Familias

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,42 KB

1. Familíes multiproblemàtiques. Característiques: - l'existència de comportaments problemàtics o alteracions psicosocials en un o més membres de la família. - la incapacitat dels pares per assumir la seva funció o el deteriorament de la cura filial. - el deteriorament de la relació conjugal. - incapacitat per exercir les funcions corresponents dins la unitat familiar. - la persistència de situacions desestructuradores com ara l'alcoholisme o la drogoaddicció en l'entorn familiar. - maltractaments físics o psíquics i abusos sexuals. - situacions estructuals de desocupació amb dificultats d'inserció a  causa de desavantatges personals i socials. - entorn poc a propici i desconexió de la família extensa. - falta d'objectius de futur. - la dependència dels serveis i professionals externs. El context de les famílies multiproblemàtiques: el seu nivell social, cultural i econòmic acostuma a ser baix o molt baix tot i que no sempre s'ha de donar aquesta condició.  la desorganització econòmica i vivencial acostuma a ser una constant d'aquestes famílies. en l'habitatge no sol haver habitacions destinades als infants i separades de les persones adultes, no se segueixen pautes d'horaris ni rituals, els seus membres no tenen espais privats que permetin mantenir un cert ordre. DOC: Factors de risc de les famílies multiproblemàtiques: a) personals: - manca d'habilitats. - dèficit per afrontar situacions de crisi i estrès. - història personal (experiències de maltractament). - problemes de salut ( addiccions i malalties). - problemes de son i alimentació. - autoestima baixa. - conducta antisocial. b) familiar: - desestructuració( model agressiu i antisocial). - problemes d'alcoholisme. - autositarisme. - relacions de parella conflictives. - embarassos no desitjats. - maltractaments entre la parella. - maltractaments cap als fills. c) escolar / socials: - canvis freqüents d'escola. - manca de relació entre mestre i alumne. - esdeveniments vitals. - pressió de grup. d) culturals: - violència. - clima social sexista. - influència dels mitjans de comunicació. - rigidesa del rol de gènere. 1.2. Configuració de la família multiproblemàtica: podem distingir quatre configuracions bàsiques de famílies: a) pare perifèric: el pare es caarcateritza pel paper secundari que té en la familia, tant afectivament com econòmicament. acostuma a estar llargues temporades fora de casa, això fa una relació amb els fills precària. b) parella inestable: és la formada per cònjuges o parelles de fet en edats primerenques, la joventut dels quals no els ha permès tenir els recursos econòmics mínims per crear una família i mantenir-la. la relació d'aquestes parelles es caracteritza per la conflictivutat i la confusió. els seus fills pateixen les conseqüències de la seva immaduresa i sovint acaben a càrrec dels pares. c) dona sola: es caracteritza per ser un nucli familiar en el qual la dona decideix portar tota sola la càrrega de pujar els fills, fruit de relacions que no han arribat a consolidar-se. en aquests casos l'actuació dels serveis socials s'adreça tant a la mare com als infants. d) família petrificada: són families que han viscut un fet sobtat i traumàtic que provoca canvis en el funcionament familiar, interfereix en els rols dels seus membres i els incapacita funcionalment. el nivell socioeconomic sol ser superior a altres tipologies familiar i les manifestacions varies segons la familia. 1.3. Els menors a les families: algunes de les conseqüències són les següents: - retard maduratiu en el llenguatge, en la pràctica psicomotora, en l'afectivitat.. - problemes i dificultats en els primers anys de l'ensenyament a causa de l'absentisme i el retard escolar. - problemes de relació amb els companys i companyes. - escassa o nul·la participació en activitats escolars a comunitàries. - comportaments antisoacials en els adolescents i abandonament dels estudis com a conseqüència del fracàs escolar. 1.4. L'atenció a les famílies: segons quin sigui el cas familiar, es pot rècorrer a les institucions següents: a) institucions sanitàries: quan es presenten problemes relacionats amb l'alcoholisme, la drogoaddicció, la sida, l'hepatitis i tota mena de patologies psiquiatriques. b) institucions socials: s'hi recorre en casos d'habitatge o dificultats en relació amb l'habitatge d'atur, de pobresa o de maltractaments. c) institucions d'ensenyament: s'hi recorre si es produeix absentisme escolar continuat o rastorns d'adaptació escolar freqüents o greus. d) institucions judicials: segons el cas es pot apel·lar a la justícia civil, administrativa o penal, o fins i tot a totes, ja que moltes vegades es produeixen comportaments delictius.

2. Valoració de la situació familiar: algunes de les tècniques més habituals per obtenir informació són genèriques com ara totes les variants de l'entrevista, la recopilació documental i l'obserrvació. per recollir informació sobre la família i la seva funció hi ha tècniques específiques  algunes de les més importants són el genograma, test d'apgar familiar, mapa familiar i l'ecomapa. 2.1. Genograma: la familia formada per un grup de membres vinculats per una sèrie de relacions que es poden representar gràficament amb un genograma. es tracta de dibuixar l'arbre familiar d'una persona, la qual cosa permet comprendre gràficament l'estructura i les relacions familiars. a) identificació de persones: utilitza uns símbols per representar els membres familiars. la dona es representa amb un cercle i l'home amb un quadrat. es parteix d'un individu en relació amb el qual s'estableixen les relacions; aquest individu és la persona identificada o persona clau, que distingim dels altres amb una doble línea. En cas de defunció, a l'interior del cercle o del quadrat hi posem una X i, xifres anotem l'edat en què va morir. a la part de la dreta s'indica la data de naixement i a l'esquerra la de la mort. b) unions i separacions: per representar els tipus d'unió es fan servir línies de connexió  que indiquen la relació biologica, les unions legals i les unions de fet. les separacions s'assenyalen amb una línia perpendicular i els divorcis amb dues. tmb s'anota l'any en què es va celebrar el matromoni i l'any en que es va produir la separació o divorci. si la parella no està casada, la línia que els uneix és discontinua; tmb s'indica la data en que van començar a conviure. c) fills i filles:  els embarassos s'indiquen amb un triangle. les morts en néixer es representen amb un cercle o un quadrat amb una creu al centre. els avortaments espantanis s'indiquen amb un cercle petit farcit, i els induïts amb una creu. els bessons s'indiquen amb dues línies convergents; si son identics, univitel·lins, s'afegeix una línia d'unió entre ells. els fills adoptats pengen d'una línia de punts. Tingues en compte: els genogrames es poden completar amb més informació; - dates de naixement i defunció. - edats. - nivell d'educació. - professió. - els comportaments dels membres de la família. - aspectes emocionals o mèdics. - aspectes relacionats amb èxits, fracasos, migracios, canvis de relació.... 3.2. Actuacions en el nucle familiar (problematics): convé establir col·laboracions amb el centre educatiu del menor de cara a prevenir i detectar noves situacions de risc. cada comunitat autonoma estableix els seus propis recursos i itineraris d'intervenció, els més habituals són: els programes de prevenció i l'atenció a la família mitjançant els plans de millora. a) programes de prevenció: tenen com a obje la intervenció en families en situació de risc, es a dir, families en les quals s'han detectat mancances que dificulten el benestar i el desenvolupament integral de l'infant, i on mateix entorn familiar i l'entorn social es poden veure abocats a situacions més greus. alguns són: - atenció especialitzada a famílies: els destinataaris són les families que es troben en una situacio de dificultat concreta i que necessiten suport i orientació des del punt de vista psicologic, educatiu, social i lúdic. - suport a families monoparentals: l'objectiu és donar suport, xq puguin superar les possibles dificultats socials i complir correctament les funcions parentals. - mediació familiar: s'adreça a parelles en situació de trencament. la seva finalitat és facilitar un punt de trobada en el qual les parelles poden arribar a acords de la manera menys conflictiva possible i es poden ocupar dels fills, encara que no hi hagi convivencia conjugal. - orientació i intervenció familiar: l'objectiu és atendre els problemes relacionats amb els processos de conflictivitata familiar mitjançant un servei de suport i atenció psicologica, sobretot si s'han d'afrontar situacions de risc de desestructuració familiar o de separació o divorci que comportin un alt cost emocional. - punts de trobada familiar: espais neutrals de trobada entre el menor i el progenitos que no en té la custodia o altres membres de la familia. b) el pla de millora: són documents contractuals en que s'estableixen els objectius que han d'assolir en relació amb l'assumpte de que es tracti, inclou tres aspectes: - a nivell individual. - a nivell familiar. - a nivell social.

Entradas relacionadas: