San agustin

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,94 KB

gizakai gorputzez eta arimaz osaturik gaude. gorputzak bere elikagaiak dituen bezala, arimak ere behar ditu; ezagutza eta zientzia. agustinen antropologiak platonismoaren eredu dualistari jarraitzen dio, gizakai arima hilezkor eta gorputz hilkorrez osaturik dago. ariman dago lehentasuna. gorputzaren elikagaiak ondasun amterialak dira. galkorrak, hilkorrak eta ez dute benetako zoriontasuna ematen. arimarenak, ordea, iraunkorrak dira eta arima purifikatzen dute. jainmkoaren grazia behar dugu gizakiok bekatariak baikara. jaimkoak bere irudia eta antszeko egin zuen gizakia baina jatorrizko bekatariengatik gaizkia egiten dugu. huts egitne dugu ez ezjakintasunagatik, jatorrizko bekatuarengatik jaiotzen garelako. agustinek jatorrizko bekatua eta jaimkoaren graziaren beharra ukatzen dugu: gizakiok ongia aukera dezakegu jainkoaren laguntzarik gabe. eszeptizismo absolutua ezinezkoa da. hiru ezagutza maila bereizten dira: 1.- ezagutza sentikorra: gauza aldakorrak 2.- arrazoizkoa: gauza sentikorrei buruzko juizioak 3.- kontemplazioa: betiereko ideiak. jainkoak argitzen du gizakiaren arima. egia kampoan ez, gizakien ariman, gure barnean bilatu behar dugu. jainkoaren existentzia ezagutzen da fedearekin ez ezik arrazoiaren bidez ere bai.ariman ditugun betiko ideiak unibertsalak dira.ezin izan ditut nik sortu ni aldakorra naizelako. betierekoa eta pertsona guztietara heltzen den zerbaitek sortu behar izan ditu.

san agustinek erromatar imperioaren gainbehera bizi izan zuen. garai hartan kristautasunaren eta filosofiaren arteko topaketa bi jarreren arteko norgehiakgoka gisa har daiteke: fedearen eta arazoiarena. greziar filosofiarentzat gizakiok mundua ezagutzen dute giza adimena edo arrazoiari ezker. kristauentzat, ordea, jainkoak giza adimena argitzen du fedearen bitartez. kristau jainkoa ongia, edertasuna... eta ideia perfektuekin parekatzne da. gizakiari buruz ere berezitasun bat ekarri zuen erlijio berriak, gizaki guztien berdintasuna. izan ere, jainkoaren seme-alabak gara duintasun berekoak. kristautasunaren garaipena kristau gizon ikasi batzuen lan intelektualari ezsker gertatu zen. kristau filosofo-teologo horien artean agustin dugu. agustin tagasten jaio zen. aita pagano eta ama kristaua zituen.gaztaroan kristau izateari utzi eta kartagon erretorika ikasi eta manikeo bihurtu zen. manikeismoaren biprintzipioak ongia eta gaizkia. biek gizakia eta unibertsoa nahi dituzte menperatu. milanen neoplatonimoa ezagutu zuen. hiponako apezpiku izendatu eta lan ugari idatzi zituen: jainkoaren hiria, aitorkizunak eta bizitza zoriontsuaz. teodosio emperadoreak kristautasuna imperioko erliji oofizialtzat hartu zuen. agustinen garaian polemika intelektual asko gertatu ziren. elizaren baruan pelagianismoa besteak beste. pelagiok zioen ez dagoela jatorrizko bekaturik, beraz, gizakiak ongia aukeratzeko gaitasuna dugu. hedonismoaren ordezkaria, zoriontasuna plazerrarekin parekatzen du. jainkoak ez dira gizakiez arduratzen eta heriotzaren ondoren bizitzarik ez dagoenez horren bledur ez dugu bizi behar. politikan ez dugu parte hartu behar.agustinek, ambrosioren bidez ezagutuko zuen patristika "elizaren gurasoak" eginiko kristau teologia da. idazle hauek fedearen maisutzat harut izan dira. moral estoikoa eudemonian oinarritzen da, zoriontasunaren lorpena. agustinek patristikaren barnean kokatu behar dugu. kristau teologiaren sintesi handia egin zuen

Entradas relacionadas: