Renaixement hispànic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,44 KB

UNITAT 5: Renaixement


Cronologia:


s. XV-XVII. Volen “renàixer” dels clàssics. No els hi agradava l'art gòtic. Son conscients que son “genis” i fan art. Neix a Itàlia .
Períodes: Quatrocentto (1400): creatiu, no son artesans, tenen la capacitat de crear, període de provatures/ Cinquecentto (1500): intenten perfeccionar el que ja s'ha fet/ Manierisme (1600): fan obres a la “maniera” d'altres autors.

Context històric:


les ciutats volen ser modernes, necessiten l'ajuda d'artistes per reformar o fer de nou construccions antigues. La nova construcció la promou l'església (papas) , la noblesa, la monarquia i la burgesia (família Medici). Bonança econòmica, porten pigments d'Amèrica i es comercialitzen. Pensament: recuperar l'humanisme clàssic i la separació entre fe i raó. Els pintors tenen libertat per escollir el que pinten. Qui te art té poder.

Temes:


Religiós/ Mitològic (excusa per treballar el cos humà)/ Retrats (deixar constància de la persona)/ Paisatges/ S'afegeix la psicologia dels personatges.

Característiques generals:


Es busca la bellesa imitant-la/ Es domina la profunditat.

PINTURA


Desapareix el retaule/ Pinten a fresc o llenç/ Perspectiva molt dominada/ Una sola escena/ Personatges amb moviment/ No hi ha atributs/ Tema secundari/ Molta varietat de colors/ Llum natural/ Composicions senzilles.

Pintors:


Cuatrocentto: Botticeli, Fra Angelico i Massaccio. Centre Florència, tenen dos vies: 1. Massaccio: mes creativa, volen canviar el gòtic. 2.Botticelli: continuïtat gòtica./ Cincecentto: Rafael, Miquel Àngel, Leonardo da Vinci i Ticià. Innovacions de pintors creatius, tenen la teoria feta i l'apliquen./ Manierisme: Greco. Imiten des d'un punt personal després d'haver assimilat el Renaixement.

ESCULTURA


S'inspiren en Grècia i Roma/ Tema principal: cos humà/ Dominen perfectament les proporcions/ No son policromades/ Monumentalitat: dona importància a l'home/ Situades a llocs públics/ No tenen relació amb l'arquitectura/ Temes: mitologia i religió/ Senzilles/ No tenen moviment.

ARQUITECTURA


Inspirats en els clàssics/ Busquen simetria, bellesa amb moviments rítmics, finestres.../ Basats en les proporcions matemàtiques/ Pocs elements decoratius/ Volen adquirir la perfecció, donar sensació de tranquil•litat/ Molt lluminosos, colors clars/ Manual de l'arquitectura escrit per Albertí/ Es fan maquetes, plànols.../ Arquitectes mes importants: Bramant (Vaticà), Bruneleschi (1ª obra del Renaixement), Miquel Àngel/ Tipologies:
Esglésies, palaus, viles, edificis de serveis.

Característiques formals:


Recuperar elements clàssics constructius/ Perfeccionen els finestrals/ Incorporen la tecnologia (tirants metàl•lics)/ Cuatrocentto: queden paleses les característiques de l'època. Bruneleschi fa els canvis/ Cincecentto: el centre es Roma, gran construcció = Vaticà.

UNITAT 6: EL Barroc


Context històric:


s. XVI a Itàlia i al s. XVII a la resta d’Europa. Barroc = perla irregular. Recarregat, exagerat però en negatiu. No ha agradat. Continuen amb l’estil del Renaixement, miren la realitat però afegeixen creativitat. Ciutat Barroca per excel•lència Roma. Primers monuments a Amèrica del sud són Barrocs. Utilitzen l’art per representar-se com herois i denotar poders. L’església te molt de poder, moment de la contrareforma catòlica. Utilitzaran l’art per impressionar, per buscar el sentiment. El pensament està mes al abast de la gent, hi ha universitats, s’instaura el parlament. Neix el capitalisme comercial, lliure comerç, oferta i demanda, l’home aconsegueix major benefici. S’inicia la premsa, avenços en qüestions mèdiques.

Característiques generals:


Imatges volen emocionar a l’espectador, cridar la seva atenció, què és sentin identificats./ No volen repetir del Renaixement, volen ser creatius. Les seves obres s’identifiquen sense la signatura/ Naturalisme: miren totes les realitats però li donen la seva interpretació/ És col·leccionen obres.

PINTURA


Segle d’or de la pintura universal, esplendor. Moment on mes es pinta/ Dos “gustos”: acadèmia (segueixen les normes clàssiques) i la part creativa i diferent/ Domini tècnic, tècnica: oli sobre tela/ Predomina el color, es sobreentén que la pintura és perfecta. Intensitat dels colors/ Llum artificial/ Pintures complexes, mes d’una escena, composicions diagonals, espirals.../ Personatges molt moviment/ Teatralitat per transmetre sentiments.

Temes:


Religiós/ Costumista (vida quotidiana)/ Mitològic (amor, bellesa femenina...)/ Paisatge/ Retrats.
Caravaggio es el pintor més important. Va estar a la presó per assassinat, mor assassinat de jove. És el primer en fer teatralitat dels personatges, observa la realitat i els hi dona humanitat. El segueixen els pintors posteriors. Marca tendència.
Diego Velázquez: 1600, espanyol. Segle d’or, en l’art i la literatura. La desgràcia d’Espanya es converteix en un tema. Pinta la misèria. Parla de conceptes generals a partir de pintures senzilles. Temes humans. De jove va al taller d’un pintor a Sevilla, Francisco Pacheco, el seu sogre. El supera i per això va a casa del rei amb una obra sota el braç i aquest li anomena pintor reial amb 21 anys. També feia obres per ell “la rendició de Breda”, “les filadores”... Viatja a Roma per veure Miquel Àngel, Ticià i Caravaggio. Coneix a Rubens i es fan molt amics. No tindrà mai ajudants. Influenciarà a Goya, Picassó...

ESCULTURA


Monumentals/ Molta expressió/ Moviment/ Complexa/ Grups escultòrics/ Molt clarobscur/ Volen transmetre/ Gran domini tècnic/ Teatralització/ Materials: marbre i bronze.

ARQUITECTURA


Urbanisme:


organització de la ciutat. Roma primera ciutat on hi ha urbanisme. Ex: eixample. A l’època no ho fan des de 0, fan petites modificacions.

Característiques:

No busquen l’harmonia, grans i monumentals/ Recarregades: moltes elements decoratius/ Façanés com escultures/ Treballen amb l’estuc/ Molt clarobscur/ Formes geomètriques complexes/ Columnes complexes, moltes en espiral/ Plantes complexes/ Perquè l’espectador no es quedi indiferent.

Entradas relacionadas: