Teoria de la realitat de Plató

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,01 KB

 

TEORIA DEL CONEIXEMENT

Al·legoria osímil de la línia Món sensible-DOXA(opinió) donada pels sentits- ombres i imatges:
grau coneixement de eikasia(figuració) i disciplina
:art i literatura- coses (presocràtics) : pistis(creença) i física. Món intel·ligible- EPISTEME (vertader) coneixement a través de la raó- objectes matemàtics: dianoia(pensament) i mates i geometia- idees:noesi(intel·ligència) i filosofia.

Anamnesi o Reminiscència “Conèixer és recordar”.L’ànima reconeix allò que ja sap, no descobreix res nou. L’ànima per tant, és immortal i té una existència prèvia al nostre cos, on es troba amb les idees. Fins que va a parar en un cos i degut a la contaminació material ho oblida tot. Plató dóna com a solució a la paradoxa de Menó: un esclau aconsegueix resoldre un problema matemàtic utilitzant la raó i seguint la maieutica socràtica(ajudar l'interlocutor, especialment interrogant-lo, a descobrir la veritat).

Mite del carro alat –El Fedre Hi ha una part nostra que pertany al món sensible i una altre que accedeix al món de les idees. Per tant, trobem un dualisme antropològic entre l’Ànima (immaterial, té accés al món de les idees) i el Cos (sensible). L’ànima té tres parts / funcions: 1- Concupiscible : Allò que ens lliga a la materialitat, desitjos bàsics i elementals. Temprança. És la part que empeny l’ànima a caure al món material. CAVALL NEGRE 2-Irascible: És la voluntat, la força, la decisió... És la part que intenta recuperar les idees. CAVALL BLANC 3- Racional: “guia el carruatge”, prudència i saviesa. AURIGA. Els homes són desiguals per naturalesa, les tres funcions es troben en graus diferents depenent de la persona. La majoria estan dominats per la part concupiscible , alguns per la irascible i mol pocs per la racional.
Aquesta desigualtat es troba en l’organització social i jeràrquica de la societat.

Governant: Racionals Soldats: Irascibles Productors: Concupiscibles

La raó ha d’anar veient les idees i ha de fer el més llarg possible per conseguir les màximes idees possibles. Quan caiem metafoicament, perdem les ales i naixem. La raó, virtuts i vicis et defineixen.


Entradas relacionadas: