Sarcofag dels esposos fitxa tecnica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,95 KB

 

DESCRIPCIÓ FORMAL

Dos pisos, s’havien conservat la planta baixa. Dos grans espais: l’atrium (pati tancat) i el pristylum (pati porticat). Interior x passadís estret que mena a l’atrium, on destaca una obertura zenital (compluvium) al centre de la sala, terra amb una pila rectangular (impluvium) de recollir l’aigua de la pluja. Dos grans espais comunicats amb l’exterior (tabernae) el propietari, feia servir com botigues. Voltant de l’atri diverses habitacions (cubicula) x familiars…

Atri i peristil comunicats a través d’una passadís i la sala més grans, tablinum, habitació on rebia els clients que volia allunyar de la activitat de la casa, a la esquerra el gran menjador (triclinium). Absència de finestres a les habitacions, relaciones amb intimitat familiar o protecció dels béns. Poca presència de mobles.


TEMÀTICA

Casa unifamiliar on vivien de nivel social i econòmic alt. De dimensions modestes i sembla que era classes mitjana enriquida. El nom deriva que decora la terra del tablinum, representa escena teatral. Passadís de l’entrada, representa un gos lligat a una cadena amb la inscripció cave canem (alerta amb el gos).


SARCÒFAG DELS ESPOSOS

Autor: desconegut / Cronologia: 520 a.C. / Tipologia: grup exempte.

Materials: terracota policromada. / Mides: 2,20 x 1,41 m. / Estil: Etrusc

Tema: Funerari / Localizació: Museo Nazíonale di Villa Giulia (Roma)


CONTEXT

Origen problament oriental. Art etrucs fou art profundament marcat x les creences religiosos. Donava molta importància a la vida després de la mort.
Tenia costum de perpetuar la memòria del difunt, fos creant màscares de cera del finat o urnes funeràries (cendres). Només famílies pertanyents a l’aristrocràcia tenien prous mitjana  econòmics x poder construir sepulcres.

DESCRIPCIÓ FORMAL

Fet amb terracota. Tapa forma de kliné (llit), damunt, sobre el jaç esculpit, figures reclinades d’un home/dona en actitud plàcida i amable. Ell, darrere, presenta fort i protector, cos nu, descalç i cabell enrera cenyit. Dona, va vestida amb una túnica llarga grega (quitó), sabates acabades en punta, cobreix el cap amb una gorra frígida, escapen llarges trenes. Transmeten afectuosos a partir de les gestos de les mans. Rostres un Claró perfil geometritzant i hieràtic, destaquen forma ametllada del ulls, barbeta puntaxeguda i el somriure esterotipat. Policromia, pintats amb colors força virus.


TEMÀTICA

Funció de guardar les cendres de la persona morta, disposades a la part posterior un cop acabar el ritual d’incenereció. (Urna funerària).

Poble Etrusc gran respete pels seus déus i por a la mort. Difunt no havia mort del tot, sinó continuava viu, altre vida dins del sepulcre. Reproducir les cases de les persones mortes, decoraven les cambres mortuòries amb pintures al fresc que representaven escenes de dansa, banquets, genets, acròbates i animals i s’hi dispositaven manufactures i objectures quotidians destinats a acompanyar el difunt. Sarcòfags d’un matrimoni, celebrant un banquet, xerant. Esposa primer terme, no marginada de la vida social, participava activament en la vida pública, assistia a les festes, banquets,balls i jocs gimnàstics.


AUGUST DE PRIMA PORTA

Autor: desconegut / Cronologia: 20a.C.;còpia de l’any 14 d.C.

Tipologia: escultura exempta / Material: còpia de marbre d’un original en bronze desaparegut. / Mides: 2,04m (alt) / Estil: ROMà imperial

Tema: commemoratiu / Localizació: Musei Vaticano


CONTEXT

Trovar a l’excavacions a l’any 1863, Prima Porta, prop de Roma. Prototipus de retrat a peu l’emperador. Encarregada pel Senat de Roma, portada a les províncies x reforçar en els ciutadans el sentiments d’obediència al sobirà. Mostra conquesta i submissió, propaganda.


DESCRIPCIÓ FORMAL

Es presenta dempeus i descalça sobre un pedestal, vestit amb una túnica sobre la qual exhibeix una cuirassa musculada esculpida amb relleus i una capa (paludamentum) que li envolta la cintura i sobté amb el braç esquerra, sota la cama dreta hi ha la figura de Cupido a cavall d’un sofi. L'estàtua reprodueix al Model grec classic del dorifor de policlet i utiliza el famós contrapposto. El rostre reflecteix una bellesa ideal sinó que mostra les pròpies faccions individuals, barregen autoritat i humanitat. Voluntat més realista en els plecs del vestit i complements. Marbre policromat amb color vius, vermell i blau


TEMÀTICA

Representa l’emperador August (63-14 a/d.C.) amb indumentària militar. Funció la glorificació de la figura de l’emperador. Funció propagandista de la representación imperial, relleus de la cuirassa són escenes relacionades amb els déus i història militar. L’originari de bronze (20a.C.) anava calçat, en canvi la còpia després de la seva mort, la seva esposa Lívia va voler descalç (olimp). Cupido indica l'origen diví del cèsar.



Entradas relacionadas: