Volta de la capilla sixtina i judici final

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,87 KB

 

Aquesta escena té el punt culminant en els més de 400 personatges representats en el Judici Final. Les figures emergeixen dun cel blavenc on suren amb seguretat i energia. Els personatges estàn situats en diversos plans, pintats mitjançant escorços que anticipen el Manierisme i el Barroc i que creen una sensació de moviment i reforcen la tensió i el dramatisme. Hi ajuda l’expressivitat impressionant dels rostres (terribilità), sobretot el de Crist.

Pel que fa al color, destaquen el violeta i el verd ( colors litúrgics) a la volta, i els ocres en les encarnacions dels cossos nus del Judici Final. A instàncies de la Consagració del Concili de Trento , el papa Pau IV va ordenar retocar l’obra; al Segle XX es van restaurar les pintures, gracies a això la volta i el Judici Final ofereixen un cromatisme fort i lluminós.

TEMÀTICA


M. Angel va idear un programa iconogràfic bíblic dividit en 3 Registres:

-Primer registre:

Arrenca des de les parets, sorgeixen a ambdós costats de les Llunetes de les finestres, es representen els avantpassats de Crist.

-Segon registre:

A ambdós costats, es representen personatges Que van anunciar larribada del Messies: 7 profetes, que apareixen a lAntic Testament, i 5 sibil·les, sacerdotesses de la tradició grega.

-Tercer registre:

A la Part central es distribueix lespai en 9 franges rectangulars, dins es representen passatges del llibre del Gènesi: La Separació de la llum i les tenebres, la creació dAdam, La Creació dEva, el pecat original i lexpulsió Del Paradís, el Sacrifici de Noè, el Diluvi universal, i lembriaguesa de Noè.

El Judici Final representa larribada Del dia en què Crist valora el comportament humà. Presideix lescena De la figura del Crist Jutge, amb la mà dreta Aixecada amb un gest dautoritat, acompanyat De la Mare de Déu.

Al voltant de Crist Jutge hi ha representada Una cort de profetes, apòstols i sants. Destaquen sant Pere, amb les claus, i sant Llorenç i sant Bartomeu, el darrer representat amb el rostre de M. Angel, i amb els símbols del martiri: una graella i pròpia pell, Respectivament.

A lesquerra Hi ha els condemnats, llençats a linfern pels àngels justiciers. A linfern els espera Caront ( personatge mitològic que amb una barca porta les animes impures al jutge Infernal, Minos, i davant de Levitan, monstre marí que simbolitza el Caos).

A la dreta shi Representen els salvats , pugen al cel ajudant-se els uns als altres. Finalment, a les dues llunetes de la part superior shi Pinten els àngels portadors dels símbols de la Passió de Crist: la columna, la Creu, els claus i la corona despines.

MODELS I INFLUÈNCIES

Miquel Angel va agafar nombroses referencies (artístiques i literàries). Va recórrer als models de les estàtues clàssiques, als frescos de Signorelli a la Catedral d’Orvieto, Pintures del Bosch per a lelaboració de les figures.

Linfluencia De M. Angel en lart occidental ha estat enorme. El Seu domini en la concepció volumètrica Del cos humà, aconseguida per la realització destudis anatòmics, ha influenciat Artistes del Barroc, com Caravaggio i Rubens, i del Segle XX, com Delacroix.


Entradas relacionadas: