Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Colosseu: L'Amfiteatre Flavi de Roma i la seva Història

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,44 KB

Nom: Colosseu o Amfiteatre Flavi

Autor: Desconegut

Tipologia: Amfiteatre

Material: Formigó, marbre, maó, pedra...

Localització: Roma

Estil: Alt imperi (s. I - 476 d.C.)

CH: Construit per ordre del primer emperador de la dinastia Flàvia (Vespasià), inaugurat pel seu germà Tit i reconstruit pel seu germà Domicià.

Va ser construït a l’època imperial (s. I - 476 d.C.) quan el poder del senat va disminuir en favor de l’emperador. L’època imperial es divideix en dues grans etapes:

  • Alt imperi: s. I - s. II d.C.
  • Baix imperi: s. III - 476 d.C.

Va funcionar gairebé 500 anys, però va ser abandonat. Va patir dos terratrèmols, es va convertir en una pedrera i, a partir de la pedrera, es van fer altres edificacions com esglésies.

CARACTERÍSTIQUES

... Continuar leyendo "Colosseu: L'Amfiteatre Flavi de Roma i la seva Història" »

Pintura Románica e Islámica: Características y Obras Representativas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,44 KB

Pintura Románica

La pintura románica está supeditada a la arquitectura. Su manifestación más importante fue la pintura mural de las iglesias, ya que las grandes superficies de muros continuos sin vanos, bóvedas y ábsides ofrecían un espacio idóneo para la representación de los temas religiosos. Son también importantes la miniatura y la pintura sobre tabla, cuya producción fue característica de España, especialmente Cataluña. Muchos temas coinciden con la escultura, uno de los más frecuentes fue el Cristo en Majestad, sentado en un trono rodeado de la almendra mística.

En la pintura influye el carácter simbólico, el narrativo y el expresivo. Algunas de sus características:

  • El tema religioso para transmitirlos a los fieles que
... Continuar leyendo "Pintura Románica e Islámica: Características y Obras Representativas" »

El Pavelló de Barcelona: Arquitectura Racionalista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,02 KB

Catalogació del Pavelló Alemany

  • Nom: Pavelló Alemany
  • Arquitecte: Mies van der Rohe
  • Any de construcció: 1929
  • Localització: Montjuïc, Barcelona (1929-1930). Reconstruït el 1986.
  • Materials: Ònix, marbre verd, travertí, granit, vidre i acer.
  • Tractament tècnic: Mur llis, planxes de marbre i murs de vidre.
  • Sistema constructiu: Arquitravat.
  • Dimensions: 56,63 x 18,48 metres.

Biografia i Concepció de l'Espai

La concepció que tenia l'autor dels espais s'obre a l'exterior, cercant la integració amb l'entorn. L'estètica sempre és present en l'obra, amb la filosofia "Less is More". Destaca l'ús de pedra, marbre, acers i el vidre, purs i nus.

El 1929, amb els seus gratacels de metall i vidre, va fixar les bases de tots els edificis moderns de gran alçada.... Continuar leyendo "El Pavelló de Barcelona: Arquitectura Racionalista" »

Descobreix el Palau de la Música Catalana: Arquitectura i Història

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

Palau de la Música Catalana

Lluís Domènech i Montaner (1905 - 1908)

Documentació general: Barcelona. Ferro, ceràmica, maó i vidre. Estil modernista. Nous materials. Auditori.

Context Històric

El Modernisme a Catalunya s’inscriu en el context cultural de la Renaixença, que fomentà el redescobriment dels valors històrics i tradicionals catalans. Va tenir el seu centre a la ciutat de Barcelona. La burgesia pròspera, culta i nacionalista de finals del s.XIX i principis del XX, dóna suport als arquitectes modernistes. Les seves innovacions tècniques i estètiques aconsegueixen un art refinat que permet a la burgesia fer ostentació de la seva riquesa i el seu bon gust. El desenvolupament d’aquest estil coincideix amb l’expansió de... Continuar leyendo "Descobreix el Palau de la Música Catalana: Arquitectura i Història" »

El Baldaquino de San Pedro y la Piedad de Miguel Ángel: Arte y Simbolismo en el Vaticano

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,49 KB

Como vemos, se trata de un magnífico altar, realizado en bronce. El baldaquino se sostiene sobre cuatro columnas salomónicas, es decir, que ascienden en espiral, rematadas con capiteles compuestos y apoyadas sobre pedestales de mármol. La gran cantidad de bronce necesaria para realizar el baldaquino hizo que Urbano VIII permitiera la fundición de los relieves del Panteón de Agripa. Sobre las columnas, se apoya un entablamento realizado también en bronce, sobre el que se sitúan unos tallos a modo de volutas que convergen en el centro de la composición. El vértice se corona con una esfera que trata de representar el mundo y sobre ella una cruz, símbolo del cristianismo. La decoración escultórica está representada por cuatro ángeles... Continuar leyendo "El Baldaquino de San Pedro y la Piedad de Miguel Ángel: Arte y Simbolismo en el Vaticano" »

Errenazentismoa: Arkitektura, Pintura, eta Eskultura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,61 KB

Arkitektura Errenazentistak

Arkitekturan, berrikuntzek aurreko forma gotikoekin haustea ekarri zuten. Haren ezaugarrien artean, honako hauek nabarmentzen dira:

  • Eraikuntzen ikuskera: gizakiaren neurrira egokitu ziren, formen eta proportzioaren arteko oreka bilatuz.
  • Euste elementu klasikoen itzulera: grekoerromatar ordenetan oinarritutako zutabeak erabili zituzten.
  • Arkitektura zibilaren loraldia: elizak eraikitzeari jarraitu zitzaion, baina eraikin zibilek garrantzi handiagoa hartu zuten; esaterako, ospitaleek eta jauregiek.
  • Erromatar estalkien erabilera: erdi puntuko arkua, kanoi ganga eta kupula erabltzen hasi ziren ostera, eraikin askotan arkitrabeatekin batera eta elementu horrekin uztarturik.

Errenazentistako Arkitekto Gailenak

XV. mendeko arkitektura... Continuar leyendo "Errenazentismoa: Arkitektura, Pintura, eta Eskultura" »

El Románico en España: Arquitectura, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,28 KB

El Románico en España

En la difusión de la arquitectura románica podemos distinguir dos etapas cronológicas:

  • El Románico inicial, de finales del siglo X e inicios del siglo XI, que se dio sobre todo en Cataluña y Aragón.

  • El Románico puro, en los siglos XI y XII, que se expandió por todos los reinos cristianos.

En cuanto al estilo, hay que diferenciar tres grandes grupos según su influencia: lombarda, proveniente del Norte de Italia; francesa, que sigue el modelo monástico de Cluny; y mudéjar, de inspiración andalusí.

El Románico Lombardo

Se halla en el Norte de Cataluña y Aragón, y se caracteriza por unas iglesias de reducido tamaño, con muros de piedra pequeña, toscamente tallada, y decorados exteriormente con arquillos, bandas... Continuar leyendo "El Románico en España: Arquitectura, Escultura y Pintura" »

Victòria de Samotràcia: Anàlisi Escultura Hel·lenística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 26,05 KB

Victòria de Samotràcia

Època Hel·lenística (s. III-I aC)

L'època hel·lenística marca la fusió de la cultura grega amb l'oriental, creant una cultura de gran luxe i refinament estètic. Es considera la fase barroca del món grec antic per la varietat i contrast dels seus gustos, on conviuen l'idealisme i el realisme, la bellesa i la deformitat, els temes dramàtics i els quotidians. L'home continua sent el tema central, representat en totes les seves edats.

Context Històric

Després de la mort d'Alexandre el Gran (323 aC), l'Imperi Macedoni es fragmenta, i la cultura grega s'expandeix cap a l'Orient, prosperant en ciutats com Pèrgam i Alexandria. Malgrat la decadència política, la cultura grega serveix de referència, i l'hel·lenització

... Continuar leyendo "Victòria de Samotràcia: Anàlisi Escultura Hel·lenística" »

El Arte Románico: Orígenes, Características y Influencia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,8 KB

1

Durante los siglos XI y XII se extendió por Europa un nuevo estilo artístico, el arte románico.

No se inició en una sola región, sino que surgió de manera simultánea en varios lugares. Es por ello que se considera al Románico como el primer estilo plenamente europeo, a pesar de la existencia de pequeñas variaciones locales.

El arte románico se inspiraba en el de la antigua Roma, del que toma su nombre. Es un arte muy religioso, que representa el triunfo del cristianismo en Europa y la aceptación del poder del papado. Este arte también muestra la recuperación económica que se produjo en este período, ya que se empleaban materiales caros y se necesitaba la participación de numerosos especialistas.

Aunque tuvo varios focos, el más

... Continuar leyendo "El Arte Románico: Orígenes, Características y Influencia" »

La Gioconda de Leonardo da Vinci: Anàlisi i Misteris

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB

La Gioconda (1503-1505)

El Renaixement és un moviment artístic que es desenvolupa a Itàlia al llarg dels segles XV i XVI. Es caracteritza per la recuperació de les regles de l'art clàssic i per considerar l'ésser humà el centre de totes les coses. Arriba acompanyat de l'Humanisme i s'estén per la resta d'Europa al llarg del segle XVI. El Renaixement es divideix en Quattrocento, Cinquecento i Manierisme. Aquesta obra concretament és del Cinquecento i el seu autor és Leonardo da Vinci, l'arquetipus de geni renaixentista. Entre les seves obres destaquen La Mare de Déu de les Roques i El Sant Sopar. La pintura renaixentista es caracteritza per l'ús de la perspectiva, el naturalisme, l'antropocentrisme, l'exaltació del paisatge i la... Continuar leyendo "La Gioconda de Leonardo da Vinci: Anàlisi i Misteris" »