Teoria de la realitat de Plató
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,72 KB
Les
Influències filósòfiques de Plató són tots els
Filòsofs anteriors a ell:
Heràclit
del que pren el sentit de la dialèctica; de Pitàgores la geometria;
Sòcrates
Del que agafà part de les seves doctrines i a qui dedicà quasi tots els seus
Diàlegs;
Parmènides en totes les
Seves teories sobre les Idees i la realitat de l’esser... Li preocupà per sobre
De tot l’antítesi Heràclit-Parmènides per arribar a una síntesis en la doctrina
Del coneixement.
En resum, la preocupació principal de Plató era la Política: la Seva pretensió és fundar la Polis, l’Home, l’Estat en l’ordre etern de l’ésser; Això únicament ho pot fer el filòsof, o el Rei, sempre i quan arribi a ser Filòsof.
Teoria De les idees: Divideix la realitat en dos: un que és el món sensible que és el que nosaltres Coneixem i és una realitat aparent i el món De les idees és el món verdader.
El món sensible és
Afectat pel canvi, pel moviment i pel temps i aquí hi trobem les coses que són
Alterables, inestables i temporals, en canvi en el món de les idees no existeix res de les tres anteriors coses
I en aquí hi ha idees (les Idees són les entitats més perfectes, existents no
Sols fora de la nostra ment sinó, fins i tot, en un altre món)
Que són invariables i eternes.
Les idees
Són superiors a les coses però Plató anirà més enllà i dirà que les coses són
Copies de les idees, és a dir, que les coses existeixen perquè aquella idea
Existeix. Hi han diferents graus d'idees comencen amb la idea de cosa, idea
Matemàtica, idea de valors i per últim la que té més importància és la idea de
Bé.
Per Poder conèixer a les idees tenim que ascendir pel diferents nivells del Coneixement:
Un primer nivell que és
1
la
Eikasia, que és un coneixement molt limitat basat en l'observació sensible,
Per sobre d'aquest està
2
la
Pistis que Plató diu que implica una creença raonable perquè intentar donar
Explicacions sobre el fenòmens però es basa en la realitat aparent, aquest dos estan
En el món sensible i per tant ens proporcionen un saber poc fiable i és diu Doxa i per deixar aquest món poc fiable
Hem d'avançar a allò verdader, la
3
Dianoia
O raonament, aquest implica un nivell de coneixement superior perquè ens possibilita
Conèixer les idees fins a les idees matemàtiques i per conèixer les idees superiors
Hem d'arribar a la
4
Noesi,
A la que arribem mitjançant la dialèctica que ens ajuda a conèixer la jerarquia
Que hi ha entre les idees i aquest dos últims formen l'Episteme que és el coneixement verdader.
2. Plató Recorre els mites per poder explicar el seu coneixement i en el Mite de la caverna que és presenten els 4 nivells de coneixement, imaginem uns Homes que viuen en una caverna l'entrada de la qual està oberta Cap a la llum, Imaginem Que els habitants d'aquesta caverna tenen les cames i el coll lligats I només veuen una hombre que son a conseqüència del foc i unes estatues per Tant per a ells això sria la realitat però es dona el cas que un dels presoners Aconsegueix fugir i veuria que tot es fals i que aonsegueix sortir de la Caverna i per tan es dona que el Sol és causa de totes altres coses visibles.
1.D'entrada
Els diferents graus ontològics de la realitat: els gèneres del sensible i l’intel·ligible,
Juntament amb les seves subdivisions: les ombres són les aparences sensibles, i
Les estàtues, les coses sensibles. El mur és la línia divísòria entre ambdós. I
El Sol és la Idea de Bé.
2. Simbolitza els
Graus de coneixement: eikasia o
Imaginació i la pistis o creença per
Part del coneixement sensible; la dialèctica
I la noesis (intel·lecció pura) per
Part del coneixement intel·ligible.
3. L'aspecte ascètic i
Místic de Plató: la vida en la dimensió del sensible és la vida de la caverna,
Mentre que la vida intel·lectiva és el regne de la llum, és a dir, la
Contemplació del Bé i el diví.
4. Una concepció
Política: el filòsof ens parla del retorn a la caverna per part d'aquell que
S'havia alliberat de la presó. El retorn té com a objectiu alliberar als seus
Companys de les seves cadenes. És el retorn del filòsof-polític.
El vertader polític no és, per Plató, aquell que
Anhela el poder sinó aquell que usa el poder com un servei.