Ohol pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 5,58 KB

 
¡Escribe tu textPintura.XI.XII.XIII.Oso gutxi kontserbatu.Pintura Arkitekturaren menpe, marko arkitektonikora egokitu. Erliebe forma.Arkitekturaren formara egokitzen da. Tenpluen barruan, absideetan, kupuletan eta murruetan .-Barruko eskemaren legea da, geometria multzokatzen du formak,irudiak egokitu.Eszenak geometrikoki banatuta daude.-"Horror vacui".Ez espazio librerik, pinturez beteta hormak.-Izpiritualtasunaren mundua eta abstrakzioaren joera. Sinbolismoa.-Gaia erligiosoak. Erlijio kristaua, artearen ardatza.Helburua doktrina kristauaren irakaskuntza da.(Erdia aroan jendea analfabetoa zen eta ahoz ikasten zuen baita artearen bidez) Pertsonaien hierarkizazioa.Pertsonaien neurriak.Pertsonaiak aurrez jarrita.-Adierazkortasun ez egokia. Pertsonaiek ez dute ezer adierazten.Zurruntasuna. Adierazkortasuna ez datoz bat. Sufrimendua edo poza ez da ondo adierazten ez dutelako menperatzen.-Izaerantinaturalista.Ez da naturan oinarritzen.Paisaia ez da irudikatzen.-Kolore biziak erabiltzen ditu.Intentsitate handikoak,kontrasteak.-Irudiak lerro lodi eta beltzez inguratz. Kolore beltza erabiltzen da, batez ere irudiaren marrazkia egiteko, ingerada eta gorputz atalen zatiketa ere adierazi.-Ez prespektiba.Sakontasun okerra da.TEKNIKA.EUSKARRIAK.Teknika freskoa zen eta euskarri ezberdinak,ohol gaineko,liburu eta kodizeetan eta oihala.Freskoak eliza barrualdeetan, bereziki absideetan.Elizak barrualdea eta kanpoaldean margotu.Ohol gaineko teknika antipendiumetan,tenple teknika.Liburu eta kodizeen pintura miniaturak ziren, tenplez,akuarelaz.Oihalen gaineko pinturak tapizak.Eliza bukatutzat ematen guztiz pintatuta egon arte. Bai kanpotik eta baita ere barrutik.Kataluniako eskola. Hieratismoa, irudiak aurrez jarrita, figurak estilizatuak, jainkoaren irudia, Jesusen eszenak, testamendu zaharretik hartutakoak.Sant Climet Taüll-koa dugu adibide bezala.HURBILKETA HISTORIKOATaülleko Sant Climent eliza arkitektura erromanikoan kokatzen da. XI eta XII. Mendeetan zehar hedatu zen arte erromanikoa Penintsulako Iparralde kristauan. Hegoaldean, berriz, musulmanen kultura zen nagusi. Santiago bideak hartu zuen garrantziari esker hedatu zer erromanikoa Penintsulan zehar. Erromaniko honetan, erromesen ekarpen klunitarrez eta Lonbardiako maisuen eraginaz gain, esperientzia prerromanikoak ere batu ziren. Horren ondorioz, nortasun handiko artea sortu zen.Kataluniako erromanikoa azkar garatu zen XI .Mendean. Italiako Lonbardiako maisuen eragina izan zuen. Alde batetik, banda bertikaletan. Beste aldetik, arku txikiekin egindako apainduran. Eta azkenik, dorrearen tamainan ere.Taülleko Sant Climent eliza arkitektura erromanikoaren barruan kokatzen den arren,  Taülleko Sant Climent elizako absidean aurkitzen dugun horma-
Pintura pintura erromanikoaren barruan kokatzen da.Pintura, eskultura bezala, arkitekturaren menpe zegoen eta bertan guztiz integratuta. Eskultura bezala, garai honetako pintura ere oso garrantzitsua izan zen. Garai honetan horma pinturak nagusi izan baziren ere, ohol gaineko obrak eta kodizetan irudikaturiko miniaturek ere bere garrantzia izan zuten.Horma pinturen guneak elizako absideak ziren. Horma- hau 1223. Urte inguruan margotu zen. Antza denez, Pedret maisuak margotu zuen eta eredu bizantziarrari jarraitzen dio.Kataluniako eskolako horma-pintura Taülleko  Sant Climent elizako absidean aurkitu zen. XII. Mendekoa da eta horma-pintura honekin Kataluniako pintura erromanikoak bere gailurra lortzen duela esan daiteke.GAIA ETA ESANAHIA Gai erlijiosoak nabarmenak ziren garai honetan. Horma pintura honen gaia erlijiosoa da.Pantokratorra, Azken Epaiketa, dago irudikatuta. Kristo Ahalguztiduna tronuan jesarrita eta Tetramorfoaz inguratuta irudikatzen da.Eskulturan bezala gaiak erlijiosoak ziren. Garaian gai ohikoenak Kristoren irudia Azken Judizioan,  Ama Birjina, Santuak, Itun Zaharreko eta Itun Berriko eszenak.Horma-pintura honetan konposizio simetriko eta laua ematen da, perspektibarik gabe. Irudiak erregistro ezberdinetan aurki ditzakegu, aurrez eta paraleloki kokatuta. Irudiek ez dute erlaziorik, komunikaziorik, beraien artean. Erdian, tamaina handiagoan irudikatuta, Kristo Ahalguztiduna ikus daiteke. Esku batean liburu sakratua du eta beste eskuaz bedeinkazio indartsua ematen ari da nolabait. Pertsonaiaren jainkotasuna azpimarratzeko, pintoreak betikotasunaren sinbolo diren alfa eta omega letrak irudikatzen ditu.Horma-pintura honek helburu didaktikoa du. Irakasteko helburua du. Eskolagabeko fededunei kristau doktrina irakastea du helburutzat.Goiko aldean lau aingeru agertzen dira  sinbolo ezberdinekin. Lehoi, zezen, aingeru eta arrano sinboloekin hain zuzen ere. Beheko aldean, berriz, bost apostolu eta Ama Birjina daude.HIZKUNTZA PLASTIKOA Teknikari dagokionez, freskoa eta horren gainean tenplea erabili izan da. Teknika honekin kolore biziak lortzen dira. Estilo lineala nabarmena da horma-irudi honetan. Irudien siluetak lerro lodi eta ilun batez irudikatuta daude. Kolore puruak eta lauak dira ohikoenak; beltza, gorria eta urdina nagusiki.Argiaren tratamendu eza nabaria da horma-pintura honetan. Dagoen argi bakarra koloreek ematen dutena da.Horma-pintura honen estiloa ez da naturalista. Bizantziar mosaikoari jarraituz esperientzia erlijiosoak adierazi nahi zituzten. Irudiak zurrunak, hieratikoak eta eskematikoak dira. Ez dago paisaiarik, hondo neutro bat dago. Jainkoa bere ahalmen guztiarekin azaltzen da gizateria epaitzeko.Maiestate eta ahamenez beterik, Kristoren zurruntasunak, hieratismoak, fededunek  Jainkoarenganako beldurra sentitzea eragiten zuen.
o aquí!

Entradas relacionadas: