Paritat per mill
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,4 KB
Mill
1.-
Utilitarisme dels actes
És la teoria ètica de J. Bentham Segons la qual podem parlar d’un comportament moral quan, aquest beneficia als altres, Quan és útils pels altres. El que compta a l’hora de jutjar una acció és el Resultat d’aquesta: una acció serà correcte quan, efectivament, aquesta hagi Estat profitosa pels altres.
2.-Utilitarisme De la regla
És la
Doctrina que desenvolupa J.S. Mill modificant algunes de les consideracions de
L’utilitarisme dels actes de Bentham. El principi de l’utilitarisme busca la
Més gran felicitat per al màxim nombre d’individus però no ho podem fer
Mitjançant l’anàlisi dels resultats d’accions concretes; S.Mill diu que s’ha
D’enfocar l’ètica des de les conseqüències globals d’una regla que ha de valer
A nivell global. La norma ha de tenir un valor universal, ha de contemplar la
Dignitat humana i, com a mínim, tenir en compte que cap situació que ens afavoreixi
Pot ser bona si malmet a un altre.
3.-Plaer
Benestar lligat a la felicitat. S.
Mill parla de les diferències qualitatives dels plaers, a diferència de Bentham
(que valora el número, la quantitat de plaer)
Per S. Mill no tots els plaers
Són equiparables i l’ètica ha de contemplar aquells que no provenen d’accions
Purament egoistes i contribueixin a millorar el benestar de la societat.
4.-Felicitat
És la pauta a partir de la qual es
Guia l’utilitarisme quan parla d’accions morals. Es determina si una acció és
Bona o és dolenta quan produeix felicitat a un major nombre d’individus. Per S.
Mill, la felicitat està vinculada al fet de gaudir de forma solidària ( no
Podem ser felíços si els que ens rodegen no ho són) i és diferent al concepte
D’acontentament (plaer personal, no moral).
5.-Liberalisme
És la teoria que defensa la mínim
Participació de l’Estat en l’economia i la mínima interferència en la vida
Privada de les persones. És la teoria de l’Estat mínim (en contraposició al
Socialisme: l’Estat màxim) i se sol considerar que el liberalisme és el Març
Polític de les ètiques utilitaristes per la reivindicació de la idea de que
L’individu ha de mantenir el control i la iniciativa sobre la pròpia vida.
6.-Principi De llibertat negativa
La llibertat no es defineix com a capacitat de realitzar la pròpia voluntat
(llibertat positiva) sinó que s’entén com l’absència d’interferències en un
àmbit en que les persones podem fer el que vulguem. La llibertat negativa
Dibuixa un cercle privat en el que ningú (ni tan sols l’Estat) té dret a
Controlar la voluntat o accions individuals.
7.-Virtut
Qualitat moral d’excel·lència humana
Lligada, segons S.Mill a la necessitat de sentires admirat i estimat (buscant
L’excel·lència) i al desig d’estar amb els altres (una mena d’instint social).
8.-Principi De dany
: norma
ètica segons la qual els individus són lliures d’actuar com els sembli
Convenient sempre i quan les accions no vagin en detriment dels altres, no és
Lícit perjudicar a ningú en favor de la pròpia felicitat.
Mill-Nietzsche:
Mill: 1.-Tendencia filosofica: Utilitarista
I liberalista 2.-Moral:
L’utilitarisme és una ètica constructivista, considera que podem fonamentar-la
Sobre principis racionals, empíricament contrastats i avaluats. Mètode inducti
3.-Plaer: Rebutja el dolor, encara que a vegades és inevitable sentir-lo. La
Felicitat implica plaer 4.-Utilitat: Allò útil és bo per
Tant la utilitat ens apropa a la felicitat, que és el fi de la moral. La
Rellevància moral es troba en l’acció i les seves conseqüències./// Tot i que
L’utilitarisme de Mill contempla unes regles a l’hora de considerar les accions
Morals (dignitat humana, autodesenvolupament etc) la seva ètica se segueix
Fonamentant en el valor moral les accions concretes i en el seu
Resultats. 5.-Política: Defensor de
La democràcia representativa i del liberalisme. Accepta la idea d’Estat en tant
Que regulador dels afers públics però rebutja la seva intromissió en la vida
Privada dels individus. La gent és lliure de fer el que li sembli sempre i
Quant això no suposi un dany a altres. Nietzsche: 1.-Tendencia filosofica: Vitalista 2.-Moral: En la crítica i la fonamentació de la moral busca l’origen etimològic de
Les paraules bo i dolent. Mètode Genealògic 3.-Plaer: No rebutja el dolor, perquè és part de la vida, cal
Saber-ne treure l’energia de superació. “Allò que no ens mata ens fa més forts”
4.-Utilitat: Primer hem de qualificar a la
Persona, aquesta, si és bona el que fa està bé. El noble fa les coses
Espontàniament, l’esclau és fred, calculador i preveu les conseqüències
(critica el fet de que no importi si s’és egoista o no, sinó que importa el
Tipus d’acció). Són plebeus, esclaus, perquè basen les seves teories en allò
Vulgar: en el benefici que se’n treu d’una acció, en l’automatisme, en la passivitat;
No en la capacitat creadora. És la moral de l’últim home. 5.-Política: Rebutja l’Estat modern i les tendències demòcrates i
Socialistes. Critica a l’Estat catalogant-lo com “el monstre més fred”* perquè
Ens intenta fer creure que s’identifica amb el Poble.
*Així parlà Zaratustra
Crítiques a S.Mill
1.-Crítica a l’utilitarisme en tant Que ètica de mínims
L’utilitarsime és la filosofia segons la qual allò
útil és bo i com que la utilitat ens produeix plaer, del que es tracta és que
El major nombre de persones aconsegueixin la felicitat (entesa com a benestar i
Plaer). Una de les crítiques més importats que s’han fet a aquesta teoria és la
Que l’ha qualificat com una “èticade mínims”; la crítica ve dels defensors de
Teories de la moral que busquen uns “màxims” i que creuen que l’ètica ha de
Cercar l’excel·lència humana i els mitjans per aconseguir-la. L’utilitarisme és
Una ètica de mínims perquè busca el consens a partir del principi “el més gran
Plaer pel més gran nombre de gent”, és una ètica que pretén esbrinar els punts
Comuns en que estan d’acord vàries opcions diferents en la societat per arribar
A uns principis, a uns mínims d’acceptació comuna. Aquest tipus de pensament
Xoca amb la idea de que buscar la felicitat no té a veure només amb el plaer,
Sinó amb un sentit d’autorealització humana. La crítica és menys ferotge en el
Cas de l’utilitarisme d’Stuart Mill, ja que en el seu intent d’establir una
Regla moral, ens dirà que la felicitat està lligada a la dignitat humana i a
L’autodesenvolupament individual. No obstant,S. Mill no defineix prou aquests
Principis (dignitat humana i autodesenvolupament) com perquè siguin normes
Autònomes, màximes definides per l’autorealització humana; ens dirà que la
Regla depèn de la utilitat i busca la compatibilitat entre aquesta i el criteri
Utilitarista de buscar la felicitat pel nombre més gran d’individus així, els principis
De la regla, segueixen depenent del consens i, en conseqüència, segueixen sent
Mínims.
2.-Crítica a L’utilitarisme, la fal·làcia naturalista
També s’ha acusat a l’utilitarsime d’incórrer en la
Fal·làcia naturalista. Aquest tipus de fal·làcia succeeix quan un filòsof
Intenta fer una ètica definint “allò bo” a partir d’una o més característiques
Naturals (tals com ser agradable, acceptable, desitjable etc.) i s’intenta
Justificar la bondat de quelcom pel simple fet de ser considerat natural. La teoria
D’S.Mill és naturalista perquè sosté que “allò bo” és el plaer, la utilitat, i
Per això l’hem de perseguir. El filòsof que va desenvolupar més aquesta qüestió
Va ser Moore, que va dir que la confusió d’Stuart Mill ve del fet d’haver
Identificat “allò desitjat” (que és un fet) amb “allò desitjable” (que és un
Valor), que una cosa sigui desitjable, com el plaer, és un fet natural però no
Té perquè ser valor ètic, no té perquè ser bo.
3.-Crítica Al liberalisme
Stuart Mill no va ser un liberalista estricte ja que
Simpatitzava amb algunes formulacions socialistes i era partidari de superar
L’antítesi entre el capitalisme i socialisme a través de sistemes de
Cooperatives. Malgrat tot, se l’ha identificat amb el liberalisme pel seu
Aspecte antiestatista i per la seva reivindicació de la iniciativa individual.
La fórmula liberal defensa la no intervenció de l’Estat en l’economia i altres
Aspectes de la vida dels individus perquè l’economia s’autoreguli pels mercats
(mitjanç ant la llei de l’oferta i la demanda) i les persones puguin
Desenvolupar les seves llibertats personals que permeten el desenvolupament de
La personalitat humana i l’extensió de les societats creadores de benestar.
Les Posicions polítiques més socialistes han criticat el liberalisme per ser la Ideologia que acompanya i justifica l’economia capitalista; des d’aquesta òrbita l’èmfasi es posa en el fet que en l’afany de garantir la individualitat Els sistemes liberals no són capaços de garantir la igualtat de base (hi ha Gent que ja de naixement té més recursos que d’altres) i per tant, l’èxit del Desenvolupament dels individus està més relacionat amb casualitats (com el fet Que hereti una propietat) que no pas per la seva iniciativa individual.
També es Podria dir que el fet que l’Estat no intervingui en pràcticament res, significa Que gran part de projectes que beneficiarien a tothom i són indispensables (per Exemple els temes d’educació, sanitat, transports etc. Públics) queden relegats A l’esfera privada, fet que crearia desigualtats perquè no tothom hi podria Accedir.
La major
Part de les crítiques socialistes van en la línia de les anteriors i és que si
Es considera que el liberalisme és la teoria de l’Estat mínim, el socialisme és
La teoria de l’Estat màxim ja que, en termes generals considera que l’Estat és
L’encarregat de controlar l’economia. Per això les dues concepcions solen
Aparèixer contraposades. En principi podríem dir que el liberalisme defensa la
Llibertat, l’antiestatisme i l’individualisme mentre que el socialisme opta per
Al igualtat, l’estatisme i el col·lectivisme