Partenó descripció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,22 KB

 

PARTENÓ Autors


Ictinos (Segona meitat del segle V AC)) Cal.Lícrates (segle V aC (Escultures de Fídies)

Cronologia:

 entre 447 i 438 aC Tipologia:
Temple Materials: 
Marbre del Pentèlic i fusta

Estil:


Clàssic grec (Primer Classicisme(460-400 aC))

Localització:

Acròpolí d’Atenes

CONTEXT HISTORIC I CULTURAL

El Partenó Està considerat l’obra mestra de l’arquitectura grega de la segona meitat Del segle V aC, entre 447 aC i 432 aC. Els seus autors son Ictinos i Cal.Licrates . Tots dos autors van treballar al segle V a.C, durant L’època esplendorosa de Perícles, (443-429 aC) que els va encarregar diverses construccion. L’obra pertany als inicis del període clàssic (Clàssic (ss. V-IV a.C.)), Conegut també com Primer classicisme. (460-400 aC). Aquesta etapa es caracterítza Pel govern de Perícles. Un cop acabades les Guerres Mèdiques contra els perses , Atenes es va convertir en la polis grega més importan de totes. A la Ciutat d’Atenes, dirigida per Pericles, va iniciar un ambiciós programa de Reconstrucció per tal de restituir a l’ Acrópolis el seu esplendor Anterior. Dins d’aquest programa, el temple del Partenó, dedicat a la Desea Atenea Pàrtenos, protectora de la ciutat d’Atenes va tenir un lloc Preminent. Aquesta va ser una época de gran vitalitat cultural, amb grans Artistes com Miró, Policlet i Fídies, filòsofs com Sócrates i va ser L’època en què Hipòcrates va fundar l’escola de la medicina científica. L’hegemonia D’Atenes sobre la resta de les polis que formaven la Lliga de Delos va Acabar en un enfrentament armat, les Guerres del Peloponés (del 431 aC Fins el 404 aC), de les que Atenes va sortir perdedora.

ESTIL

El Partenó Pertany a l’estil clàssic grec, en concret al primer classicisme (460-400 aC))

Les Característiques pròpies de l’art grec d’aquest període són:

- Antropocentrisme

 L’home és el centre de la cultura grega i tan sols està supeditat a l’interés Col.Lectiu de la polis. Pel que fa a l’art, l’home és el centre i principal Inspiració i el Partenó està fet a mida de l’home.


- Recerca de La bellesa a través De la perfecció i l’equilibri de les formes i de tots els elements que la Formen fins arribar a l’aplicació de “correccions òptiques” 


- Sistema Arquitravat es basa en Una estructura de línies horitzontals i verticals peró que no permet la Superposició de pisos o fer edificis molt alts.


- Utilització de la pedra de marés o de conglomerat, en les primeres èpoques.

El marbre no Es va utilitzar fins mitjans del segle V a.C.

- Equilibri Entre l’espai arquitectònic i la natura

 Les construccions gregues estaven Integrades en el medi i es buscava aconseguir el màxim plaer estètic.

- L’escultura com a complement de l’arquitectura

 Una gran part de L’escultura grega estava totalment integrada en l’obra arquitectónica.

Policromia

Tot i que s’ha perdut, se Sap que els temples estaven pintats

La religiositat

Es tractava d’uns Déus molt propers a l’home amb característiques molt similars als homes Que més que imposar-se, aconsellaven i ajudaven als humans.

COMENTEU L’ESTRUCTURA I ELS ESPAIS DE L’OBRA


- L’espai Circundant

El Partenó Es troba situat a l’Acròpolis d’Atenes, estructura trapezoidal emmurallada Situada a la part més elevada de la ciutat d’Atenes de la que era el Centre religiós. La façana principal del Partenó mira a l’est fet habitual A les construccions religioses de l’Antiguetat. La ubicació del Partenó, en el Punt més alt del turó, el converteix en element vertebrador de tot el Conjunt de l’Acròpolis. En l’acropolis d’Atenes es troben alguns dels millors Exemples d’arquitectura grega.

- Espai Interior i exterior

El Partenó és un temple octàstil ja que consta de vuit columnes a les Façanés principals i disset a les laterals i és perípter ja que tot El temple estava envoltat de columnes. Es arquitravat i la seva coberta és A dues aigües. Les seves columnes exteriors són d’ordre dòric, sense base, Alçant-se directament des de l’estilobat. El seu fust està format per tambors Sobreposats, solcats longitudinalment per estries d’aresta viva. Entre el Fust i el capitell hi ha una motllura anular. El capitell està format per dues Parts: L’equí en forma de con, damunt el qual hi ha l’àbac quadrangular, Tots dos sense cap mena de decoració. L’accés que donava a l’opistòdom, on es Guardava el tresor del temple, estava presidit per quatre altes columnes Jòniques. L’entaulament està format per tres seccions horitzontals Superposades: l’arquitrau, el fris i la cornisa, a la part superior.  El Partenó és el millor exemple de la Perfecció i l’harmonia a través de les matemàtiques i amb aquest objectiu Es van aplicar correccions òptiques per tal d’aconseguir la perfecció Visual de la línia recta: Lleugera curvatura convexa de l’entaulament i L’estilòbat, Lleuger èntasi del fust de les columnes, Diferència en la Separació de les columnes, i Augment del gruix de les columnes de les Cantonades i lleugera inclinació cap a l’inteior.

L’espai Interior


El Partenó Està dividit interiorment en tres parts: la pronaos, la nao o cel.La I l’opistònom. La nao del temple coincideix amb el perímetre d’un antic Temple que ja existía abans del Partenó. Dins de la nao, es trobava una Escultura criselefantina d’or i ivori, feta també per Fídies, que Representava la deesa Atena amb la deesa Niké a la mà (que personificava La victoria en el combat i la competició i que es va convertir en companya D’Atena)

EL SIGNIFICAT I LA FUNCIÓ

Significat:


 El Partenó és un temple i com a tal és la casa D’un déu o deessa i el lloc on és venerat o venerada. En el cas del Partenó en concret la deesa venerada era Atenea, la deessa de la saviesa i de L'artesania. Atenea també era deessa de la guerra, i protectora de la Ciutat d’Atenes i de moltes altres. Atena és una deessa guerrera, mai va ser Nena, mai va tenir parella ni amant i sempre va mantenir-se verge (parthenos). Els romans la van anomenar Minerva.

Funció:


 El Partenó tenia una triple funció:

-Religiosa:

 els ateneus anaven als temples A adorar les divinitats i oferir los ofrenes. No es resava de manera Col.Lectiva dins del temple, sempre es resava fora.

-Democràtica:

Tot i que a Grècia hi havia diverses Classes socials, a diferencia d’altres temples d’altres cultures, el Temple grec no està dividit en zones socials. L’adoració del déu o la Deessa es feia tots a la vegada, sense cap divisió social.

-Política:

El Partenó és el réflex d’una Societat (l’ateniense) que està vivint un moment esplendorós tant a nivel Cultural com polític. El Partenó és un temple únic en el món grec (l’únic Octàstil), que representa una polis única, Atenes.

EVOLUCIÓ DE L’OBRA


Al llarg de La seva existència el Partenó ha sigut temple grec, temple Cristíà, mesquita, polvorí bombardejat pels vencians, utilitzat com a Cantera per a altres edificacions i finalment expoliat pels anglesos que Es van endur gran nombre d’escultures, actualment al Museu Britànic,

INFLUÈNCIES


Els Antecedents de la planta del Partenó els trobem en el «domos» dels palaus Micènics que també tenia una estança de planta rectangular Tancada, precedida per un pòrtic amb columnes i un vestíbul, el «prodomos». Aquesta estructura va ser el punt de partida per al futur Temple grec El Partenó és la síntesi entre la tradició dòrica (robusta, Austera i monumental) i la novetat jònica que va agafar l’home com a Mesura Està considerat l’exemple de màxima perfecció d’arquitectura grega.

Entradas relacionadas: