Villa capra

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

 

Templet de Sant Pere in Montorio, il bramante, 1502-1510, alt ren, Roma.

El templet de Sant Pere in Montorio, una obra menor però molt significativa de l’arquitectura de Il
Bramante, respon a un encàrrec votiu dels Reis Catòlics d’Espanya, que van prometre la construcció d’un temple a Roma al lloc a on presumptament va patir martiri Sant Pere en commemoració de la derrota i expulsió dels moriscos de Granada l’any 1492. Mostra de la voluntat de poder espanyol en les decisions catòliqües, el templet és alhora una mostra efectiva de la determinació i el desig dels poders terrenals d’identificar-se amb l’antic poder dels cèsars i d’influir en el poder espiritual de l’Església.
1.Imitació de les característiques estilístiques de l’arquitectura clàssica romana.
2. Ornamentació austera i d’inspiració clàssica.
3. Priorització de la visibilitat estructural.
4. Disseny basat en l’ordre geomètric.
5. Sistema constructiu combinat

El templet és de planta circular,de 4.5 m. De diàmetre intern i 10 m. De diàmetre extern (la perístasi). El cos de l’edifici és cilíndric, de dos nivells amb una alçada total de 12.5 m., es troba elevat sobre una escalinata de 6 graons i un petit podi sobre el que descansen 16 columnes d’estil toscà sobre les quals reposa un fris d’estil pseudo-dòric amb 48 mètopes i
tríglifs, i a sobre del qual trobem una balustrada. Exteriorment, la nau principal (primer nivell)
Mostra quatre portes arquitravades i vuit nínxols que alternen remats en mitja cúpula i arquitraus, entre els quals
trobem quatre petites obertures accentuadament verticals. El segon nivell, de diàmetre inferior al perímetre columnat, també mostra una alternança entre nínxols rematats amb mitges cúpules i arquitraus i quatre obertures. La coberta la formen un tambor i una cúpula feta amb conglomerat de ciment i recoberta de plom, a la antiga manera romana. L’interior del templet, de tamany molt reduït, té com a centre la cripta a on Sant Pere, segons la tradició, patí turment, que es troba situada sota el nivell de l’escalinata d’accés i a la que es baixa per una breu escalinata ubicada a la part posterior de l’edifici. Tot el temple està fet en marbre tarvertí ROMà, exceptuant el fust de les columnes, el podi i escalinata, fetes de granit gris; elsornaments interns són d’estuc daurat i marbres diversos.

L’edifici és religiós (una capella) i malgrat les seves modestes dimensions i el seu caràcter votiu, és considerat una obra mestra de l’arquitectura del’Alt Renaixement per diversos motius. Primer, per la seva perfecció formal, admirada ja en el seu temps per arquitectes de la volada de Sebastiano Serlio o Palladio:tot l’edifici es troba perfectament articulat a partir d’una forma (el cilindre) i de relacions numèriques de 1/2i 1/3. Segon, per la perfecció amb la que Bramante recupera i aplica les ensenyances de Vitruvi, el gran referent ROMà de l’arquitectura renaixentista. Tercer, pel seu elegant simbolisme, a on tradició cristiana i pagana queden perfectament integrades. 

Villa Almerico Capra o Rotonda, andrea di pietro palladio,1566-1585, clacissisme palladia,manierisme, Venècia ita 

Encarregada a Palladiol’any 1565 i iniciada l’any següent pel prelat i comte Paolo Almerico, la villa
Almerico Capra o Rotonda respon plenament a les característiques del gust dels seus comitents i del seu temps. Així,renunciant parcialment a la sobrietat de l’arquitectura renaixentista del quattrocento, l’arquitectura manierista en general i palladiana en particular
cerquen en les formes més estilitzades de l’arquitectura hel·lenística la seva font d’inspiració i en la vida arcàdica el seu model, fusionant l’ordre i la bellesa dels temples grecs i la funcionalitat de l’arquitectura civil romana. L’edifici, projectat i en gran part realitzat per Palladio, fou acabat per l’arquitecte vènet Vicenzo Scamozi.
1.Recerca del rigor geomètric alhora que la bellesa visual.
2. Integració harmoniosa amb el paisatge.
3. Inspiració en els models clàssics greco-romans.
4. Recerca simultània de funcionalitat i bellesa formal.
5. Unificació estilística sota les idees de bellesa clàssica i gràcia manierista.


La villa Almerico Capra és un edifici de planta quadrada, fet de pedra i marbre, de construcció arquitravada i d’arcs, de dimensions mitjanes, distribuït en una doble simetria ortogonal en planta, de manera que mostra quatre façanés idèntiques, orientades a 45o respecte als punts cardinals i que reprodueixen una pronaos hexàstila d’ordre jònic muntada sobre un podi amb escalinata. Internament l’espai s’articula al voltant d’un espai central que assoleix tota l’alçada de l’edifici i que es tanca en una
volta inspirada en la mítica volta del Panteó de Roma . Com moltes
de les construccions palladianes, la distribució dels pisos segueix el model explicat en els seus QuatreLlibres d’Arquitectura: un primer nivell de mig pis d’alçada, a on s’ubica el celler i les estances fresques de la casa; un nivell principal d’un pis d’alçada o planta noble; i un últim nivell de mig pis d’alçada amb habitacions privades i despatxos. La austera ornamentació exterior contrasta amb l’exuberant decoració al fresc de les seves estances nobles, no prevista inicialment per Palladio, realitzada durant el Segle XVII.

L’edifici és civil, concretament de tipus domèstic. A diferència de altres villes de Palladio, la villa Almerico Capra no era un complex d’explotació
agrària sinó un edifici de descans al qual els seus propietaris es retiraven durant l’estiu per gaudir de les excel·lències de la vida arcàdica, model de vida d’inspiració clàssic que defugia la ciutat i buscava en el camp els seus valors essencials. És per aquest motiu que aquesta villa, tot i ser la més coneguda de les obres vènetes del Palladio, és una excepció dins de la seva obra arquitectònica, caracteritzada per construccions alhora funcionals i formalment excel·lents.

Entradas relacionadas: