Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi del mosaic "Sacrifici d'Ifigènia" de Pompeia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB

El "Sacrifici d'Ifigènia": Una mostra de pintura romana

Dades bàsiques

Autor

Anònim

Títol

Sacrifici d'Ifigènia

Estil

Pintura romana. Estil il·lusionista o 4t estil.

Cronologia

S. I aC

Tècnica

Pintura al fresc. Encàustica.

Material de suport

Paret de maó, dues capes de calç, pintura de pigments i capa de cera.

Mides

50x50cm aprox.

Ubicació

Original: Peristil de la casa del Poeta Tràgic de Pompeia.
Actual: Museu Arqueològic de Nàpols.

Context de creació

Els autors d'aquestes obres no se'ls considerava artistes, sinó artesans, i no es coneix el seu nom. Sovint feien aquestes obres copiant o imitant altres obres semblants.

Descripció formal

Iconografia

Hi ha un seguit de personatges:

  • Agamèmnon: Està tapant-se la cara pel que va fer.
  • Artemisa: Representada
... Continuar leyendo "Anàlisi del mosaic "Sacrifici d'Ifigènia" de Pompeia" »

El Jurament dels Horacis: Anàlisi i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,35 KB

El Jurament dels Horacis

Documentació General:

Nom: El Jurament dels Horacis
Autor: J.L David
Cronologia: 1782-1784
Lloc: Museu del Louvre, París
Dimensions: 3,30m x 4,25 m

Referents Històrics:

Històricament, el Neoclassicisme es desenvolupa des de mitjans del segle XVIII fins a mitjans del segle XIX. L'estil Neoclàssic coincideix amb la Revolució Francesa i l'Imperi Napoleònic, fet transcendental perquè suposa la liquidació del règim senyorial i de la societat estamental. Es va anar configurant un règim polític en el qual les classes triomfants, sobretot la burgesia, van assumir la direcció que va assentar les bases del desenvolupament del capitalisme.

Estil:

L'estil artístic que s'identifica més amb els ideals de la Il·lustració, sobretot... Continuar leyendo "El Jurament dels Horacis: Anàlisi i Context" »

El Arte Románico en Europa: Arquitectura, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,1 KB

Arquitectura Románica en Francia

Francia se reivindica como uno de los focos primitivos del estilo románico. El románico se suele dividir en escuelas regionales. Dos tipos fundamentales que influyeron en el románico español son:

  • La iglesia de peregrinación como Santa Fe de Conques.
  • Las iglesias de cúpulas de influencia bizantina como la Catedral de Angulema.

Arquitectura Románica en Italia

La arquitectura italiana denota una mayor influencia de la antigüedad clásica y el arte bizantino. Sus dos variantes regionales fueron el románico lombardo y el toscano, este a su vez con dos modelos: el pisano y el florentino. Italia mantuvo la tradición paleocristiana de separar el campanario y el baptisterio.

Arquitectura Románica en España

El... Continuar leyendo "El Arte Románico en Europa: Arquitectura, Escultura y Pintura" »

Anàlisi de les obres mestres de Miquel Àngel i El Greco

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,95 KB

Capella Sixtina

La Volta de la Capella Sixtina

Miquel Àngel (1475-1564)

Cronologia: 1508-1512
Estil: Renaixement (Cinquecento)
Tècnica: Fresc
Suport: Mur; 13,7m x 39m
Localització: Capella Sixtina del Vaticà, Roma

Referents Històrics

El saqueig de Roma per les tropes de l'emperador Carles V (1527) marca la fi de la fase culminant del Renaixement i inicia una època de turbulències polítiques i religioses marcada per la Reforma Protestant i la greu crisi política que comporta.

Estil

Miquel Àngel no es considerava un pintor, era sobretot un escultor. Per tant, formalment el seu dibuix-pintura conserva el moviment i la força que inspira la seva escultura.

Miquel Àngel pinta més de 300 cossos humans en una seqüència unitària, organitzada i emmarcada... Continuar leyendo "Anàlisi de les obres mestres de Miquel Àngel i El Greco" »

Pavelló Alemany de Mies van der Rohe: Anàlisi Arquitectònica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB

Pavelló Alemany – Mies Van der Rohe

Anàlisi Formal

Observació i Descripció

El Pavelló alemany s'aixeca sobre un podi de travertí, al qual s'accedeix per una petita escala de vuit graons tangencial al pla, que permet també l'accés a una piscina de planta rectangular situada a la part esquerra de la plataforma. Darrera de l'estany descrit, hi ha la zona de serveis -despatxos i lavabo-, integrats al conjunt mitjançant un mur de travertí recorregut en part per un banc del mateix material, que s'uneix a la coberta de la construcció principal.

Tipologia

Pavelló d'exposicions

Materials

Ús de nous materials com el vidre, acer, i quatre tipus de marbre (travertí romà, marbre alpí verd, marbre antic verd de Grècia i ònix daurat de les muntanyes... Continuar leyendo "Pavelló Alemany de Mies van der Rohe: Anàlisi Arquitectònica" »

Guggenheim Bilbao: Anàlisi Arquitectònica i Impacte Cultural

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,7 KB

Anàlisi Formal del Museu Guggenheim Bilbao

El Museu Guggenheim de Bilbao consta d'una planta irregular formada a partir de dos tipus de volums interconnectats: d'una banda, els ortogonals i, de l'altra, els corbats i sinuosos. És important destacar que aquestes formes no segueixen cap lògica geomètrica preestablerta ni es regeixen per cap llei convencional.

L'edifici té tres nivells. Pel que fa a l'alçat, l'entrada principal del museu es troba al capdamunt d'una gran escalinata descendent, dissenyada per salvar el desnivell existent respecte a la plaça.

Malgrat aquesta entrada principal, el predomini de la línia corba i els jocs de volums fa que no hi hagi una façana principal del tot definida. De fet, sembla que s'hagi buscat un cert... Continuar leyendo "Guggenheim Bilbao: Anàlisi Arquitectònica i Impacte Cultural" »

Escultura Clásica Griega: Mirón, Policleto y Fidias - Obras y Estilos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,93 KB

Etapa Clásica: Siglo V a.C.

La Etapa Clásica de la escultura griega, que floreció en el Siglo V a.C., marcó un período de gran innovación y perfección artística.

Mirón

Con Mirón se inicia el período clásico. Fue un gran escultor y un excelente broncista. Su obra se caracteriza por un gran realismo, destacando la aparición del concepto de Rhythmos, una nueva forma de representar el movimiento asociada a la música o a la danza.

El Discóbolo

El original de El Discóbolo era de bronce y no se conserva; lo que poseemos son copias romanas. En esta obra, Mirón logra la captación del momento instantáneo, marcando la musculatura, los huesos e incluso las venas. Se basa en la figura geométrica del triángulo y tiene un carácter conmemorativo.... Continuar leyendo "Escultura Clásica Griega: Mirón, Policleto y Fidias - Obras y Estilos" »

Art i Arquitectura a l'Antiga Grècia: Una Història Visual

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,29 KB

Grècia

Sorgiment de la Filosofia i la Física

Sorgeix la filosofia i la física (Arquímedes).

La Religiositat a Grècia

A Grècia, la religiositat és un sentiment de relació amb la divinitat que impregna tots els aspectes de la vida. No adopta una forma dogmàtica: ni catecisme, ni predicacions, ni tan sols clerical (llevat dels oracles dels santuaris). La coneixem a través dels mites i dels textos literaris.

Els grecs no es limiten a humanitzar els déus, sinó que s'atreveixen inclús a enfrontar-s'hi.

Cronologia de l'Art Grec

Etapes

Període Arcaic (s. VII - 449 a.C.)

Finalització de les guerres mèdiques. Expansió de la cultura grega pel Mediterrani. Artísticament, comencen a establir-se els ordres arquitectònics.

Període Clàssic (s. V

... Continuar leyendo "Art i Arquitectura a l'Antiga Grècia: Una Història Visual" »

Art Grec i Romà: Períodes, Característiques i Influències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB

Art Grec: Orígens i Evolució

L'art grec es va desenvolupar a la península dels Balcans entre els segles IX i II a.C. El món grec, fins a l'època d'Alexandre el Gran, estava fragmentat en estats-ciutats o polis, sent Atenes la més important i bressol de la democràcia.

La victòria contra els perses durant les Guerres Mèdiques va marcar el període de màxim esplendor de l'art grec. Posteriorment, les Guerres del Peloponès van provocar la decadència de les ciutats-estat gregues. Amb Alexandre el Gran, la cultura grega es va expandir cap a l'Orient, on van florir ciutats com Pèrgam i Alexandria.

Períodes de l'Art Grec

  • Període Arcaic (s. VII-VI a.C)
  • Període Clàssic (s. V-IV a.C)
  • Període Hel·lenístic (s. III-II a.C)

Per als hel·lenístics,... Continuar leyendo "Art Grec i Romà: Períodes, Característiques i Influències" »

Anàlisi Formal: La Persistència de la Memòria de Dalí

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,74 KB

Anàlisi Formal de La Persistència de la Memòria

La tècnica utilitzada per Salvador Dalí en aquesta obra mestra és l'oli sobre tela. Presenta una composició molt estudiada, amb una diagonal ascendent d'esquerra a dreta del quadre. Hi ha un equilibri perfecte entre la zona dels rellotges tous, situada a l'esquerra, i la zona de les roques al fons a la dreta, reforçada per la llum daurada que les il·lumina. Tota la banda de l'esquerra (rellotges, taula, olivera) queda compensada per la força de la llum de la dreta.

Composició i Recorregut Visual

Les línies diagonals de la perspectiva de la taula guien la nostra mirada fins al rellotge tou penjat de la branca de l'olivera, evitant que es perdi al fons del cel. Com si la branca fos un dit... Continuar leyendo "Anàlisi Formal: La Persistència de la Memòria de Dalí" »