Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Evolució Històrica i Artística del Segle XIX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 18,91 KB

Context Històric: Els Afusellaments del 3 de Maig

A principis del segle XIX, Espanya estava sota una monarquia absolutista liderada per Carles IV. El 1808, Napoleó va aprofitar un tractat amb Carles IV per enviar tropes a Espanya, iniciant una invasió que va provocar una revolta del poble espanyol contra els francesos. Aquesta revolta, reprimida per l'exèrcit francès, va desencadenar la Guerra del Francès (1808-1814). Tot i que el 1812 es va promulgar la primera Constitució espanyola, el 1814 va ser seguit per un retorn a l'absolutisme amb Ferran VII. Les revolucions liberal i industrial van transformar Espanya i Europa durant el segle XIX, marcant el final de l'Antic Règim i la consolidació d'estats-nació basats en la sobirania nacional,... Continuar leyendo "Evolució Històrica i Artística del Segle XIX" »

Descubre los Principales Atractivos de Europa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 36,31 KB

  1. 1. La Grand Place de Bruselas: Plaza central de Bruselas, famosa por su arquitectura gótica y barroca.
  2. 2. El Atomium: Monumento en forma de átomo ubicado en Bruselas, construido para la Expo 58.
  3. 3. El Castillo de Gravensteen: Castillo medieval en la ciudad de Gante, con una impresionante arquitectura.
  4. 4. La Catedral de San Miguel y Santa Gúdula: Iglesia gótica en Bruselas, con vitrales y esculturas notables.
  5. 5. El Manneken Pis: Estatua de un niño orinando, uno de los símbolos más conocidos de Bruselas.
  6. 6. La Torre Belfort: Torre medieval en Brujas, ofreciendo vistas panorámicas de la ciudad.
  7. 7. Los Canales de Brujas: Red de canales navegables que atraviesan el centro histórico de Brujas.
  8. 8. El Palacio de Justicia de Bruselas: Uno de los mayores
... Continuar leyendo "Descubre los Principales Atractivos de Europa" »

Maestros del Barroco: Arte, Arquitectura y Legado en Europa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,64 KB

El Greco: Un Visionario entre Creta y Toledo

El Greco, nacido en Candía, Creta, en 1541 y fallecido en Toledo en 1614, se formó como pintor de iconos en su tierra natal. Posteriormente, viajó a Venecia y Roma, donde recibió la influencia de artistas como Tiziano y Tintoretto, aunque mostró una postura crítica hacia Miguel Ángel. En 1576, se estableció en España, primero en El Escorial y luego en Toledo, ciudad en la que encontró una élite humanista receptiva a sus innovaciones. A pesar de los conflictos con algunos de sus clientes, produjo obras notables como El Expolio y El Entierro del Señor de Orgaz. Su estilo único se caracteriza por figuras alargadas y una gran libertad cromática. Jorge Manuel, su hijo, y Luis Tristán fueron

... Continuar leyendo "Maestros del Barroco: Arte, Arquitectura y Legado en Europa" »

Goya Retratista: Realismo y Psicología en la Corte Española

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,64 KB

En su obra, Goya describe una escena familiar y aburguesada alejada de los retratos oficiales y en la que incluye ya un autorretrato, cuestión que repetirá en otras obras a imitación de Velázquez en Las Meninas. Famoso es también el retrato que realiza de Manuel Godoy, valido de Carlos IV en 1801. En él se percibe lo crítico que puede llegar a ser Goya. Godoy aparece con el bastón de mando entre las piernas en alusión directa a los idilios del personaje con la reina, cuestión por la que obtiene, desde el punto de vista del pintor, y no de pocos historiadores, su poder político.

Con la subida al trono de Carlos IV, Goya es nombrado “pintor de cámara del rey”, lo que le dará la oportunidad de representar a toda la realeza. Su... Continuar leyendo "Goya Retratista: Realismo y Psicología en la Corte Española" »

El Barroco: Origen, Características y Contexto Histórico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,04 KB

Conceptos Generales del Barroco

Etimología y Valoración

La palabra "Barroco", de etimología incierta, aparece utilizada con sentido despectivo por los tratadistas neoclásicos a fines del s. XVI, referida a la arquitectura del periodo anterior como sinónimo de extravagante e irregular. A fines del siglo XIX, el término se utiliza para denominar el estilo artístico de la cultura occidental que sucedió al Renacimiento, iniciándose entonces una valoración positiva del período.

Cronología

Cronológicamente, se inicia en las últimas décadas del s. XVI (tras el agotamiento del Manierismo) y se extiende hasta el Rococó (mediados del s. XVIII), la culminación del Barroco que da paso a la reacción Neoclásica de la segunda mitad del XVIII.... Continuar leyendo "El Barroco: Origen, Características y Contexto Histórico" »

Anàlisi d'Obres d'Art: Del Neoclassicisme al Realisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,12 KB

Eros i Psique

1. Documentació general

Obra de Canova, realitzada entre 1787 i 1793, prèvia a la Revolució Industrial i al final de l'Antic Règim. Es tracta d'una escultura exempta, tallada en marbre monocrom. Amb una composició centrípeta, l'obra es troba actualment al Museu del Louvre de París i pertany al moviment neoclàssic.

2. Anàlisi formal

Les dues figures, Eros i Psique, es troben en un tendre abraç, amb els caps emmarcats entre els braços, creant una forta càrrega eròtica. La composició, dirigida cap al centre del grup, forma una X que genera un contrast entre el buit i el material. Canova construeix una piràmide visual, mostrant un equilibri entre moviment i repòs, amb una clara voluntat d'eternitat. El sentiment universal... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres d'Art: Del Neoclassicisme al Realisme" »

Barroc: Art, Escultura i Pintura al Segle XVII

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,89 KB

Arquitectura i Escultura del Barroc

Gian Lorenzo Bernini (1598 - 1680): Biografia, Formació i Vida

Gian Lorenzo Bernini va néixer el 7 de desembre de 1598 a Nàpols. Va ser el màxim representant de l'escultura i l'arquitectura barroca a la Roma del segle XVII, influint àmpliament en l'art del segle XVIII. Basava el seu reconeixement en un estil propi i distintiu, un domini de la tècnica que ratllava el virtuosisme i la increïble expressivitat en els gestos, els moviments i les expressions de les seves escultures. Va ser reconegut com un dels genis capaços de donar vida al marbre malgrat la seva falta d'una educació acadèmica reglada.

La seva formació es va forjar en el taller del seu pare, escultor d'origen florentí, que es va traslladar... Continuar leyendo "Barroc: Art, Escultura i Pintura al Segle XVII" »

Arquitectura del Renacimiento italiano: Obras maestras de Brunelleschi, Bramante y Miguel Ángel

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,73 KB

Arquitectura del Renacimiento italiano

Obras maestras de Brunelleschi, Bramante y Miguel Ángel

Cúpula de Santa María de las Flores (Brunelleschi)

Levantada en el siglo XIV, Brunelleschi ganó un concurso para la construcción de la cúpula de Santa María de las Flores, en el que compitió con Alberti. La cúpula se apoya sobre un tambor octogonal que sostiene su peso y tiene óculos que permiten el paso de la luz. Todo el peso se sustenta con una doble cúpula separada por un espacio: la interior de madera y la exterior de ladrillo, ambas conectadas por nervios. En el interior hay frescos y una linterna. La estructura se asemeja al Panteón de Agripa y muestra la influencia de la arquitectura bizantina de San Marcos de Venecia. La cúpula... Continuar leyendo "Arquitectura del Renacimiento italiano: Obras maestras de Brunelleschi, Bramante y Miguel Ángel" »

Velázquez: Etapes i Obres del Geni Barroc

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,15 KB

Diego Velázquez (1599-1660): Vida, Obra i Llegat

Biografia: Formació i Evolució Artística

Diego Velázquez, nascut a Sevilla el 1599 i mort a Madrid el 1660, fou el pintor barroc espanyol més important. Va destacar per la seva excel·lència en tots els gèneres: pintura religiosa, mitològica, retrats, escenes històriques, paisatges i natures mortes.

La seva obra es desenvolupà durant el regnat de la Casa dels Àustries, i fou pintor de cambra de Felip IV. Es divideix principalment en dues etapes:

1. Etapa Sevillana (1599-1623)

En aquesta fase, Velázquez es formà sota el mestratge de Francisco Pacheco a Sevilla. Allà aprengué l'art del dibuix i la composició. Les seves primeres obres s'inscriuen en el tenebrisme, una tendència italiana... Continuar leyendo "Velázquez: Etapes i Obres del Geni Barroc" »

Eros i Psique de Cànoves i El Jurament dels Horacis

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

Eros i Psique de Cànoves

1. Documentació General

  • Títol: Eros i Psique
  • Autor: Antonio Cànoves
  • Cronologia: 1787-1793
  • Context històric i cultural: Època prèvia a la Revolució Francesa i fi de l'Antic Règim. Inici del regnat de Carles IV a Espanya.
  • Estil: Neoclàssic
  • Tipus: Escultura exempta i monocroma. Talla de marbre.
  • Lloc: Museu del Louvre, París
  • Materials: Marbre

2. Anàlisi Formal

L'obra representa el moment en què Eros s'apropa a Psique per besar-la. Els braços dels amants s'entrellacen, emmarcant els seus caps i creant un punt focal d'atenció. El cos de la jove es presenta com una prolongació de l'escultura. L'acabat de la superfície del marbre permet que la llum llisqui suaument, creant un efecte difuminat. Hi ha un equilibri entre... Continuar leyendo "Eros i Psique de Cànoves i El Jurament dels Horacis" »