Literatura tercer trimestre

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,58 KB

 

ALTRES AUTORS DE LA POSTGUERRA: eLS narradors + joves d la postguerra son: JOAN PERUCHO (1920-2003), jORDI SARSANEDAS (1924-2006), BLAI BONET (1926-1997), MANUEL DE PEDROLO (1918-1990). MANUEL DE PEDROLO: 1918-1990 Nascut a les Garrigues, origen familia noble, 1943 s'instal·Là a BCN i decidí dedicar-se a la literatura, va ser traductor, però va ser un autor oblidat. Durant els anys 60-80 va tenir molt d'èxit en les seves vendes. OBRA: va fer diversos registres, s'inicià amb la poesia i teatre pero va obtenir el major ÈXIT amb les novel·les i els reculls de contes, mes de 100 títols de tots els gèneres, Pedrolo va explorar TEMES, CORRENTS I GÈNERES LITERARIS, TÈCNIQUES NARRATIVES I REGISTRES, temes + innovadors o impactants, tema general: la solitud de l'individu modern. OBRES D TEATRE: CENDRA PER MARTINA (e. 1952-p. 1965), AVUI ES PARLA DE MI (1953-1964), FORT COMPONENT POLÍTIC I SOCIAL: UN AMOR FORA CIUTAT (1959-1970), TOTES LES BÈSTIES DE CÀRREGA (1965-1967), TEMPS OBERT (1963-1969), 11 NOVEL·LES D'EXPERIMENTACIÓ DE LES TÈCNIQUES NARRATIVES: ESPAIS DE FECUNDITAT IRREGULAR (1973), S'HAN DEIXAT LES CLAUS SOTA L'ESTORA (1978), OBRES DE GÈNERE, DESTAQUEN LES POLICÍAQUES: JOC BRUT (1965), MOSSEGAR-SE LA CUA (1968) i dues de CIÈNCIA FICCIÓ: TRAJECTE FINAL (1975), MECANOSCRIT DEL SEGON ORIGEN (1974), molt conegut x aqesta obar. "EL REGRESSIU" inclòs en el llibre TRAJECTE FINAL, se situa en una societat del futur en explosió demogràfica, apareix 1 malaltia consistent en el rejoveniment cap al naixement dels ancians. LES DARRERES GENERACIONS DE NARRADORS CATALANS: Decadència i el final de la dictadura franqista. Dècades de 1960 i 1980 la narrativa catalana va mostrar 3 TENDÈNCIES PRINCIPALS: a) Novel·les de SAGUES FAMILIARS (voluntat historica i de recuperació, la memoria aturada pel franqisme, EX: RAMONA ADÉU I EL TEMPS DE LES CIRERES- MONTSERRAT ROIG, b) Novel·les que PLANTEGEN UNA FUGIDA CAP A ALTRES MONS (ex: ONADES SOBRE UNA ROCA DESERTA- TERENCI MOIX, L'UDOL DEL GRISO AL CAIRE DE LES CLAVEGUERES- QUIM MONZÓ). c) Novel·les amb una GRAN REVOLUCIÓ FORMAL (mescla de gèneres i registres, EX: L'ADOLESCENT DE SAL - BIEL MESQUIDA). Consolidació del SISTEMA DEMOCRÀTIC a Espanya i Catalunya, s'obre 1 de les etapes + riqes de creació i difusió de la narrativa catalana, entrada de la LECTURA EN CATALÀ AL SISTEMA ESCOLAR, es produeix la irrupció al món literari dels mecanismes del MÀRQUETING i dels autors vinculats als MITJANS AUDIOVISUALS, edició en castellà es creixent i rarament en llengua catalana. ALGUNS AUTORS CONTEMPORANIS: BALTASAR PORCEL: aNDRATX 1937, narrativa com el periodisme, producció narrativa en la línia del realisme socialment compromés (LA LLUNA I EL CALA LLAMP 1963, ELS ARGONAUTES 1968, CAVALLS CAP A LA FOSCA 1975 amb 1 llenguatge poètic i de lluita x la vida i la llibertat, ULISSES EN ALTA MAR 1997 amb un realisme màgic + cosmopolita i ambient polític d BCN).




MONTSERRAT ROIG: BCN 1946-1991, periodisme, interès històric en l'obra d'investigació (ELS CATALANS ALS CAMPS NAZIS 1977), s'inicià a la narrativa amb obres on volia recuperar la memòria de la petita burgesia dl s. XX (RAMONA ADÉU 1972 i EL TEMPS DE LES CIRERES 1977 amb interessants personatges femenins), nova etapa + endavant lligada a percepcions personals (L'HORA VIOLETA 1980) i va recollir els seus ultims treballs periodístics (DIGUES QUE M'ESTIMES ENCARA QUE SIGUI MENTIDA 1991). QUIM MONZÓ: Barcelona 1952, reporter i autor d'obres experimentals (L'UDOL DEL GRISO AL CAIRE DE LES CLAVAGUERES 1976) i optà  x un estil nou (UF, VA DIR ELL 1978) autor de referència permanent potser + pel contes i el periodisme  q x les novel·les  (LA MAGNITUD DE LA TRAGÈDIA 1989 i reculls de contes seus son OLIVETTI, MOULINEX, CHAFFOTEAUX ET MAURY 1980 i EL PERQUÈ DE TOT PLEGAT 1993. AL 1999 va reunir els contes en 1 volum "VUITANTA-VUIT CONTES", mestre en el treball de la llengua i la recerca de matèria literària, fugint de la metàfora i la superficialitat, sovint utilitzava l'ironia i la complicitat del lector.  JESÚS MONCADA: Mequinensa 1941- BCN 2005, creació i traducció, escriptor , dibuix i pintura, va estudiar magisteri, treballava en 1 editorial amb PERE CALDERS, les seves obres es van traduir a 12 llengües diferents. món literari en qè la memòria de la gent adopta dimensions de misteri i fets extraordinaris (CONTES DE LA MÀ ESQUERRA 1973, EL CAFÈ DE LA GRANOTA 1985, principals novel·les: CAMÍ DE SIRGA 1988 amb diferents punt de vista i del present-passat i l'ironia amaga l'elegia, LA GALERIA DE LES ESTÀTUES 1992. CARME RIERA: Palma 1948, docent unviersitària, va començar amb 1 reculls de contes de gran ressò TE DEIX AMOR LA MAR COM A PENYORA 1975, JO POS RES TESTIMONI LES GAVINES 1977 plens d'intimisme i lirisme, UNA PRIMAVERA PER A DOMENICO GUARINI 1980, DINS EL DARRER BLAU 1994 amb força sofistificació tècnica i - lirisme. JAUME CABRÉ: BCN 1947, narrador, guionista televisiu i autor juvenil, contigut històric de diverses èpoqes (LA TERANYINA 1984, SENYORIA 1991, L'OMBRA DE L'EUNUC 1996, LES VEUS DEL PAMANO 2004 es una novel·la ambientada en un poble del Pirineu just dspres d'acabar la guerra, s'han fet diferents traduccións i té una elaboració narrativa i reflexió sobre la creació artística). J-AMAT-PINIELLA: 1913-1974, va treballar com a periodista, escola militar, participa a la guerra civil i fuig a França al 1939, els alemanys el porten a un camp d concentració, la seva novel·la té a veure amb la seva experiència al camp de concentració, la novel·la explica la història de la mili q es un reportat republicà i sobreviu gràcies al dibuix, aquesta novel·la no és massa coneguda (K.L REICH 1945-1946 és una èpica), novel·les: LA LLUNYANIA 1940-1946, EL CASINO DELS SENYORS 1956, RODA DE SOLITARIS 1957, LA PAU A CASA 1959, LA RIBERA DESERTA 1966.