Panteó de Roma
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 14,68 KB
FITXA 15: EL PANTEÓ
FITXA TÈCNICA
Títol : Panteó
Autor : Desconegut (possiblement Apol·lodor de Damasc)
Cronologia: 118-128 dC
Tipologia: Temple
Material: Formigó, granit, maó, marbre i fusta.
Estil: ROMà imperial
Localització: Camp de Mart (Roma)
CONTEXT HISTÒRIC
El Panteó va ser construït entre els anys 118 i 128, durant l’etapa De l’Imperi (31 aC-476 dC). Es va fer sota el mandat de l’emperador Adrià, successor de Trajà.
L’Imperi Sorgeix a causa de la impossibilitat de governar un territori tan Gran, i es desenvolupa un nou sistema polític, liderat per L’emperador. Per facilitar el control del territori també es Divideix el territori en províncies. Amb una sòlida estructura Social, jurídica (dret ROMà), política i comercial, aquest període Correspon al de màxima expansió de l’Imperi.
En Aquest moment també es romanitzen els territoris conquerits, que Adopten la cultura romana i s’integren dins de l’Imperi. És una Etapa de globalització cultural, totes les ciutats es volen Assemblar a la capital de l’Imperi i n’imiten els seus edificis i Tots els ciutadans participen d’una mateixa llengua i cultura.
La Construcció inicial del Panteó la va dur a terme, l’any 27 a.C., Agripa, un general i polític ROMà que va arribar a ser ministre i Gendre de l’emperador August. L’any 80 un incendi va destruir el Temple gairebé del tot (Neró); va ser restaurat per Domicià i Reconstruït per Adrià entre el 118 i el 128 (és tal i com es Conserva actualment).
DESCRIPCIÓ FORMAL
Estil ROMà imperial.
L’edifici Consta de dues parts diferenciades:
1.
Pòrtic d’entrada
De tres cossos, octàstil
Amb quatre parells de columnes d’ordre
Corinti monolítiques (14 metres) de
Granit egipci, que sostenen un entaulament
amb fris llis amb la inscripció
Del temple d’Agripa, i coronat per un
frontó triangular (inspiració
Grega). Estava situat sobre un gran
Pòdium al qual s'accedia a través
D'una gran escalinata frontal,
Que augmentava el protagonisme de la façana d’acord amb la
Tradició romana.
2. Una enorme cel·la circular On els murs actuen com a tambor D’una immensa cúpula semiesfèrica, De 43 metres de diàmetre, Que crida l’atenció i que remata l’edifici, i amb un oculum Central (d’uns 9 metres) en la part Superior per a la il·luminació i La ventilació, I que descansa sobre un complex sistema De descàrregues ocult entre les parets I els murs.
El tamborno Té revestiment exterior de marbre i mostra la tècnica De construcció romana a base de morter (opus caementicium)i maó (opus Latericium).
La Transició entre aquest el tambor i el pòrtic es fa mitjançant un Cub o pròpylon Que s’aixeca fins a l’alçada de la Imposta superior del tambor.
Les Línies d’imposta delimiten tres pisos d’arcs de maó, que Descarreguen el pes en els contraforts integrats al mur que, al seu Torn, distribueixen el pes dels vuit pilars interns repartits per la Planta de la cel·la.
S’accedeix A l’interior a través d’unes portes de bronze gegantines d’època Romana que van haver de ser restaurades al Segle XVI. Estan Flanquejades per dos nínxols o concavitats que tanquen les naus Laterals del pòrtic d’entrada (possiblement per a les estàtues de D’Agripa i August).
Pel
Que fa a l’interior, la cel·la
O rotonda parteix d’una planta
Circular presidida pels vuit
Pilars que reben la pressió de la cúpula
.
Aquesta distribució de les càrregues tan original permet que, en el
perímetre de la cel·la, s’obrin
Vuit obertures,
Nínxols o fornícules entre pilar i
Pilar, una de les quals es correspon amb la porta d’accés i
L’oposada
A una mena d’absis cobert per cúpula
De quart d’esfera, on es trobaven les
Estàtues dels déus. Aquestes vuit
Obertures, estan emmarcades per
Pilastres i columnes corínties.
En els espais tancats de la paret Sobresurten templets rematats per Frontons triangulars o de segment de cercle Alternativament, ornamentals.
Gran Importància de l’aspecte interior: és una façana Fictícia, ornamentada a base de marbres i materials nobles, Amb columnes, cornises i pilastres... Que amaga tot el sistema de Càrregues i que mostra l’admiració que tenien els romans per L’arquitectura arquitravada grega.
La
cel·la és circular,
L’altura
De l’edifici és la mateixa
Que la del diàmetre de la cúpula:
43’30 m, amb una cúpula
De mitja esfera que en el seu punt
Zenital arriba a la mateixa alçada que el diàmetre, cosa per la
Qual es pot inscriure una esfera
Completa en l'espai interior.
Aquestes
Proporcions confereixen a l’edifici una perceptible
Sensació d’harmonia.
L a Relació entre el cercle i el quadrat es manté en el paviment de Marbre, realitzat amb els colors de l’edifici.
La
Cúpula està decorada a base de cassetons, símbol de la cúpula
Celestial. Està feta de formigó barrejat amb fragments de pedres
Volcàniques molt lleugeres i recobert a la part exterior per maons.
Posseeix una estructura d’anells i nervis.
Els
Cassetons, compartiments buits de forma
Quadrada, estan distribuïts en cinc
Sèries de 28 per tot el diàmetre de
La cúpula, que disminueixen
Progressivament en sentit ascendent,
Conforme es va tancant la cúpula. Tenen una doble funció:
1)Alleugerir el pes De la cúpula
2)Donar sensació d’esfericitat i De profunditat o altura a la semiesfera, Gràcies al joc de llums i ombres
La Llum que es filtra a través de l’òcul emula el disc solar i va Recorrent lentament la volta a mesura que avança el dia, com un Rellotge solar. A més d'il·luminar, també ventila l’interior.
L’enorme Cúpula va ser construïda amb un encofrat.
ENTORN I INTEGRACIÓ URBANÍSTICA
Per Entendre l’exterior Del Panteó, s’ha de saber com fou concebut. El projecte incloïa Una plaça porticada (igual que en els fòrums imperials) que només Hauria permès veure el pòrtic d’entrada.
El
pòrtic, mirat frontalment, amagava
Totalment el cos principal de l’edifici (el
Tambor
) i, a primer cop d’ull, es
Podria confondre amb un temple grec
Clàssic, amb pòrtic
Octàstil, entaulament
I frontó triangular (com el Partenó
–dòric-).
Actualment Està completament integrat en l’entorn, perquè tot i les seves Dimensions no supera l’alçada dels edificis contigus i les seves Proporcions s'adeqüen a la plaça que l’acull.