Trenbidearen lege orokorra

Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,17 KB

 

2- AZTERKETA Lehenengo bi lerroetan, Sarreran legearen emaileak agertzen dira sabe lla Fernando VII aren alaba, 1844tik, erregina dena, adin nagusitasuna errekonozituta. Gorteak, monarkia konstituzionala denez erreginak Gorteekin batera gobernatzen du are gehiago aurrerakoiak agintera iritsi zirenean Hurrengo erroetan 6 artikulu agentzen dira: 4. Eta 6. Zein diren trenbidearen eraikitzaileak: gobernua, partikularrak eta elkarteak, azken hauek beti gober onespenarekin bakarrik 8. Artikuluan zehazten da nola erabiliko diren inbertsio publikoak. Beraz garbi ikusten da gobernuak bultzatuko duela eraikuntza.
Kontuan hartu behar da Espainiako iniziatiba pribatuak interes gutxi daukala inbertsio industrialetan, burgesia industriala ia ez delako existitzen, eta aristokrazia lurjabeak beste interes batzuk dituelako, errentak kobratzea esate baterako. 19 eta 20 artikuluetan, beste aspektu interesgarria jorratzen da: kapital atzerritarraren parte hartzea, bertan esaten da, Estatuak babestuko dituela kapital hauek, eta gainera inportatzen diren burdin produktuentzat eta materialentzat, arantzelak ezabatuko direla. Argi geratzen da beraz, Estatuaren lehentasuna trenbidearen eraikuntza azkartzea dela, xix. Mendeko garraio iraultza handia izan zena. Hala ere, geroago esango den bezala, produktu siderurgiko atzerritarren sartzeak ondorio kaltegarriak ekarriko ditu Espainiako siderurgiarentzat. Azkenik, 30.Artikuluan, trenbideak izango duen zabalera zehazten da: metro bat eta 80 zentimetro. Honi buruz esan behar da Espainiako zabalera Europakoa baino handiagoa zango dela. Hori justifikatzeko atzerritik etor zitekeen eraso militarra aipatzen zen, baina benetako arrazoia, Espainiak duen erliebe menditsua zen, horregatik lurrun makinek indar gehiago behar zuten maldak gainditzeko, eta hand iak eta pisuzkoak ziren. Gaur egun gauza jakina da nahikoa izango zela, potentzia gehiago izateko, lokomotorak luzeagoak izatea, ez zabalagoak. Erabaki hau oztopoa handia izan da urte luzeetan auzoko herriekin komunikazioa izateko

3- RUZKINA. Testua garai historiko baten adierazlea da, hain zuzen Isabel aren erregealdiko Biurteko Progresistarena eta azki garai horretan gertatzen diren aldaketa omikoena. Isabel ren garaian, aurrerakoiak agintean daudela, "Vicalvarada pronuntziamendua gertatu ondoren, modernizazio ekonomikoaren hasiera gertatus Politika ekonomiko berrianen ardatz nagusia desamortizazioa izan zen: 1855ek legearen bitartez Madozen desamortizazio zibila gertatu zen urjabetza era gindakoak udalerrien lur komunalak izan ziren, eta lortutako diruarekin trenbidearen finantziazioa gertatu zen. Beste lege batzuk ere aldarrikatu ziren: atzerriko kapitalak erakartzeko, bankuen kreditu jarduera bultzatzeko eta trenbidea eraikitzeko aztertzen duguna hain zu zen- Azken finean industrializazioa eta aurrerapena statu nahi zituzten legeak. Aldarrikatu ziren: Bankuen Legeak (1856), Espainiako Bankua sortzea arri zuen Espainiako industrializazioa, egia esateko, atzerapen handiz gertatu zen Europako beste herrialde batzuen aurrean, batez ere Britain Handiaren aurrean Nekazaritzaren indarra handia bazen ere, industrializazioaren hastapenak gertatu ziren e honetan, baina kostaldeko inguruetan gehienbat: Bizkaia, Gipuzkoa, Katalunia, Asturias eta Andaluziako ngurune batzuetan baino ez. Espainiako barnealdea industrializazio-prozesutik at geratu zen oraindik. Lege honen bitartez burdinbidea eraikuntza azkartzen da, izan ere, ordura arte, kilometro gutxi batzuk besterik ez zeuden (Bartzelona Mataró eta Madril Aranjuez). Atzerapen horren arrazoiak asko dira: Egitura orografiko desegokia, geldialdi ekonomikoa atzerapen teknikoa inbertitzeko prest zegoen kapital pribaturik ez egotea, diru-sarrerarik gabeko Estatua eta ezegonkortasun politikoa, gerra zibilak tartean. Horrela industrializazioan ezinbestekoa den merkatu nazionala antolatzeko garraiobide egokia izateko urratsak ematen dira 1855eko Trenbidearen Lege honen bitartez. Baina benetako bultzakada, enpresari atzerritarrek emango dute, belgikarrek, frantsesek eta ingelesek, Frantziatik eta Britainia Handitik ekarritako materiala erabiliz; hala, bada, Espainiako eta bereziki Bizkaiko industria siderurgikoak ez zuen etekinik atera hortik Gainera trenbidearen egitura diseinatzerakoan sare erradiala erabili zen periferia eta hiriburua ondo komunikatzeko eta meategiak ondo lotzeko horrela itsas portuekin. Beraz, eraikuntza ez zen egin Espainiako eskualdeko modu harmoniatsuan lotzeko, interes atzerritarrak asebetetzeko baizik, hori izan zen gobernuak ordaindu behar izen zuen faktura, haiei erraztasunak ematearen truke. Modu guztietara lehen urratsa izango da merkatu nazionala artikulatzeko.




Entradas relacionadas: