Psicologia del Desenvolupament Humà: Etapes i Conceptes Clau del Cicle Vital
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,94 KB
Conceptes Fonamentals del Desenvolupament Humà
- Aprenentatge: Cognitiu i pactat.
- Socialització: Necessitat de pertànyer a un grup.
- Desenvolupament: Procés de l'ésser humà.
Context del Desenvolupament
La persona és igual al context. El desenvolupament és social i cultural, influenciat per:
- Edat biològica, social, filosòfica i històrica.
- Herència i ambient.
- Sistemes ecològics (Micro, Meso, Exo, Macro).
Teories clàssiques i el concepte de Cicle Vital.
Etapes del Cicle Vital
Nadons (0-2 anys)
- Implicació activa (plor, sincronia).
- Desenvolupament de vincles afectius.
- Consciència de si mateix.
- Contacte cara a cara i amb objectes (relacions primàries, secundàries, terciàries).
- Percepció social, imitació, atenció conjunta i llenguatge.
Infància Primerenca (3-5 anys)
- Categorització.
- Pensament Preoperacional:
- Egocentrisme infantil.
- Animisme, centració, irreversibilitat.
- Pensament simbòlic (2-4 anys).
- Pensament intuïtiu (4-7 anys).
Infància Mitjana (6-8 anys)
- Transició del pensament preoperacional a l'operacional concret.
- Més relacions amb iguals.
- Imitació de valors.
- Prejudicis: Reducció dels prejudicis (els acceptats són resistents). La part negativa s'adquireix fàcilment.
- Millora de les relacions interpersonals i interdependents.
- Desenvolupament de la supracategoria.
Infància Tardana (9-12 anys)
9-10 anys
- Inici del pensament operacional.
- Normes establertes per l'autoritat.
- Ritmes d'aprenentatge.
- Gran influència dels amics.
11-12 anys
- Inici de la pubertat (especialment en nenes).
- Preocupació per l'aparença.
- Pensament Formal: Capacitat d'hipòtesi.
- Les normes es veuen com acords flexibles.
- Relacions basades en valors.
Adolescència
- Responsabilitat sense obligacions.
- Cos sexuat.
- Hipersensibilitat a la crítica.
- Deficiències en: metacognició, atenció selectiva, estratègies i detecció d'incoherències.
Pensament Adolescent (Egocentrisme)
- Importància del present.
- Fàbula personal (invulnerabilitat).
- Hipocresia aparent.
- Audiència imaginària.
- Sobreintel·lectualització.
Identitat i Context
- Identitat: Objectiva, autoidentitat, subjectiva.
- Estats d'Identitat (Marcia): Moratòria, difusa, hipotecada, assoliment (logro) d'identitat.
- El context genera desenvolupament (Assimilació, Acomodació, Integració).
- Importància dels grups d'iguals i amics.
Família i Àmbit Laboral
- Família: Ambivalència entre el temps dedicat a la família i als amics. Desidealització dels adults.
- Laboral: Font d'ingressos, lluita de valors, risc de burnout. Projecte laboral dins del projecte vital. Atur de curta durada.
Maduresa
- Pas d'un entorn socialitzador a socialitzar-se de manera autònoma.
- Assumpció de responsabilitats (família, amics, rols socials).
- Equilibri entre present i futur.
- Domini dels punts forts i febles.
- Pensament complex.
- Presa de decisions autònoma.
- Sistema de valors establert.
- Responsabilitat del propi desenvolupament.
- Diferència entre el rellotge biològic i el rellotge social.
Crisi, Transició i Resiliència
Successos Vitats (Crisi/Transició)
Poden ser històrics, evolutius o vitals. Fases d'integració del fet:
- Xoc i reacció.
- Dubte i deixar-se anar.
- Prova i recerca de significat.
- Integració del fet.
Pre-Succés
- Etapa predecisional.
- Formació de la intenció.
- Data límit (marcada pel rellotge social).
Resiliència i Estrès
- Resiliència: Flexibilitat, reflexibilitat, motivació, percepció de control.
- Modificació de l'Estrès: Modificar la situació, modificar el significat, millorar l'habilitat.
Xarxa i Suport Social
- Xarxa Social: Estructura, grandària (tamany), densitat, dispersió geogràfica.
- Suport Social: Material, informatiu, valoratiu, emocional.
- El suport social (IS) és part del projecte de futur.
Vellesa
- Vells Joves: Gaudeixen de la vida, accepten responsabilitats, avaluen la vida, mantenen la imatge.
- Teories de l'Envelliment:
- Teoria de la Desconnexió.
- Teoria de l'Activitat (socials, significatives, informals).
- Teoria de la Continuïtat.
- Envellir amb salut, seguretat i participació.
- Aspectes negatius: Malaltia clínica, deteriorament, limitació funcional, minusvalidesa.
- L'envelliment és un procés físic, social i psicològic.
Model de Dol de Worden
- Xoc.
- Acceptació de la realitat.
- Experimentar el dol.
- Adaptar-se a les noves circumstàncies.
- Reubicar emocionalment el difunt i avançar cap al futur.
Influència Social
Components: Cognitiu, afectiu i conductual.
Uniformitat
- Contagi social.
- Seguiment de normes (normalització).
- Influència informacional.
Conformisme
- Complaença.
- Interiorització.
- Identificació.
Estratègies de les Minories
- Qüestionar l'autoritat.
- Pensament divergent.
- Pensament innovador.