La referencia que Picassó va fer servir per pintar el cap de la dona que

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB

 

Guernica fitxa tecnica:
Autor: Pablo Picassó (1881 – 1973)
Cronologia: 1937
Estil: Cubisme, expressionisme
Tècnica i suport: Oli sobre tela
Dimensions: 3,51 x 7,82 m
Localització: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid)
Context historic: El tema de l’obra està basat en la Guerra Civil Espanyola, i concretament amb els bombardejos de la ciutat de Gernika (d’aquí el nom del quadre)
, on els franquistes, amb l’ajuda d’avions alemanys de la Legió Còndor i alguns d’italians, van destrossar-la per complet. Aquest fet va tenir un ressò mundial, doncs era el primer cop que es feia un atac sistemàtic a la població civil, sense cap interès militar apart del de desmoralitzar al poble.
A l’estiu d’aquell mateix any es celebrava la Exposició Internacional a París. El govern republicà espanyol va encarregar a Picassó que pintés un mural per al pavelló que s’estava construint a càrrec de Josep Lluís Sert. El pintor no tenia pensat cap tema per fer el moral, però al assabentar-se del bombardeig de Gernika no ho va dubtar ni un moment.
Analisi formal: En un escenari arquitectònic angoixant on a penes se’n reconeixen elements, trobem sis persones i tres animals agonitzants. El quadre, en blanc i negre (tot i que amb matisos grisos), mostra una escena de horror, dramatisme i desesperació. El color i el volum no fan acte de presència a l’hora d’acompanyar a les formes, dibuixades amb claredat. La llum apareix repartida de forma desigual, deixant en ombra l’entorn i il·luminant més els punts on es concentra l’expressió del sofriment dels personatges. La font de llum la trobem en el quinqué de la part superior, i just a l’esquerra d’aquest hi ha una altra espècie de bombeta/explosió/ull, tot i que no projecta cap lluminositat. Tot i el caos que representa, les figures estan ben repartides en una composició perfectament estudiada, de tríptic, dividida verticalment pel mig, i amb un gran triangle/piràmide central. A cada lateral hi ha una espècia de columna, la de la dreta formada pel brau i la dona amb el nen, i la de l’esquerra amb l’incendi i l’altre dona que també crida. Tota la composició s’orienta cap a l’esquerra, i l’alternança de corbes i rectes, massissos i obertures, blancs i negres, etc. Generen un gran dinamisme.
Tematica: Significat: Amb aquest quadre, Picassó representa els bombardejos de la ciutat basca de Gernika. Cada figura del quadre és un símbol, amb el Guernica Picassó vol denunciar, protestar... és un testimoni, un document. En aquesta obra, els bombardejos de la ciutat basca es converteixen en un crit universal en contra de la guerra i les seves atrocitats. Part dreta: La ciutat de la que tothom vol fugir. A sota hi ha una altra dona que s’arrossega i mira cap amunt, símbol d’esperança divina? L’altra dona, la que sembla sortir d’una finestra i que porta un quinqué sembla ser la voluntat de revelar la veritat, d’il·luminar al món sobre el que està passant. A la part superior i una mica a l’esquerra hi ha la “bombeta” que només fa llum pròpia per a ella mateixa. S’ha interpretat com una bomba que esclata i com un símbol de la manipulació informativa dels franquistes, els quals volien fer creure que els bombardejos havien sigut obra dels mateixos republicans, entre altres lectures. Al centre hi ha el cavall, entès per alguns com el poble que sucumbeix en una lluita que no és la seva i per uns altres com l’Espanya feixista que trepitja els morts. A l’esquerra, el brau representa per alguns la força del poble que, malgrat tot, no serà vençuda. Per uns altres és una al·legoria de la mort. La mare que sostén al seu fill mort és la pura imatge del dolor.

A la part inferior, el guerrer mort que s’estén al terra té una flor a la mà (esperança), i el colom que hi ha per sobre indica el mateix.
Models i influencies: Antecedents: Paül Cézanne (antecedent del Cubisme), l’expressionisme i el Surrealisme. També es diu que el Guernica té semblança amb un quadre del Barroc, Matança dels Inocents, de Guido Reni. Picassó és tota una referència per als cubistes posteriors i avantguardistes en general.
Biografia de l'autor: Pablo Picassó va ser molt precoç en l’aprenentatge de l’art pictòric. Del 1900 al 1904 va viure entre Baarcelona i París, on va rebre moltes influències evidents de l’època blava. A París, el rosa va convertir-se en el color predominant de les seves composicions (època rosa). El 1907, influenciat per Cézanne i l’art primitiu va començar a utilitzar el Cubisme, estil que va dominar la seva obra fins el 1925, quan va començar a crear obres amb gran expressivitat, i aleshores va començar a mesclar els dos estils. Després de WW2 es va instal·lar en un petit poble de la costa mediterrània francesa, i allà va iniciar una de les seves etapes més creatives, coincidint amb una etapa personal molt positiva, i el pintor ho va traslladar a les seves teles amb temàtiques que reflecteixen l’alegria de viure. Afiliat al partit comunista francès, va utilitzar les seves obres per fer propaganda i com a instrument contra la guerra. En aquesta etapa també va fer versions d’altres grans artistes del passat.

Entradas relacionadas: