A la recerca de veritats eternes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,26 KB
Tweet |
· Sòcrates:
mai
No va escriure res.
Plató el fa protagonista d'excepció de les
Seves obres i és la imatge que ens n'ofereix la que ha estat
Incorporada de manera dominant a la tradició. Primera obra de Plató
Relata el judici i lla condemna del seu mestre, Sòcrates apareix com
A portador d'uns valors ferms i estables.
Sòcrates
Defens l'existència de la veritat.
El
Que realment el preocupa és la veritat moral, aquella que s'ha de
Mostrar en la conducta de les persones i que fa possibles la
Convivència i l'ordre de la ciutat. Els sofistes utilitzaven
L'erística, mètode
Que a força de fer preguntes tancades en les quals calia triar una
Opció, cercava portar l'interlocutor a una contradicció. Sòcrates
Proposava un autèntic diàleg, una
Recerca en comú que conduís a la veritat i no simplement a la
Ridiculització de l'adversari.
Mètode
Socràtic --> mètode dialèctic, exigia
Un doble procés. Primera fase --> ironia,
Sòcrates
Es presentava com un ignorant que demana ser ensenyat per els
Ciutadans, els diàlegs començaven intentant posar en evidència la
Inconsistència de les afirmacions dels sues interlocutors. Segona
Fase --> maièutica, segueix
El camí inductiu, el camí que va de l'exemple a la definició
General, xq només en la definició podem copsar realment l'essència,
Allò que defineix el tema que estem tractant. Només la comprensió
Final de la definició ens permetrà disposar d'un coneixement
Aplicable a les altres situacions.
Intel·lectualisme moral-
-> qui fa el mal és, en últim extrem, perquè no s'adona que
Allò és un mal, comprendre que una acció és incorrecta és la
Clau per deixar de fer-la.
UNITAT 2
Plató
Discrepa dels sofistes: si totes les opinions valen igual i cap no és
Més veritable que una altre, aleshores el concepte mateix de la
Veritat desapareix. Aquesta reflexió du a Plató afirmar que
Existeixen veritats independents de la nostra opinió,
Veritats absolutes, universals, immutables i eternes. -
->
UNIVERSALIMSE
Durant
El S.V a.C. Atenes va viure cinquanta anys de Pau que van permetre
Una època daurada en què es van gestar els orígens de la
democràcia.
Van
Sorgir escoles organitzades, els mestres sofistes
defensaven públicament
Qualsevol tesi que els fos proposada, i passaven tot seguit a
Demostrar la tesi contrària amb la mateixa naturalitat.
Sofistes
-> No hi ha una realitat permanent, qualsevol realitat sempre és Relativa a les circumstàncies en què es dona. Sòcrates defensava L'existència de valors absoluts que podem trobar al nostre interior.
Sòcrates
I Plató convençuts de la necessitat de defensar uns valors
Estables, universals.
La
democràcia que Plató no dubtava a qualificar de demagògia-
-> ha conduit al relaxament dels costums, a la pèrdua de cohesió
Social i, a la pèrdua de l'hegemonia atenesa en favor d'Esparta.
Plató porta a les últimes conseqüències els plantejaments
Socràtics: qui vulgui defensar uns valors absoluts haurà de
Defensar també l'existència d'una realitat absoluta.
Plató opta per una solució més
Radical i defensa una posició dualista -
-> existència de
Dos nivells de realitat.
Món sensible (món material,
Imperfecte on hi descobrim els sentits), món intel·ligible
(immaterial, perfecta i immutable, s'hi accedeix pel pensament).
Només l'accés a definicions
Immaterials ens permet definir i ordenar --> semblança amb la
Definició pura, definició que no compleix cap de les dues, allò
Que ens permetrà d'establir una ordenació de les aproximacions
Materials a la circumferència perfecta. El món material és una
aproximació sempre imperfecte.
El món real és el món
Material, que es pot veure i tocar, Plató afirma que és una
Realitat de segon grau, que l'autèntic realitat és de caràcter
Immaterial.
Tan sols el contacte amb el món
Intel·ligible de les definicions pures ens autoritza a parlar de
Veritats --> ningú te dret a afirmar que posseeix un coneixement
Cert, o que pot accedir a l'autèntica veritat, com a molt podrà
Adquirir allò que Plató anomena opinió raonable.