Psicologia del Desenvolupament Humà: Etapes i Conceptes Clau del Cicle Vital

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,94 KB

Conceptes Fonamentals del Desenvolupament Humà

  • Aprenentatge: Cognitiu i pactat.
  • Socialització: Necessitat de pertànyer a un grup.
  • Desenvolupament: Procés de l'ésser humà.

Context del Desenvolupament

La persona és igual al context. El desenvolupament és social i cultural, influenciat per:

  • Edat biològica, social, filosòfica i històrica.
  • Herència i ambient.
  • Sistemes ecològics (Micro, Meso, Exo, Macro).

Teories clàssiques i el concepte de Cicle Vital.

Etapes del Cicle Vital

Nadons (0-2 anys)

  • Implicació activa (plor, sincronia).
  • Desenvolupament de vincles afectius.
  • Consciència de si mateix.
  • Contacte cara a cara i amb objectes (relacions primàries, secundàries, terciàries).
  • Percepció social, imitació, atenció conjunta i llenguatge.

Infància Primerenca (3-5 anys)

  • Categorització.
  • Pensament Preoperacional:
    • Egocentrisme infantil.
    • Animisme, centració, irreversibilitat.
    • Pensament simbòlic (2-4 anys).
    • Pensament intuïtiu (4-7 anys).

Infància Mitjana (6-8 anys)

  • Transició del pensament preoperacional a l'operacional concret.
  • Més relacions amb iguals.
  • Imitació de valors.
  • Prejudicis: Reducció dels prejudicis (els acceptats són resistents). La part negativa s'adquireix fàcilment.
  • Millora de les relacions interpersonals i interdependents.
  • Desenvolupament de la supracategoria.

Infància Tardana (9-12 anys)

9-10 anys
  • Inici del pensament operacional.
  • Normes establertes per l'autoritat.
  • Ritmes d'aprenentatge.
  • Gran influència dels amics.
11-12 anys
  • Inici de la pubertat (especialment en nenes).
  • Preocupació per l'aparença.
  • Pensament Formal: Capacitat d'hipòtesi.
  • Les normes es veuen com acords flexibles.
  • Relacions basades en valors.

Adolescència

  • Responsabilitat sense obligacions.
  • Cos sexuat.
  • Hipersensibilitat a la crítica.
  • Deficiències en: metacognició, atenció selectiva, estratègies i detecció d'incoherències.

Pensament Adolescent (Egocentrisme)

  • Importància del present.
  • Fàbula personal (invulnerabilitat).
  • Hipocresia aparent.
  • Audiència imaginària.
  • Sobreintel·lectualització.

Identitat i Context

  • Identitat: Objectiva, autoidentitat, subjectiva.
  • Estats d'Identitat (Marcia): Moratòria, difusa, hipotecada, assoliment (logro) d'identitat.
  • El context genera desenvolupament (Assimilació, Acomodació, Integració).
  • Importància dels grups d'iguals i amics.

Família i Àmbit Laboral

  • Família: Ambivalència entre el temps dedicat a la família i als amics. Desidealització dels adults.
  • Laboral: Font d'ingressos, lluita de valors, risc de burnout. Projecte laboral dins del projecte vital. Atur de curta durada.

Maduresa

  • Pas d'un entorn socialitzador a socialitzar-se de manera autònoma.
  • Assumpció de responsabilitats (família, amics, rols socials).
  • Equilibri entre present i futur.
  • Domini dels punts forts i febles.
  • Pensament complex.
  • Presa de decisions autònoma.
  • Sistema de valors establert.
  • Responsabilitat del propi desenvolupament.
  • Diferència entre el rellotge biològic i el rellotge social.

Crisi, Transició i Resiliència

Successos Vitats (Crisi/Transició)

Poden ser històrics, evolutius o vitals. Fases d'integració del fet:

  1. Xoc i reacció.
  2. Dubte i deixar-se anar.
  3. Prova i recerca de significat.
  4. Integració del fet.
Pre-Succés
  • Etapa predecisional.
  • Formació de la intenció.
  • Data límit (marcada pel rellotge social).

Resiliència i Estrès

  • Resiliència: Flexibilitat, reflexibilitat, motivació, percepció de control.
  • Modificació de l'Estrès: Modificar la situació, modificar el significat, millorar l'habilitat.

Xarxa i Suport Social

  • Xarxa Social: Estructura, grandària (tamany), densitat, dispersió geogràfica.
  • Suport Social: Material, informatiu, valoratiu, emocional.
  • El suport social (IS) és part del projecte de futur.

Vellesa

  • Vells Joves: Gaudeixen de la vida, accepten responsabilitats, avaluen la vida, mantenen la imatge.
  • Teories de l'Envelliment:
    • Teoria de la Desconnexió.
    • Teoria de l'Activitat (socials, significatives, informals).
    • Teoria de la Continuïtat.
  • Envellir amb salut, seguretat i participació.
  • Aspectes negatius: Malaltia clínica, deteriorament, limitació funcional, minusvalidesa.
  • L'envelliment és un procés físic, social i psicològic.

Model de Dol de Worden

  1. Xoc.
  2. Acceptació de la realitat.
  3. Experimentar el dol.
  4. Adaptar-se a les noves circumstàncies.
  5. Reubicar emocionalment el difunt i avançar cap al futur.

Influència Social

Components: Cognitiu, afectiu i conductual.

Uniformitat

  • Contagi social.
  • Seguiment de normes (normalització).
  • Influència informacional.

Conformisme

  • Complaença.
  • Interiorització.
  • Identificació.

Estratègies de les Minories

  • Qüestionar l'autoritat.
  • Pensament divergent.
  • Pensament innovador.

Entradas relacionadas: