglesia y la casa de los adelantados.

Arquitectura Civil

  • Cabildo: Cubierta de teja española con libre escurrimiento, frontón curvilíneo, florones de remate, doble arquería al frente, balcón en voladizo, cinco arcos a cada lado, torre axial con campanario y reloj, edificio compacto.

Arquitectura Religiosa

  • Iglesia de San
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El Escorial: Arquitectura Manierista y Legado de Felipe II

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El Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial: Obra Maestra Manierista

El Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial es, en esencia, una obra de marcado carácter manierista. La idea original y la ejecución de sus planes constructivos fueron una iniciativa personal de Felipe II, lo que lo convierte en un perfecto ejemplo del condicionamiento del mecenas sobre la obra del artista.

Concepción y Construcción

Su proyectista inicial fue Juan Bautista de Toledo, pero al morir a los cuatro años de iniciarse la obra, fue sustituido por Juan de Herrera, quien le daría su impronta definitiva.

Finalidad Múltiple y Simbolismo

Su construcción se planteó como conmemoración de la Batalla de San Quintín, ganada precisamente el día de San Lorenzo.... Continuar leyendo "El Escorial: Arquitectura Manierista y Legado de Felipe II" »

Obras Clave de la Arquitectura: Renacimiento, Barroco y Gótico

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Miguel Ángel

Basílica de San Pedro del Vaticano

Sigue fiel a la planta centralizada, pero proyecta una fachada monumental con columnas gigantescas y grandes escaleras. No pone torres en las esquinas y resalta la gran cúpula como símbolo que cobija la Iglesia Católica y da a la humanidad. Deja las cuatro pequeñas cúpulas de los ángulos y también el final de los brazos en redondo para simular mejor la planta circular. Cambió la forma de la cúpula, inspirándose en la de Brunelleschi, ligeramente peraltada. Tiene un doble tambor y una linterna. En el primer tambor hay una captura de la armonía, diseñada por Bramante, hacia lo manierista y monumental, con grandes columnas dobles que son el origen de los nervios de las cúpulas. El segundo... Continuar leyendo "Obras Clave de la Arquitectura: Renacimiento, Barroco y Gótico" »

Arquitectura Manierista y Contrarreforma: Giulio Romano y Andrea Palladio

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Crisis del Humanismo: Manierismo y Contrarreforma

Arquitectura clásica más allá de las normas clásicas, evolucionando sobre la arquitectura clásica: Manierismo. Se desarrolla por necesidad de expresar y por la crisis de Roma (Saco) y la decadencia filosófica (mayor espiritualidad católica), periodo de Contrarreforma. La Iglesia quiere reformarse buscando mayor espiritualidad, repercute en arquitectura, elimina templos de planta central (paganos). Inicio del Barroco (Manierismo = transición).

Giulio Romano

Roma. Trabaja con Rafael. Gobierno de Mantua encarga:

Palacio del Té

Expresa todo su estilo. Planta cuadrada en interior, patio también cuadrado, en cuya parte trasera una lámina de agua que separa del jardín con exedra. Ejemplo de... Continuar leyendo "Arquitectura Manierista y Contrarreforma: Giulio Romano y Andrea Palladio" »

Explorando el Palacio de Carlos V: Arquitectura Manierista en la Alhambra

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El Palacio de Carlos V: Un Legado Arquitectónico en la Alhambra

El Palacio de Carlos V fue mandado construir por Carlos V. Estuvo viviendo varios meses en la Alhambra, y encargó la construcción del nuevo palacio con la intención de establecer su residencia en la Alhambra. El proyecto fue asignado a Pedro Machuca. En una España en la que el estilo gótico aún no se había despegado, Machuca construyó un palacio que corresponde estilísticamente al manierismo, estilo que estaba dando sus primeros pasos en Italia. Algunas versiones sitúan a Machuca en los talleres de Miguel Ángel. Cuando comienzan las obras del palacio en 1527, este no había realizado todavía lo más representativo de su producción arquitectónica.

Descripción y Características

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Anàlisi d'El Pensador de Rodin: Significat i Història

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Tot i que originalment va ser pensada per presidir una porta limitant la seva contemplació a un punt de vista frontal, l’obra manté tot l’interès des de qualsevol altre angle, com és habitual en Rodin. Rodin feia molts apunts amb fang de les seves escultures, observant el model des de tots els punts de vista possibles. Tenia una gran preocupació per multiplicar els angles de visió, les direccions a l’espai de les superfícies i, fins i tot, de jugar escultòricament amb els buits. Tot això confereix a les seves escultures un alt grau d’animació, una intensa sensació de vida que sembla sorgir de la matèria.

Interpretació d'El Pensador

Tema: Homenatge a Dante

L’estàtua d’El pensador, que havia de ser situada encapçalant... Continuar leyendo "Anàlisi d'El Pensador de Rodin: Significat i Història" »

La Mesquita-Catedral de Còrdova: Art Hispanomusulmà

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La Mesquita de Còrdova: Un Llegat Històric

La Mesquita de Còrdova està situada al sud de la Península Ibèrica. Els musulmans van mantenir el seu control sobre Al-Andalus, nom amb què es coneix el territori islàmic de la Península Ibèrica durant l'ocupació musulmana, durant vuit segles, fins que els Reis Catòlics ocuparen Granada l'any 1492. La població es va islamitzar i en va adoptar els seus costums, així mateix van rebre nombrosos avantatges en els camps de la ciència: astronomia, medicina, matemàtiques, geografia, etc.

Construcció i Ampliacions

La Mesquita de Còrdova és un dels millors exemples del que aquesta cultura va deixar a la Península. Va ser construïda sota el govern de l'emir Abderraman I després d'haver elegit... Continuar leyendo "La Mesquita-Catedral de Còrdova: Art Hispanomusulmà" »

Magatzems Carson: Anàlisi Arquitectònic

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Descripció dels Magatzems Carson

Composició i Forma

En alçada, la façana dels magatzems Carson, Pirie, Scott presenta dues parts ben diferenciades.

A la base de l'edifici, entresòl i primera planta, hi ha amplis aparadors de vidre situats arran de façana, emmarcats per dues bandes d'ornamentació naturalista de ferro fos, feta a partir de fulles d'acant lobulades, espinoses i bandes espirals. Sullivan aixeca a la cantonada un pavelló circular que continua l'estructura del cos inferior de l'edifici, amb una decoració molt més abundant. A les vidrieres, que segueixen la línia dels aparadors dels murs laterals de l'edifici, s'hi poden veure els noms dels magatzems. Els grans finestrals dels aparadors i les portes del pavelló circular interrelacionen... Continuar leyendo "Magatzems Carson: Anàlisi Arquitectònic" »