Tipus de veritats

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB

1. Els mites (trets compartits)

És el primer intent de comprensió del món i de l’ésser humà

Es limita a descriure el món

És d’autor desconegut / col·lectiu

Es presenta en forma de relat imaginari amb personatges legendaris


Caràcter narratiu


Dóna pas al logos


2. Metafísica

S'ocupa de l'ésser de la totalitat de les coses, de la substància primera



3. Lògica

Estudia els raonaments en la seva expressió lingüística i en determina la validesa



4. Epistemologia

Cerca explicar què és el coneixement, en què consisteix i es pregunta què és conèixer



5. Ètica

Reflexiona sobre la conducta humana, les accions i els costums. Tracta sobre la moral



6. Estètica

És la branca més recent de la filosofia. Tracta sobre l'art i la bellesa



7. Opinió

Són apreciacions subjectives que no es recolzen en cap prova. Per tant, no es una forma de coneixement



8. Creença

Dubtem sobre el compliment d’algunes d’elles, i de les altres, encara que n’estem segurs, no podem demostrar la seva veracitat. Per tant, tampoc es una forma de coneixement.


9. Coneixement

El coneixement és una explicació de la realitat que comprèn les seves causes i en pot predir algunes conseqüències



10. Abstracció

L’abstracció és el procés mitjançant el qual formem conceptes i els utilitzem



11. Evidència

Un coneixement és evident quan produeix una certesa que ens impedeix dubtar de la seva veritat. En unes altres paraules, tenim certesa d’un coneixement quan és impossible que sigui fals.


12.Dogmatisme

Podem adquirir coneixement segur i universal i tenir-ne absoluta certesa. Hi ha, a més, progrés en el coneixement, de manera que cada vegada sabem més coses.


13.Escepticisme

En oposició al dogmatisme, l’escepticisme moderat dubta que sigui possible un coneixement ferm i segur, mentre que l’escepticisme radical arriba a negar aquesta possibilitat.


14. Criticisme

El coneixement és possible, però mai és definitiu, sinó que ha d’estar subjecte a constants revisions i crítiques


15. Relativisme

No és possible un coneixement objectiu i universal. No hi ha veritats absolutes, només opinions particulars



Entradas relacionadas: