Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

La Evolución de la Arquitectura Gótica Francesa: De Notre Dame al Rayonnant

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,86 KB

Tipología y Evolución de la Arquitectura Gótica

1. Gótico Temprano (Segunda mitad del siglo XII)

Catedral de Laon

  • Iba con girola, pero no se construyó.
  • Testero rectangular.
  • Soportes: columnas contralecho (poca verticalidad).
  • Gablete en puertas.
  • Fachada movida, galería escalonada, arcos de medio punto.
  • Fachada horizontal.

Notre Dame de París (c. 1150)

  • Pone de moda la planta de crujías con bóveda cuatripartita.
  • Transepto alineado.
  • Doble girola cubierta por tres tramos triangulares y un espacio pentagonal.
  • Introduce el rosetón y la tribuna.
  • Columnas contralecho que terminan en ábaco.
  • Restaurada por *Viollet-le-Duc* (agujas perdidas, proyecto neogótico).
  • Fachada horizontal. Galería de los Reyes.

2. Gótico Clásico

Cambia el alzado cuatripartito a tripartito,... Continuar leyendo "La Evolución de la Arquitectura Gótica Francesa: De Notre Dame al Rayonnant" »

El Neoclasicismo en España

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,34 KB

El Neoclasicismo

El Siglo de las Luces

El siglo XVIII marca el comienzo del arte contemporáneo, influenciado por la Ilustración. Es decir, termina el oscurantismo por medio de la racionalidad y la visión científica.

Contexto Sociocultural

Las monarquías se imponían al poder eclesiástico y participaban en el pensamiento ilustrado. En algunos países, la iglesia monopolizaba la educación y los terrenos. Las transformaciones sociales, políticas, económicas y culturales del siglo XVIII dieron lugar a la independencia de Estados Unidos en 1776 y la Revolución Francesa en 1789. El aumento de la clase burguesa desencadenó un pensamiento opuesto hacia los estratos sociales y las normas rígidas, obsoletas y escasamente funcionales.

A nivel cultural,... Continuar leyendo "El Neoclasicismo en España" »

Nit de lluna: Anàlisi d'una obra surrealista de Leandre Cristòfol

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,29 KB

Nit de lluna

FITXA TÈCNICA

Títol: Nit de lluna. Autor: Leandre Cristòfol. Cronologia: 1935. Tècnica: assemblatge de fusta i vidre. Estil: surrealista. Tema: al·legòric. Localització: Museu d’art Jaume Morera de Lleida. Hi ha una còpia al MNAC (Barcelona).

CONTEXT HISTÒRIC

Cronologia: 1935.

Context històric: El segle XX és el segle de les Avantguardes Artístiques. Els historiadors de l’art solen incloure les Primeres Avantguardes fins la IIGM, mentre que les Segones s’inclouen a partir d’ella. Les primeres avantguardes estan incloses en un període de canvis en tots els camps: científic i tecnològic, econòmic i social, i polític.

La primera meitat del segle XX serà un reflex d’aquesta societat activa que modifica amb un

... Continuar leyendo "Nit de lluna: Anàlisi d'una obra surrealista de Leandre Cristòfol" »

Anàlisi i Context Històric d'El Crit (The Scream) d'Edvard Munch

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB

El Crit

Catalogació de l'Obra

  • Títol: El crit
  • Autor: Edvard Munch
  • Cronologia: 1893
  • Estil: Expressionisme
  • Tècnica: Oli
  • Suport: Tela
  • Dimensions: 91 cm x 73,5 cm
  • Localització: Nasjonalgalleriet, Oslo.

Anàlisi Formal

Elements Plàstics

En aquest quadre hi ha un predomini del dibuix. Munch combina l’ús d’una paleta cromàtica brillant i de colors plans amb una pinzellada gruixuda i ampla, amb la qual crea ritmes ondulants i també línies rectes a la barana i els dos personatges del fons.

Cromatisme i Llum

L’impacte visual és determinat pel vermell i el taronja d’un cel crepuscular, que esclata sobre el blau fosc i el negre de l’aigua amenaçant del fiord. L’ús predominant de tonalitats irreals de vermell, blau i negre ajuda a realçar el sentiment... Continuar leyendo "Anàlisi i Context Històric d'El Crit (The Scream) d'Edvard Munch" »

L'escultura del segle XX: Avantguardes i transformació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,36 KB

L'escultura de les primeres avantguardes

Fins al segle XX, l'escultura era presidida per la figura humana o animal, dominant el desig d'harmonia i de bellesa "clàssics" seguint els camins de Rodin. Però a causa dels conflictes socials com la Segona República Espanyola o l'arribada de la Primera Guerra Mundial, els artistes de les primeres avantguardes escultòriques trenquen amb la tradició i el passat i incorporen l'experimentació i la provocació per crear un nou llenguatge que renova la temàtica, la tècnica i la forma.

Cubisme → Pablo Gargallo amb "Gran ballarina" (1929) i "El profeta" (1934). / Futurisme → Umberto Boccioni amb "Formes úniques de continuïtat en l'espai" (1913).

Característiques: S'incorporen nous materials, geometria... Continuar leyendo "L'escultura del segle XX: Avantguardes i transformació" »

El Arte Románico: Un Viaje por sus Características, Escultura, Pintura y Arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 8,29 KB

El Arte Románico: Características Generales

El arte románico se distingue por una serie de rasgos distintivos que reflejan la cosmovisión y las necesidades de la época medieval. Entre sus características principales se encuentran:

  • Adaptación de los personajes al marco: Las figuras se ajustan al espacio arquitectónico disponible.
  • Deformación: Las proporciones no son realistas, buscando un efecto expresivo o simbólico.
  • Horror vacui: Tendencia a rellenar todo el espacio disponible con elementos decorativos.
  • Ausencia de perspectiva: Las representaciones son planas, sin profundidad espacial.
  • Antinaturalismo: No hay interés en la representación fiel de la realidad.
  • Hieratismo: Las figuras son rígidas, solemnes y estáticas.
  • Rigidez y Frontalidad:
... Continuar leyendo "El Arte Románico: Un Viaje por sus Características, Escultura, Pintura y Arquitectura" »

Erromaniko Arkitektura: Estiloa, Identifikazioa, eta Azterketa Estetikoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,22 KB

Identifikazioa

Eraikin 1609 -1617 urtera. Estilo islamiarra-Ahmet sultanak agindu zuen eraikitzen Konstantinoplako jauregian zegoen leku berean. Santa Sofia elizaren aurrean. Azterketa formala, fundatzailearen hilobia, madrasa. Kupula zentral handi (23m diamero 43 altu), aintzikirik hainbat kupula txikiagoak eta semikupulak. Kupula handiak 4 ojiba. lau pertxinen gainean jartzen da (barrutik ikus daiteke) kupula bakoitzak hiru exedren gainean jartzen da. 6 minarete edo alminare dituena bakarra da, muezinak otoitz dei egiten zuena, Oinplano zirkularra. Haram (otoitz areto) bat eta shan (patio) bat da. Patioan iturri oktogonala bat dago. Haram handia da. 20000 azulejo urdinek kupulak eta barrualdea apaintzen dituzte. Elementu garrantzitzuena mihrab,... Continuar leyendo "Erromaniko Arkitektura: Estiloa, Identifikazioa, eta Azterketa Estetikoa" »

Anàlisi de La Vicaria de Fortuny al MNAC

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

La Vicaria de Marià Fortuny

Nom:
La Vicaria
Autor:
Marià Fortuny i Marsal
Cronologia:
1867-1870
Tècnica:
Oli sobre fusta
Estil:
Realista i preciosista
Tema:
Escena costumista o de gènere
Localització:
MNAC (Barcelona)

Context Històric de La Vicaria

A l’Europa del segle XIX, la burgesia consolida el seu poder i demana governs constitucionals i representatius, mentre els camperols i obrers, empobrits pels excessos del capitalisme, s’apleguen al voltant del socialisme i l’anarquisme. Els avenços científics i tecnològics es multipliquen. Es desenvolupa la filosofia Positivista d’August Comte, que només accepta l’experiència i l’observació com a mitjà de coneixement. Una nova visió que cerca l’objectivitat, anomenada Realisme, desplaça... Continuar leyendo "Anàlisi de La Vicaria de Fortuny al MNAC" »

Història del Cinema: Moviments Clau i Avantguardes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,51 KB

La història del cinema transcorre paral·lela a la successió d’avantguardes que han renovat els marges de la tradició artística. Les avantguardes acaben sempre institucionalitzant-se i propugnant un criteri ideològic i estètic compartit pels seus integrants. Característica: imitació. Hi ha una diferència entre els moviments derivats d’una avantguarda estètica i els que procedeixen d’una generacional en la indústria. Exemples: Free Cinema, Nouvelle Vague, Cinema Novo (Brasil). Nous moviments s’inicien per la ruptura. Manierisme: neix a Itàlia al segle XVI (estil posterior als grans Mestres de l’Alt Renaixement que es fomenta la seva imitació).

Expressionisme Alemany: Origen i Característiques

Origen: Segle XX, tendència... Continuar leyendo "Història del Cinema: Moviments Clau i Avantguardes" »

Arte Paleocristiano: Influencia del cristianismo y construcciones arquitectónicas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,37 KB

El arte paleocristiano se desarrolló en el imperio romano durante los siglos I y VI

Influencia del cristianismo en el surgimiento del arte paleocristiano

El arte paleocristiano fue influenciado por el cristianismo, especialmente en las paredes de las catacumbas.

Definición de catacumbas

Las catacumbas son cementerios subterráneos donde los cristianos enterraban a sus muertos y practicaban ceremonias religiosas. Eran excavadas en las afueras de las ciudades.

Principales catacumbas

  • San Calixto
  • Priscila
  • San Inés
  • San Sebastián

Carácter expresión formal del arte paleocristiano

  • Realismo
  • Síntesis expresiva
  • Estilización
  • Sentido religioso
  • Estilo funerario

Tipos de construcciones arquitectónicas del arte paleocristiano

  • Catacumbas
  • Basílicas

Loculo: Son tumbas... Continuar leyendo "Arte Paleocristiano: Influencia del cristianismo y construcciones arquitectónicas" »